2021-03-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, du har rätt, och jag hade fått fel för mig. Observera dock att samma krav på prövningstillstånd ställs på överklaganden av häktningar till HD som för överklaganden av domar, så för att ett häktningsbeslut ska kunna ändras i HD, måste det antingen röra en fråga som det är av vikt för rättstillämpningen att HD avgör, alltså en prejudikatfråga, eller att hovrättsbeslutet har fattats genom domvilla eller allvarligt fel. Ytterst få häktningsbeslut är av den naturen.

Vad sedan gäller jävsfrågan, har jag ett tydligt minne av att det i samand med Thorssons sexköp klargjordes att HD alltid är beslutsför, och att den alltså inte kan hindras från att fatta beslut av jäv. Just i fallet Thorsson tror jag dock inte att domstolen verkligen fattade något beslut i den meningen. Den som fattade beslutet att Thorsson skulle kvarstå som justitieråd var ju JK, vilket vid tidpunkten i fråga var - Göran Lambertz.

Absolut, jag vet att även detta måste vara av prejudikatvärde för att tas upp av HD. Men det var inte det vi diskuterade :-)

Nej, det dom menade var att Högsta Domstolen inte kan vara jävig per definition. Utan att enskilda justitieråd kan vara jäviga, men inte Högsta Domstolen som sådan. Därav är HD alltid beslutsför. Men det kan i värsta fall vara justitieråd från Högsta Förvaltningsdomstolen som går in och dömer/beslutar i frågan, om alla HD:s justitieråd skulle anses jäviga.
Citera
2021-03-13, 00:40
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Alltså ibland undrar jag varför jag lägger tid på att berätta och förklara saker för dem som ändå inte tycks besitta förmåga att förstå.
Se min editering, tack!

Det är INTE fråga om två (2) "fall". Det är ett (1) ärende med två (2) våldtäkter med nån timmas mellanrum!
Hur vore det om du använde länken länken jag postade förut?
(FB) Glenn Schiller dömd till 3 år för våldtäkt okt -18. Svea hovrätt mars -19

Edit: Jag tror att kontot Nulb är nöjd med att ha fått besked rörande det h*n efterfrågade, dvs ett "fall" (h*n menar nog ett ärende) där ett BO fått >200 kkr utan att fysiskt skadats.

Du pratar om två våldtäktsfall (två fall av våldtäkt) som gav ett skadestånd på över 200 000. Ju fler våldtäkter desto högre skadestånd.
Den 4 januari dömdes fotbollsprofilen till tre års fängelse för två fall av våldtäkt mot kvinnan under samma natt. Han ålades också att betala kvinnan 215 000 kronor i skadestånd.
https://www.expressen.se/sport/hovratten-fotbollsprofilen-doms-till-tre-ars-fangelse-for-valdtakt/
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Pengar pengar pengar..

Fällande dom kan hon få minst 200.000- Hon kan ju begära en miljon om hon vill eller andra stora summor. Han är gammal och karriären är över nu för hans del. Hon är offret och kommer alltid ut som en vinnare i detta oavsett om han fälls eller blir fri.

Hon får toppjobb och han är historia.

Diskussionen började med ett påstående om att kvinnan Lambertz ska ha våldtagit kan få minst 200 000 kronor. Det är inte det vanliga gällande en "normal" våldtäkt som tråden handlar om.
Citera
2021-03-13, 00:42
Medlem
Sannerligen intressant att 90% av de som framför hälsningar på GLs facebooksida nu efter att han häktats med hjärtan, "du är en god människa" osv är kvinnor...
Senast redigerad av snyggastefittan 2021-03-13 kl. 01:30.
Citera
2021-03-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag är rätt säker på att vi får det ganska kul här på Flashback i alla fall! :-D
Får någon reda på att GL har varit domarens lärare/mentor etc. etc. så kommer frågan om jäv garanterat tas fram!

Kul för FB! (Genererar antagligen tusentals inlägg, kanske!)

En person som GL som är "totalt insyltad i rättssystemet" på så höga positioner, torde sannolikt inte ha några "ojäviga" personer så att säga. -Eller har jag fel här?

Du överdriver. Att han undervisat någon spelar ingen roll i detta sammanhanget (så till vida ingen annan jävsgrund finns). Lambertz har ju skrivit en jävla massa böcker, menar du då att alla som läst en bok av honom skulle vara jäviga?

Du får inte glömma att man nyligen kunnat haft rättegångsförhandlingar i HOL-fallet, där målsäganden är profilerad advokat och tilltalad är fd jurist och domare, utan problem dessa exempel.

Sedan att frågan kan dyka upp här eller i media är en annan sak :-)
Citera
2021-03-13, 01:02
Avslutad
För flera år sen köpte en domare i HD sex av en ung kille, dömdes, men han fick jobba kvar. En av hans kollegor sa att han var så ensam och måste få jobba kvar.

Gissa vilka som tog fram finaste firarvinerna ikväll. Guillou och GW såklart och alla andra som ogillat GL.

Stora frågan: Hur kunde GL få sitta kvar som JK och i HD under alla åren trots alla skandaler som han gjorde sig skyldig till? Det önskar jag mig att en bra undersökande journalist kan ta reda på.
Citera
2021-03-13, 01:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Sannerligen intressant att 90% av de som framför hälsningar på GLs facebooksida med hjärtan, "du är en god männkska" osv är kvinnor...

Styrker bara det jag sagt, han kan få knulla mer än han hinner med och orkar. Att han skulle behöva våldta för att få sex är bara trams.
Citera
2021-03-13, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSeussy
För flera år sen köpte en domare i HD sex av en ung kille, dömdes, men han fick jobba kvar. En av hans kollegor sa att han var så ensam och måste få jobba kvar.

Gissa vilka som tog fram finaste firarvinerna ikväll. Guillou och GW såklart och alla andra som ogillat GL.

Stora frågan: Hur kunde GL få sitta kvar som JK och i HD under alla åren trots alla skandaler som han gjorde sig skyldig till? Det önskar jag mig att en bra undersökande journalist kan ta reda på.

-----------------------------------
Vilken reporter ??
Knutsson på Pravda TV eller
Melin på LOSosseBladet ???
här i DDR 2.0

Hannes Råstam har ju redan gjort jobbet .....

GL är ju utnämnd av ngn i stället för att fått jobbet på meriter flit kompetens handlingskraft
eller röstats in .. det är polarna i föreningen " Stockholms Brunnäsade Ryggdunkare "
Hedersordförande Eliasson som föst fram honom --ser vi hur det gick ..

Regeringsformen
11 kap. 6 §
Ordinarie domare utnämns av regeringen.

Det är bara ringa JM Morgan
Får vi lov att kalla en spade för en spade denna vackra dagen här i DDR 2.0 .
Domarbuset ..skall fler in .Har du akten Hur många skurkar har ni utnämnt.. ???
Citera
2021-03-13, 02:51
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Visserligen bad du inte mig presentera ett "dyrt" fall och jag har inte läst färdigt tråden, men vill du ha namn och belopp, så kan du finna ett tydligt exempel här:

"Först våldtog den kände fotbollspelaren mig, sedan gick vi ut på balkongen och rökte, sedan gick vi in igen och lade oss ihop och jag startade ljudinspelning på min mobil, sedan våldtog den kände fotbollsspelaren mig en gång till och sedan dömdes han till tre års fängelse och jag fick mer än en kvarts miljon i skadestånd trots att jag inte skadades, tvärtom. Vilken tur att jag hade mobilen på inspelning.."

Ovanstående är naturligtvis inte ett exakt återgivande, men så var händelseförloppet och så högt var beloppet.
Är du nöjd nu, Nulb?
Antagligen inte eftersom skadeståndet var 215 000 kr och Glenn hade vitsordat ersättningen för kränkning som alltså inte ens prövades av domstolen... bra exempel.
Citera
2021-03-13, 02:55
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Alltså ibland undrar jag varför jag lägger tid på att berätta och förklara saker för dem som ändå inte tycks besitta förmåga att förstå.
Se min editering, tack!

Det är INTE fråga om två (2) "fall". Det är ett (1) ärende med två (2) våldtäkter med nån timmas mellanrum!
Hur vore det om du använde länken länken jag postade förut?

Edit: Jag tror att kontot Nulb är nöjd med att ha fått besked rörande det h*n efterfrågade, dvs ett "fall" (h*n menar nog ett ärende) där ett BO fått >200 kkr utan att fysiskt skadats.

Antagligen inte nöjd eftersom domstolen inte prövade huvuddelen av skadeståndet. Mgd kan få en miljard om tilltalade går med på det...
Citera
2021-03-13, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Göran Lambertz kanske har doppat i den grytan också - utan att bli anmäld - o det var kul som
fan o då gäller det att hitta nya lolitas - han är ju förhäxad av lolitas

Lolitas? Wow. BO uppges vara 30+.
När är man lovlig då? 50+?
Eller är det åldersskillnaden i sig som gör en lolita? Om en man är 120 år (fysiskt möjligt) och blir attraherad av en 60 årig kvinna så pratar vi barnarov?
I verkliga världen är en drygt 30 årig kvinna så vuxen hon kan bli och faktiskt på god väg mot ålderrelaterad infertilitet eller åtminstone kraftigt minskad sådan.
Citera
2021-03-13, 03:12
Medlem
cerns avatar
Han ligger nog i cellsängen och gråtrunkar nu och när kåtheten lägger sig får han till ett ondskefullt flin och tänker "Så skönt att den äkta Lolitan aldrig skulle sätta dit mig i alla fall".
Citera
2021-03-13, 03:23
Medlem
Ställde en fråga tidigare i tråden gällande att det skrivs om att man förhört vittnen i målet. Jag fick till svar att det kan vara vad som helst. Det kan ju iofsg vara rätt. Vittnen kan ju finnas var som helst.

Men om vi nu vet att G.L och B.O har varit ensamma i bostaden då får man väl utgå ifrån att i eller ikring bostaden har inga vittnen befunnit sig. Då borde dessa vittnen ha tillkommit efter att hon lämnat bostaden. Frågan hur mycket som ska till för att fällas vid ett våldtäkts mål har varit uppe tidigare och det är här jag vill sätta in vittnena. Högst troligt har B.O berättat vad hon upplevt för sina vänner. Och detta räcker för att dom ska vara godkända vittnen i domstolen. Här kan vi dra en paralell till domen när det gäller Arnault. I domen står följande:

"Hennes berättelse får även i centrala delar starkt stöd av vad flera vittnen uppgett att målsäganden berättat för dem. Hovrätten bedömer att målsägandens och vittnenas uppgifter är tillförlitliga och att bevisningen sammantaget är tillräcklig för en fällande dom."

Det är inte alldeles lätt att sitta på de anklagades bänk.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ny-dom-mot-kulturprofilen-jean-claude-arnault/
Senast redigerad av leosurvey 2021-03-13 kl. 03:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in