2021-03-13, 00:03
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, just precis. Två (2) fall av våldtäkter.
Precis just precis det jag skrev alldeles precis!

Hur vore det om du läste inlägget innan du frågar?

Då rekommenderar jag dig att läsa inlägget och det som efterfrågades

Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Du är välkommen att presentera ett fall som inte medfört fysiska skador där skadeståndet uppgått till över 200.000.

Två (2) fall är inte ett (1) fall.
Citera
2021-03-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Mannen i fråga kanske berättade
Ok, now we're talking!
En man som står för vad han gjort!
En man som berättar om ett moment i övergreppet han inte hade kunnat ställas till ansvar för, dvs det som hände kvinnan innan hon vaknade.

Sorry för OffT, men den här tråden är redan nedlusad av "fakta" trots att knappast någon av tråddeltagarna här var med vid den påstådda GL-våldtäkten.
Mest här är ju av karaktären 'gissningar och rop'..
Citera
2021-03-13, 00:04
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tycker dom ser ut som ett passande par. Hon är definitivt attraktiv på fotot. Men som sagt, att det är hon som aktuell, vet vi inget om. Och kanske opassande att spekulera om.

Eh, jag vet vem BO är efter att ha sett bilden: https://imgur.com/AXvh3Ji
Senast redigerad av solstrålar 2021-03-13 kl. 00:41.
Citera
2021-03-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
Att nämna att någon dömts är helt i sin ordning. Att använda det för att skapa missaktning mot den personen är förtal. Ingen enkel lag, men ändå underhållande att Lambertz ägnat sig åt förtal, försvarat förtal och nu själv står som misstänkt gärningsman.

Ah okej, så att personen är dömd är ändå inget ”frikort” för att exempelvis sprida att en person begått en gärning (som den är dömd för)?
Citera
2021-03-13, 00:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Ah okej, så att personen är dömd är ändå inget ”frikort” för att exempelvis sprida att en person begått en gärning (som den är dömd för)?

Nej precis, det kan vara förtal även om det man säger är bevisligen sant.
Citera
2021-03-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Intressant!

Hur långt kan man gå gällande "jävighet" inom svensk rätt?
Kompisar, kolleger, tidigare "kurskamrater"?

Kan tänka mig att förvaltningsdomstolen (tidigare "Regeringsrätten") också är kompis alternativt kollega/kurskamrat med den misstänkte förbrytaren.

Domare, vad jag känner till, ska förklara sig jäviga vid minsta misstanke gällande jäv.
Gäller detta inte längre?

Skämt åsido kommer nu:
Roland Freisler, HD-domare i Tyskland.

-Tja, jag vet inte längre.. Systemet verkar vara korrupt! (Tjäna makten).

Kompisar och/eller kollegor är absolut olämpligt och bör anses som jäv. Medans tidigare kurskamrater inte borde vara några problem, isåfall hade det varit svårt att avgöra några mål överhuvudtaget,
Men som sagt så måste jävsfrågan prövas från person till person.

Domarjäv föreligger om:
Om domaren själv är part eller inblandad i saken.
Om domaren är parts motpart.
Om domaren är släkt eller gift med part i målet.
Om domaren varit förmyndare, godman eller förvaltare för part i målet.
Om domaren innan förhandlingen prövat frågan om tilltalad begått gärningen.
Om domaren biträtt eller fört parts talan i saken som rättegångsombud, varit sakkunnig eller vittnat.
Om det föreligger någon annan särskild omständighet, som är ägnad att rubba förtroendet till domarens opartiskhet i målet.
Citera
2021-03-13, 00:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Förstår inte riktigt frågan? Vill du utveckla? :-)
Sedan måste jag pudla och säga att han slutade på HD 2017. Det var visst som justitiekansler (JK) han slutade 2009...

HD-domare byts inte ut "varje kafferast" precis, så kan vara sannolikt om fallet går till HD att hans gamla kompisar sitter där som domare?

Kan man garantera "in i absurdum" att HD inte på minsta sätt/minsta lilla "aftonbladets-misstanke i kvällsexpressen" skulle kunna ifrågasättas gällande jäv om GL:s mål skulle hamna där?

Finns det risk att exempelvis Flashback skulle ifrågasätta jäv?
Citera
2021-03-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Då rekommenderar jag dig att läsa inlägget och det som efterfrågades

Två (2) fall är inte ett (1) fall.
Alltså ibland undrar jag varför jag lägger tid på att berätta och förklara saker för dem som ändå inte tycks besitta förmåga att förstå.
Se min editering, tack!

Det är INTE fråga om två (2) "fall". Det är ett (1) ärende med två (2) våldtäkter med nån timmas mellanrum!
Hur vore det om du använde länken länken jag postade förut?
(FB) Glenn Schiller dömd till 3 år för våldtäkt okt -18. Svea hovrätt mars -19

Edit: Jag tror att kontot Nulb är nöjd med att ha fått besked rörande det h*n efterfrågade, dvs ett "fall" (h*n menar nog ett ärende) där ett BO fått >200 kkr utan att fysiskt skadats.
Senast redigerad av Carinah78 2021-03-13 kl. 00:24.
Citera
2021-03-13, 00:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Kompisar och/eller kollegor är absolut olämpligt och bör anses som jäv. Medans tidigare kurskamrater inte borde vara några problem, isåfall hade det varit svårt att avgöra några mål överhuvudtaget,
Men som sagt så måste jävsfrågan prövas från person till person.

Domarjäv föreligger om:
Om domaren själv är part eller inblandad i saken.
Om domaren är parts motpart.
Om domaren är släkt eller gift med part i målet.
Om domaren varit förmyndare, godman eller förvaltare för part i målet.
Om domaren innan förhandlingen prövat frågan om tilltalad begått gärningen.
Om domaren biträtt eller fört parts talan i saken som rättegångsombud, varit sakkunnig eller vittnat.
Om det föreligger någon annan särskild omständighet, som är ägnad att rubba förtroendet till domarens opartiskhet i målet.

Jovisst, men tidigare kurskamrater torde i så fall inbegripa jäv.
Underrätter brukar hänvisa mål gällande "kolleger" till annan domsaga. (Så eventuellt jäv inte ens misstänks). Men HD kan kanske inte göra så? Kan bli väldigt skojigt att se hur "de" gör med G.L om målet kommer såpass "högt upp". Kanske hänvisa till "Höjste Rett" i Noreg?

Jämför med anglosaxisk rätt.

"Känner du honom?" Etc.
-JÄV!
Citera
2021-03-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
HD-domare byts inte ut "varje kafferast" precis, så kan vara sannolikt om fallet går till HD att hans gamla kompisar sitter där som domare?

Kan man garantera "in i absurdum" att HD inte på minsta sätt/minsta lilla "aftonbladets-misstanke i kvällsexpressen" skulle kunna ifrågasättas gällande jäv om GL:s mål skulle hamna där?

Finns det risk att exempelvis Flashback skulle ifrågasätta jäv?

I vart fall finns det två justitieråd som börjat på HD 2017, ett som börjat 2018, två som börjat 2019 och en som börjat 2020. Så utifrån detta finns det folk som i vart fall inte arbetat med Lambertz i HD.
Skulle hela eller majoriteten av HD anses jäviga, så säger ju ordningen att justitieråd från Högsta Förvaltningsdomstolen skall plockas in.

Jo, jag tror absolut att både Aftonbladet, Expressen och Flashback skulle kunna ifrågasätta jäv. Men att det skulle vara på juridiskt objektiva grunder tror jag inte. I vart fall tror och hoppas jag inte att HD skulle sätta sig i en sådan situation :-)
Citera
2021-03-13, 00:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
I vart fall finns det två justitieråd som börjat på HD 2017, ett som börjat 2018, två som börjat 2019 och en som börjat 2020. Så utifrån detta finns det folk som i vart fall inte arbetat med Lambertz i HD.
Skulle hela eller majoriteten av HD anses jäviga, så säger ju ordningen att justitieråd från Högsta Förvaltningsdomstolen skall plockas in.

Jo, jag tror absolut att både Aftonbladet, Expressen och Flashback skulle kunna ifrågasätta jäv. Men att det skulle vara på juridiskt objektiva grunder tror jag inte. I vart fall tror och hoppas jag inte att HD skulle sätta sig i en sådan situation :-)

Jag är rätt säker på att vi får det ganska kul här på Flashback i alla fall! :-D
Får någon reda på att GL har varit domarens lärare/mentor etc. etc. så kommer frågan om jäv garanterat tas fram!

Kul för FB! (Genererar antagligen tusentals inlägg, kanske!)

En person som GL som är "totalt insyltad i rättssystemet" på så höga positioner, torde sannolikt inte ha några "ojäviga" personer så att säga. -Eller har jag fel här?
Citera
2021-03-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av williambooth
Nej, rättsväsendet är inget matriarkat.

Jo, domstolarna är ett matriarkat, i vart fall till könsfördelningen. Det är fult att ljuga.

Domstolarna
Kvinnorna är i majoritet inom domarkåren. Andelen kvinnliga domstolschefer har ökat stadigt över tid.

Inom Sveriges domstolar arbetar drygt 2 300 ordinarie och icke ordinarie domare. Av de ordinarie domarna är 54 procent kvinnor – att jämföras med 47 procent 2013 och 41 procent 2008.

Bland fiskaler är andelen kvinnor hela 71 procent och bland notarier 66 procent.

Av landets 71 domstolschefer är 44 procent – att jämföras med 34 procent 2013 och 19 procent 2008.

Siffror från Domstolsverket per den 31 december 2018 och 2008 samt Sveriges domstolars årsredovisning 2013.

https://www.advokatsamfundet.se/hilda/om-hilda/Kvinnor-i-rattsvasendet-och-advokatkaren/Domstolarna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in