Han talar till redaktionen som om dom vore 4 år. Dessutom har dom lagt upp artiklar från anonym politisk opinionsbildare. Finns inget seriöst i denna blaska. Ingen tidning i Sverige sysslar med sånt här. Tino vill säkert skriva själv men han drar inga prenumeranter. Han ville ha stora namn men skriva och peta in anonyma skribenter. Vilken jävla dynga.
Sanandaji låter som en arg invandrarpappa med bältet i högsta hugg. Han gick väl i gång på att uppleva gamla barndomsminnen - fast från andra sidan. Arpi låter som en svensk gubbe som gör allt för att få honom att lugna ner sig.
Senast redigerad av InnerstInne 2021-03-12 kl. 23:03.
Nu kommer jag på vad jag tycker blir tråkigt med Bulletin. Det är ju inget kul att de är så eniga åsiktsmässigt. Tidningen blir så förutsägbar då.
Det är mycket roligare med DN då Lena Andersson sticker ut hakan och försvarar Claude Arnault, eller då Erik Helmerson vågar skriva en mer politisk inkorrekt krönika. Ja, även Hanne Kjöller ( även om jag för det mesta tycker att hon är slut i huvudet), och Lisa Magnusson kan vara lite klarsynta ibland.
Det blir mer oförutsägbart då.
Det är underhållande att dessa journalister rör sig på knivseggen. (Orrenius har jag bara hat emot däremot)
En hel tidning där alla krönikörer är rörande överens blir astråkig.
Det är så jag uppfattat Bulletin iallafall.
Det är antagligen på grund av detta de inte kommer överens heller. Det skulle bli så himla bra stämning med bästa gänget som skickat glada och uppmuntrande tillrop till varandra över nätet i flera år. Det blev det inte. Tror att de mest profilerade namnen hade gjort avsevärt större nytta på sina gamla arbetsplatser, där det väl fanns en gräns att töja på. Nu sitter de och lurar på varandra i stället, med hotet om en gallskrikande tokig iranier/kurd hängande över sig. Bättre kan man ha det.
Tino verkar vidrig som person och jag hade inte pallat en dag med honom som chef eller medarbetare. Dock måste jag motvilligt medge att den lilla rackaren tycks ha något av en poäng då han säger att distinktionen mellan ägare och redaktion normalt sett inte är lika glasklar på mindre tidningar som på större. Arpi och gänget förefaller tidigare ha varit införstådda i detta då de av allt att döma accepterade Neudings dubbla roll som chefredaktör och delägare.
Med reservation för att jag bara följt affären ytligt och säkert missförstått det mesta.
Senast redigerad av Merdive 2021-03-12 kl. 23:08.
Tino verkar vidrig som person och jag hade inte pallat en dag med honom som chef eller medarbetare. Dock måste jag motvilligt medge att den lilla rackaren tycks ha något av en poäng då han säger att distinktionen mellan ägare och redaktion normalt sett inte är lika glasklar på mindre tidningar som på större. Arpi och gänget förefaller tidigare ha varit införstådda i detta då de av allt att döma accepterade Neudings dubbla roll som chefredaktör och delägare.
Med reservation för att jag bara följt affären ytligt och säkert missförstått det mesta.
Men Tino är bara delägare och ej chefredaktör. Han kan ej förvänta sig samma befogenheter som Neuding hade.
Men Tino är bara delägare och ej chefredaktör. Han kan ej förvänta sig samma befogenheter som Neuding hade.
Nej, det är förvisso sant. Emellertid tycks det ju råda delade menar om huruvida det var tänkt att Sandajii och de andra s.k. huvudägarna (utöver Neuding, om hon nu räknas som huvudägare) på ett eller annat sätt skulle ingå i redaktionen eller inte. Uppenbarligen är de medlemmar av "Bulletin-teamet", men om detta är samma sak som redaktionen är svårt att säga...
Hur som helst så tycks den formella ansvarsfördelningen har varit synnerligen luddig redan från början. Jag uppskattar Arpi mycket, men om han seriöst trodde att skiljelinjen mellan redaktion och ägare (eller, mer korrekt, mellan redaktion och ägare utan formella redaktionella befattningar) skulle respekteras så var det väl ganska naivt av honom..?
Redaktionen borde ta sitt pick och pack, säga upp sig och starta en konkurrerande nättidning tillsammans som delägare.
Seriöst. Det är bara att köpa en newspaper Wordpress-template för tusen spänn sen är de typ på samma tekniska nivå som Bulletin. Det är innehållet i artiklarna som är tidningen. Ägarna hade en idé och lite pengar, men tillför ingenting. De är bara en belastning.
Redaktionen borde ta sitt pick och pack, säga upp sig och starta en konkurrerande nättidning tillsammans som delägare.
Seriöst. Det är bara att köpa en newspaper Wordpress-template för tusen spänn sen är de typ på samma tekniska nivå som Bulletin. Det är innehållet i artiklarna som är tidningen. Ägarna hade en idé och lite pengar, men tillför ingenting. De är bara en belastning.
De får dra in pengar på samma sätt som Bulletin. Sälja reklam.
Enligt vad jag förstått har Bulletin ingen reklam (jag ser åtminstone ingen, men det kanske beror på att jag har effektiv annonsblockering eller liknande) utan tanken var att det hela skulle gå runt på prenumerationsintäkter (rätta mig gärna om jag har fel). Redaktionen skulle förstås fortfarande kunna göra vad du föreslår. Det vore ett synnerligen modigt drag, men många utav dem har nog dessvärre behov av en mer pålitlig inkomstkälla.
Om jag tror på att kurden skäller på dom för att dom farit med osanning och riskerat tidningens hela hederlighet?
Internationellt så är hederlighet, dvs att man talar sanning mycket viktigare än det är i Sverige. H
är får kriminologer som Jerzy Sarnecki, public service, HELA journalistkåren fara med osanning om lättbevisade grejer. Exempel: flytkingvågen = kompetensregn (LÖGNER) Arenarapporten (900 miljarder i vinst på invandring), total lögn, "Det ursvenska är bara barberiet, all utveckling kommer utifrån" (Reinfeldt, faktamässigt fel och bullshit) det är sånt här som Sanandaji jämt bråkar om.
Du har inte följt hans facebook, läst hans böcker eller ens sett på seminariet Fakta om Invandring på youtube, så du får leva vidare i ovisshet, eller i oförstående då du inte är insatt, dvs har inte följt hela debatten som han och andra ärliga forskar/debattörer har fört i sedan tidiga 10-talet (fr 2013 eller så)
Nu är du ute och cyklar.
I hederskulturen som existerar i skamkulturer är det viktigaste att behålla anseendet utifrån den specifika klankulturens hederskodex.
Anseende får man inte som i Sverige genom att vara hederlig, anseende få man genom att hävda sig i konkurrensen med andra klaner. Man skall alltså framstå som mäktig.
Det är därför Özz och Tino beter sig som de gör, det är en maktkamp.
Inte om vad man vill med tidningen utan på ett personligt plan, vem är mäktigast?
I hederskulturen är mod och försvar idealet.
Man ska försvara sitt anseende, inte genom argument utan genom att skrämma bort/ vinna över kritiker.
Det är därför han skriker. Det är därför han smutskastar Arpi på facebook.
Hans ÄRA hans HEDER är viktigare än tidningen.
Han har gjort det systematiskt på alla, hög som låg på facebook, sedan Bulletin startade.
Det i spoilern handlar om vänstertaktik och är nåt annat och inte topic för tråden.
Nej, det är förvisso sant. Emellertid tycks det ju råda delade menar om huruvida det var tänkt att Sandajii och de andra s.k. huvudägarna (utöver Neuding, om hon nu räknas som huvudägare) på ett eller annat sätt skulle ingå i redaktionen eller inte. Uppenbarligen är de medlemmar av "Bulletin-teamet", men om detta är samma sak som redaktionen är svårt att säga...
Hur som helst så tycks den formella ansvarsfördelningen har varit synnerligen luddig redan från början. Jag uppskattar Arpi mycket, men om han seriöst trodde att skiljelinjen mellan redaktion och ägare (eller, mer korrekt, mellan redaktion och ägare utan formella redaktionella befattningar) skulle respekteras så var det väl ganska naivt av honom..?
Ja, det visade sig vara naivt. Dock är det mycket möjligt att man lockade över personer som Arpi med flera genom att ägare som Neuding och Gür skulle borga för vad dessa upplever som seriositet (snacket om ett svenskt New York Times). Det var också den bild man fick av projektet som utomstående, att detta var Neudings bebis. Minns jag kronologin rätt är det väl först någon gång i december Tino bekräftas i media som delägare?
Man kan då också fråga sig hur naiv Neuding var som startade upp detta med Tino och hans kompisar. När det första som händer efter lansering är att Neuding och det gänget ryker ihop över hur man driver en tidning (redaktionellt oberoende) och vad Bulletin ens ska vara för tidning (Sveriges New York Times eller en ny alternativ-media).
Hade faktiskt aldrig hört talas om Bulletin tidigare. Tecknade en halvårsprenumeration och gav bort en halvårsprenumeratiom till min far imorse.
Lyssnade på videoklippet och sånt där käbbel är vardagsmat på mitt jobb. Man gapar lite på varandra och sedan är det bra så. Det är viktigt att få släppa ut lite aggression ibland och vara lite osvensk. Vi är alldeles för ängsliga här. Istället för att säga vad vi tycker rakt ut så använder svenskar skvaller bakom ryggen.
Jobbat ett år i USA och där lät det så här i princip varje vecka. Cheferna brann till på någon medarbetare och då var det bara att ducka.