Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Det gör ju inte Bitcoin! Bitcoin är ju ett system med en viss bestämd mängd pengar. Om nu jag har fel och "Bitcoin tar över" så kommer vi att få ett system som bygger på att man lånar Bitcoins av banker för att köpa ett hus (eller vad man nu behöver låna till), och i det systemet kommer at att finnas 1 000 000 000 ggr så många "Bitcoins" som är utgivna. Då är ju hela poängen så att säga borta.
Jo det blir ju så naturligtvis. Jag ser ett problem med det om Bitcoin ska fungera som världsvaluta. Det är iofs något jag ser som osannolikt de närmaste 20 åren. Jag ser en potentiell lösning i flera lager, utan någon central kontroll. Bitcoin eller något motsvarande kommer behövas och kommer implementeras. Frågan är inte om, utan när och hur.
Som en ersättare till guld tror jag absolut. Du upprepar hela tiden miljöaspekten och transaktionskapaciteten.
Energi blir billigare och billigare och mer och mer miljövänlig. Människan kommer lösa den tekniska utmaningen.
Det finns en teknisk lösning för transaktionskapaciteten. Det är möjligt att lösa. Om hela Bitcoin står och faller med den frågan så kommer miners implementera det för att skydda sig. Annars tappar det sin inkomst och kapital. Det kommer lösa sig.
Grundtanken med bitcoin är helt genial men är i startgroparna. Det finns mycket kvar att utveckla men det kommer lösa sig. För många har investerat för mycket för att det ska gå åt skogen.