2021-03-12, 19:56
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
BTC kommer att konkurrera ut guld. BTC är på väg att bli en viktig del av världsekonomin.

Absolut inte en chans i helvetet så länge det bara går att göra 7 trx/sekund.
Citera
2021-03-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Finns det inte ett problem med att bankerna kan bli stora hubs i LN och påverka decentraliseringen? Eller vet inte riktigt varför det skulle vara ett problem men har hört nått sånt
Har gått med samma fundering. Har någon annan en klok input på det?

Har också funderat över det här med tillväxt och krediter. Enda anledning att vi nått det ekonomiska välstånd vi har är genom viss inflation, krediter och fractional reserve banking. Hur tacklar bitcoin den pucken?
Citera
2021-03-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Vilket geni du är som insett detta, något som institutioner som köper bitcoin för miljarder helt har missat då va? Troll
Citera
2021-03-12, 20:06
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Vilket geni du är som insett detta, något som institutioner som köper bitcoin för miljarder helt har missat då va? Troll

LOL Kul att du helt plötsligt litar på "institutioner" när hela poängen med Bitcoin är att det inte går att lita på finansiella institutioner (vilket jag håller med om!).
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2021-03-12 kl. 20:09.
Citera
2021-03-12, 20:09
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313

Har också funderat över det här med tillväxt och krediter. Enda anledning att vi nått det ekonomiska välstånd vi har är genom viss inflation, krediter och fractional reserve banking. Hur tacklar bitcoin den pucken?

Det gör ju inte Bitcoin! Bitcoin är ju ett system med en viss bestämd mängd pengar. Om nu jag har fel och "Bitcoin tar över" så kommer vi att få ett system som bygger på att man lånar Bitcoins av banker för att köpa ett hus (eller vad man nu behöver låna till), och i det systemet kommer at att finnas 1 000 000 000 ggr så många "Bitcoins" som är utgivna. Då är ju hela poängen så att säga borta.
Citera
2021-03-12, 20:21
Medlem
Citat:
Det gör ju inte Bitcoin! Bitcoin är ju ett system med en viss bestämd mängd pengar. Om nu jag har fel och "Bitcoin tar över" så kommer vi att få ett system som bygger på att man lånar Bitcoins av banker för att köpa ett hus (eller vad man nu behöver låna till), och i det systemet kommer at att finnas 1 000 000 000 ggr så många "Bitcoins" som är utgivna. Då är ju hela poängen så att säga borta.
Jo det blir ju så naturligtvis. Jag ser ett problem med det om Bitcoin ska fungera som världsvaluta. Det är iofs något jag ser som osannolikt de närmaste 20 åren. Jag ser en potentiell lösning i flera lager, utan någon central kontroll. Bitcoin eller något motsvarande kommer behövas och kommer implementeras. Frågan är inte om, utan när och hur.

Som en ersättare till guld tror jag absolut. Du upprepar hela tiden miljöaspekten och transaktionskapaciteten.

Energi blir billigare och billigare och mer och mer miljövänlig. Människan kommer lösa den tekniska utmaningen.

Det finns en teknisk lösning för transaktionskapaciteten. Det är möjligt att lösa. Om hela Bitcoin står och faller med den frågan så kommer miners implementera det för att skydda sig. Annars tappar det sin inkomst och kapital. Det kommer lösa sig.

Grundtanken med bitcoin är helt genial men är i startgroparna. Det finns mycket kvar att utveckla men det kommer lösa sig. För många har investerat för mycket för att det ska gå åt skogen.
Citera
2021-03-12, 20:29
Medlem
Glossuss avatar
Guldpriset i skrivande stund $ 1725/oz (31g) Leker med tanken vad det hade varit om Bitcoin inte fanns?
Personligen gissar jag på betydligt högre...
Citera
2021-03-12, 20:52
Avslutad
Citat:

Have fun staying poor.
Citera
2021-03-12, 21:21
Medlem
Bitcoin-anhängarna har verkligen förändrats, och inte till det bättre. Tidigare varnade vi nybörjare att inte investera för mycket i något de inte förstår - "investera inte mer än du har råd att förlora" hette det.
Nu dumförklarar vi dem istället och lovar dem rikedom om de investerar enligt kommentaren ovan. Trist utveckling.
Citera
2021-03-12, 21:31
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Have fun staying poor.

Alltid lika kul att lyssna till nocoiners ödesmättade försvarstal..
Citera
2021-03-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Guldpriset i skrivande stund $ 1725/oz (31g) Leker med tanken vad det hade varit om Bitcoin inte fanns?
Personligen gissar jag på betydligt högre...

http://charts.woobull.com/bitcoin-vs-gold/

Peter Schiff måste gråta. Det roliga är att hans son är raka motsatsen haha:
https://twitter.com/PeterSchiff/status/1369695876726276106
Citera
2021-03-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313

Bitcoin är väl mer åt den österrikiska skolan än keynianska. Kanske går att hitta svaren på några av de frågorna du ställer genom att studera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in