2021-03-12, 18:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Och du menar att Mårten såg SE? Då måste du kunna lägga fram en rimlig gärningsbeskrivning som innefattar Mårten.
MP har förmodligen sett SE i närheten av Grand.

https://www.svd.se/marten-palme-han-ar-lik-mannen-jag-sag

"Han har sådana glasögon som jag uppgav i första vittnesmålet och den här kepsen också. Jag kan bara konstatera att han stämmer överens med det vittnesmålet".

Det kan vara som TP menar. SE kan ha sett Palme vid Grand och kanske tänkt skjuta honom redan där men modet svek. Han gick tillbaka till Skandia för att stämpla ut. Gick norrut när han klev ut på gatan efter att stämplat ut och mötte makarna Palme och resten är historia.

Jag har inte riktigt trott på Grand-versionen men det går inte att komma ifrån att det finns flera vittnen som med säkerhet pekat ut SE vid Grand, så ja varför inte.

https://www.svd.se/marten-palme-engstrom-hade-fallts-om-han-atalats

"Det är upprörande att bristerna i polisutredningen gjorde att Stig Engström inte blev misstänkt tidigare. Det säger Mårten Palme, som är övertygad om att den så kallade Skandiamannen mördade hans pappa".

Lätt att instämma i för varje tänkande människa, efter vad som framkommit på senare tid.
Citera
2021-03-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det kanske är det som är det bästa argumentet för att det var fel att peka ut SE som mördare då det inte finns något överhuvud taget som tyder på att det var han.

Ja jag håller med, finns bara indicier mot SE tyvärr. Det gäller dock även alla andra teorier, misstänkta, uppslag dvs högst indicier men oftast bara spekulationer.
Senast redigerad av pete91 2021-03-12 kl. 18:55.
Citera
2021-03-12, 18:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pete91
Vapnet ska efter 35 år eller 70 år kunna kopplas till de skadade kulorna från mordplatsen? NFC anser att de inte kan kopplas till ett ev. vapen. Vapnet är förstört för längesedan eller slängt någonstans där det inte hittas eller i så fall i dåligt skick. Mockfjärdsrevolvern är ett ex. på det. De ska också kunna kopplas till en mördare som ska kunna bevisas ha varit på mordplatsen när mordet skedde m.m. Det går inte genom vittnen eftersom ingen såg mördarens utseende, ansikte. Kanske ett erkännande med ett mordvapen som inte går att koppla i.o.f.s. till de skadade kulorna men lär mördaren leva om 35 år? Det finns heller ingen kamerainspelning som när det gäller t ex Anna Lindhmordet med flera. Önsketänka utan verklighetsförankring kan man göra i.o.f.s.

Jaså. Har NFC verkligen sagt att det inte går knyta kulorna till ett vapen? Citera gärna detta.

Vapnet är förstört? Intressant gissning.

Finns många sätt knyta en person till ett vapen.
Att man måste bevisa att personen var på mordplatsen är inte korrekt enligt mig, och definitivt inte ett krav för att ha mer på någon än man har på SE.

Varför måste GM leva om 35 år för att vi ska ha bevis om 35 år? Det kan lösas imorgon - då har man också bevis om 35 år. Behövs dessutom ingen levande GM.

Och nu gällde väl diskussionen "bevis", inte "tillräckliga bevis för fällande dom".

Uppenbart är det du som fantiserar när du klarlägger att det inte kan finnas ett bevis om 35 år.
Citera
2021-03-12, 19:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

"Han har sådana glasögon som jag uppgav i första vittnesmålet och den här kepsen också. Jag kan bara konstatera att han stämmer överens med det vittnesmålet".

Det kan vara som TP menar. SE kan ha sett Palme vid Grand och kanske tänkt skjuta honom redan där men modet svek. Han gick tillbaka till Skandia för att stämpla ut. Gick norrut när han klev ut på gatan efter att stämplat ut och mötte makarna Palme och resten är historia.

Jag har inte riktigt trott på Grand-versionen men det går inte att komma ifrån att det finns flera vittnen som med säkerhet pekat ut SE vid Grand, så ja varför inte.

"Det är upprörande att bristerna i polisutredningen gjorde att Stig Engström inte blev misstänkt tidigare. Det säger Mårten Palme, som är övertygad om att den så kallade Skandiamannen mördade hans pappa".

Lätt att instämma i för varje tänkande människa, efter vad som framkommit på senare tid.

Nu var det inte det vi pratade om, tack.

Så MP ser SE stillastående vid Grand efter att LOP börjat gå söderut.

Förklara nu hur SE hinner förbi LOP, in på Skandia förbi minst två dörrar. Stämpla ut. Förbi en dörr, prata med väktare några sekunder, förbi en dörr till och ut på gatan. Gå norrut och se LOP, sen vända efter och skjuta.

Springer han? Var?
Citera
2021-03-12, 19:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Skulle du vilja räkna upp de vittnen utanför Grand som pekar ut SE som du påstår. Jag känner inte till ett enda.

Att hitta på egna fakta gör inte dina argument trovärdigare. Lämna de fria fantasierna till Filtergänget.
Citera
2021-03-12, 19:03
Medlem
Citat:
Jaså. Har NFC verkligen sagt att det inte går knyta kulorna till ett vapen? Citera gärna detta.

Vapnet är förstört? Intressant gissning.

Finns många sätt knyta en person till ett vapen.
Att man måste bevisa att personen var på mordplatsen är inte korrekt enligt mig, och definitivt inte ett krav för att ha mer på någon än man har på SE.

Varför måste GM leva om 35 år för att vi ska ha bevis om 35 år? Det kan lösas imorgon - då har man också bevis om 35 år. Behövs dessutom ingen levande GM.

Och nu gällde väl diskussionen "bevis", inte "tillräckliga bevis för fällande dom".

Uppenbart är det du som fantiserar när du klarlägger att det inte kan finnas ett bevis om 35 år.

Möjligheten att någonsin kunna koppla ihop kulorna med rätt mordvapen är troligtvis obefintlig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgKGOb/darfor-kommer-inte-palmevapnet-kunna-sparas?fbclid=IwAR0AWkeuv3IRW7CXhnANS4pwffDCTVWSz-LzxtuU46wbbwv HspGNiVGveyI

https://sverigesradio.se/artikel/7498018?fbclid=IwAR0_xaptYARPPn_-4n21zIqrwht3qIHobGje2Sw5HNe35vjQlkI4q9MxgjE

Ja mördaren lär inte ha varit ett dumhuvud och haft kvar vapnet i hemmet etc. Gissning?

Ja krav på att en mördare var på mordplatsen när mordet skedde naturligtvis. Annars kan vi inte veta att det var den personen som mördade Palme eller ej. Hur ska man kunna bevisa det efter säg 70 år?
Citera
2021-03-12, 19:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Möjligheten att någonsin kunna koppla ihop kulorna med rätt mordvapen är troligtvis obefintlig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgKGOb/darfor-kommer-inte-palmevapnet-kunna-sparas?fbclid=IwAR0AWkeuv3IRW7CXhnANS4pwffDCTVWSz-LzxtuU46wbbwv HspGNiVGveyI

https://sverigesradio.se/artikel/7498018?fbclid=IwAR0_xaptYARPPn_-4n21zIqrwht3qIHobGje2Sw5HNe35vjQlkI4q9MxgjE

Ja mördaren lär inte ha varit ett dumhuvud och haft kvar vapnet i hemmet etc. Gissning?

Ja krav på att en mördare var på mordplatsen när mordet skedde naturligtvis. Annars kan vi inte veta att det var den personen som mördade Palme eller ej. Hur ska man kunna bevisa det efter säg 70 år?

"Förmodligen osannolikt" är inte det samma som att det inte går. Luddigt så det förslår.

Ja du gissar att GM gjorde sig av med vapnet. Du har ingen aning om detta, och vi har ingen aning om vem som utförde mordet. Då man kan inte veta vad som hände med vapnet.

Jag har inte pratat om totala bevis för någons skuld. Exempel: man knyter ett vapen till kulorna, man knyter vapnet till en person (säg CP). Det tror jag de flesta skulle köpa som en relativt bevisad lösning.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-03-12 kl. 19:16.
Citera
2021-03-12, 19:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Redan från dag 1, dvs 1986, var det känt att man inte kan knyta ett vapen till kulorna. Märkligt att det inte kommunicerats bättre under alla dessa år. Det man kan göra är att man kan avfärda ett vapen men inte knyta ett vapen till kulorna. I det här fallet kunde man alltså inte avfärda det vapen man analyserade.
Citera
2021-03-12, 20:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Redan från dag 1, dvs 1986, var det känt att man inte kan knyta ett vapen till kulorna. Märkligt att det inte kommunicerats bättre under alla dessa år. Det man kan göra är att man kan avfärda ett vapen men inte knyta ett vapen till kulorna. I det här fallet kunde man alltså inte avfärda det vapen man analyserade.

Skulle du kunna länka den tekniska undersökningen som var färdig dag 1 1986 redan innan den andra kulan hade hittats?

Varför ljuger du och hittar på hela tiden?

Edit: MrBarnaby du borde kontakta Filtergänget eftersom du är lika slarvig med sanningen och fakta som de är. Du kanske kan hjälpa dem i deras desinformationsarbete.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-12 kl. 20:16.
Citera
2021-03-12, 20:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men förstår du inte? Ponera att SE är GM, måste han då enligt dig ha stoppat ner vapnet i väskan?

Förekomsten av en väska betyder inte på något sätt att vapnet måste vara i väskan.

Man kan ha vapen med eller utan väska, man kan ha väska med ett utan vapen.

Det betyder liksom ingenting, man kan inte dra några slutsatser om vapnet från en väska med okänt innehåll.
Det blir lite hysteriskt så fort det handlar om vapen, och jag tror inte att du skall dra för stora växlar på jämförelserna mellan måtten på olika vapen och måtten på handledsväskan. Som jag skrev tidigare så verkar alltså polisen ha kommit fram till att en revolver med 4" pipa skulle få plats i handledsväskan, medan en revolver med 6" pipa inte skulle få plats. Det kanske bara var det GW ville visa i sitt TV-program också.
(FB) Skandiamannen

Man kanske skall se det här lite mer som med provskjutningarna. Dvs. att det handlar mer om att försöka utesluta att vissa (typer av) vapen har kunnat vara i väskan, snarare än ett försök att knyta någon viss typ av vapen till väskan.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-12 kl. 20:32.
Citera
2021-03-12, 20:29
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Skulle du kunna länka den tekniska undersökningen som var färdig dag 1 1986 redan innan den andra kulan hade hittats?

Varför ljuger du och hittar på hela tiden?

Edit: MrBarnaby du borde kontakta Filtergänget eftersom du är lika slarvig med sanningen och fakta som de är. Du kanske kan hjälpa dem i deras desinformationsarbete.
https://sverigesradio.se/artikel/7498018?[i]"Nationellt forensiskt centrum hade konstaterat att kulorna inte kommer kunna kopplas till ett fbclid=IwAR0_xaptYARPPn_-4n21zIqrwht3qIHobGje2Sw5HNe35vjQlkI4q9MxgjE

"Nationellt forensiskt centrum hade konstaterat att kulorna inte kommer kunna kopplas till ett mordvapnet, och aldrig har kunnat göra det."

"Dag 1 vet ni att ni inte har tillräckliga spår".

Lyssna själv.

Det är ert lilla halmstrå, man kommer aldrig längre i bevisningen än vad som nu gjordes så då kan ni faktaresistenta SE-förnekare alltid hävda att SE är oskyldig.
Citera
2021-03-12, 20:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det blir lite hysteriskt så fort det handlar om vapen, och jag tror inte att du skall dra för stora växlar på jämförelserna mellan måtten på olika vapen och måtten på handledsväskan. Som jag skrev tidigare så verkar alltså polisen ha kommit fram till att en revolver med 4" pipa skulle få plats i handledsväskan, medan en revolver med 6" pipa inte skulle få plats. Det kanske bara var det GW ville visa i sitt TV-program också.
(FB) Skandiamannen

Man kanske skall se det här lite mer som med provskjutningarna. Dvs. att det handlar om att utesluta att vissa typer vapen har kunnat vara i väskan, snarare än ett försöka att knyta något visst vapen till väskan.

Du kan inte utesluta vapen med väskan. För vapnet måste inte stoppas i en väska. Revolverns möjlighet få plats i en handledsväska säger INGENTING om vilken vapen det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in