Citat:
Ursprungligen postat av
Bruk1313
Jag tycker om när andra än bara bullish bitcoin fans är med och diskuterar. Alltid bra med flera perspektiv.
Jag ser bitcoin som ett alternativ till guld. Att fysiskt guld är en metall och att bitcoin är en digital, icke fysisk tillgång tror jag alla håller med om.
Vad är guld värt? Den tekniska användningen för guld är minst sagt begränsad. Går åt mycket lite för industrin. Hela anledningen till att guld har ett stort värde är att folk tror att den är värd något. Det hela började för tusentals år sedan då folk tycker det glimmade fint och att den var sällsynt. Sedan växte det fram som ett sätt att betala med och förvara sina ekonomiska medel i. Vad skulle du göra med en guldtacka om den bara användes för tekniska eller estetiska ändamål? Du kan guldplättera bra mycket kontaktstift och smycken med ett kilo guld. För världens guldreserv kan du guldplätera hela Schweiz yta och ändå ha guld över.
Du går omkring med tron att ett byte av en papperslapp med en bild på Dag Hammarskjöld är ett schysst byte mot en full tank i bilen. Anledningen till att det funkar är att vi tror papperslappen är värd något.
Du har siffror på ett bankkonto som du tror är värd att bytas mot varor och tjänster, trots att du vet att bankens underliggande kapital är en tiondel av vad du har på kontot.
Bitcoin glimmar fint i mångas ögon och är en begränsad tillgång. Vi har hittat på att värdet är $57k och folk tror det. Hela världen är en uppdiktad verklighet, det är så människan fungerar. Läs gärna Sapiens av Yuval Noah Harari så kommer du förstå.
Gällande transaktionsvolymer och hastighet så har du fått svar om den tekniska lösningen(lightning). Den kommer implementeras när den behövs.
Om pengar: Absolut 100 % medhåll. Pengar är ett
system för fördelning av resurser övre tid. Jag kan exempelvis tack vare det systemet låna till ett hus idag, och betala genom att jobba i framtiden. Detta är
också en kraftfull invändning mot Bitcoin: Bitcoin är ett system som bygger på idén att pengar är en mer avancerad for av byteshandel. Det stämmer inte, det är framför allt ett system med
krediter.
Bitcoin liknar alltså mer "Guld" som är en råvara som finns i en viss begränsad mängd. Eller riksbankens system "RIX" där banker avvecklar sina affärer, där finns också en begränsad mängd "kontanter" som flyttas runt mellan olika bankers konton, och ingen möjlighet till kredit.
Det jag försöker påstå är att Bitcoin är ett
dåligt substitut till såna system. Åter igen, av två anledningar:
1: Det är
oerhört energikrävande.
2: Det har tekniska begränsningar som gör det helt irrelevant för den moderna ekonomins behov.
Du säger att tekniken kommer att utvecklas när behöver uppstår, men det är exakt det jag inte tror på. Min förståelse är att man för länge sedan försökte med just det men misslyckades. Sen ska jag villigt erkänna att jag absolut inte förstår vilka "man" är när det är ett decentraliserat system.
Det verkar för mig
oerhört dumt att betta sitt livs besparingar på att den förändringen kommer i framtiden, och jag vill i alla fall bidra till att någon förstår att det är det man gör om man köper Bitcoin.
Som det ser ut idag duger det alltså inte alls.