2021-03-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Googla "global transaction volume gold" så hittar du:

Gold had the third highest average daily trading volume at 145.5 billion U.S. dollars.

Daglig omsättning på 145 miljarder dollar. Hur många transaktioner tror du att det är? Hur långt tid tror du att de tar? En timme?

Alltså hela poängen med Bitcoin var ju från början att det skulle vara ett alternativ till det finansiella systemet, inte att det skulle bli ytterligare en råvara som handlades i det finansiella systemet. Då fattar jag inte alls vad fördelarna skulle vara?

Men hur funkar dom guld transaktionerna? Det är väl att guldet ligger stilla och man bara byter det med varandra på papper. En gång visade det väl sig att nått ställe som hade massa guld hade sålt mer än vad dom egentligen hade. Sånt kan ju inte hända med btc, det är ingen mellanpart som det är med dagens guldhandel. Ska du jämföra btc och guld transaktioner så är det väl att jämföra med alla transaktioner som sker i guldbutiker och pantbanker? Alltså handel med riktigt guld.
Citera
2021-03-12, 16:06
Avslutad
Citat:
Googla "global transaction volume gold" så hittar du:

Gold had the third highest average daily trading volume at 145.5 billion U.S. dollars.

Daglig omsättning på 145 miljarder dollar. Hur många transaktioner tror du att det är? Hur långt tid tror du att de tar? En timme?

Alltså hela poängen med Bitcoin var ju från början att det skulle vara ett alternativ till det finansiella systemet, inte att det skulle bli ytterligare en råvara som handlades i det finansiella systemet. Då fattar jag inte alls vad fördelarna skulle vara?

Nu trollar du bara, för inte tror du att fysiskt guld rör på sig i den hastigheten.

Om vi pratar om pappersguld så var din jämförelse urusel till att börja med. Men tekniken är inget som inte går att implementera på Bitcoin om man så skulle vilja.
Citera
2021-03-12, 17:00
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ändå köper MicroStrategy Bitcoin för 15 miljarder...

Du får fråga dig om du vet något dom inte vet...eller om det kanske är tvärtom?

Jag kommer inte hjälpa dig mer på traven, då du visat dig helt oförmögen att försöka förstå problemställningen.

Jag är ledsen att behöva påpeka det, man kan du något om det finansiella systemet? Vet du vad ”clearing” eller ”settlement” är? Vet du vad SEPA eller Swift är? Det är mycket riktigt fruktansvärt komplext och omgärdas av en helt absurd flora av lagstiftning och annan reglering.

Hela fördelen med kryptovalutor skulle ju vara att erbjuda ett alternativ till den soppan, men du skickar en länk där någon tomte pratar om hur banker ska avveckla i Bitcoin.
Citera
2021-03-12, 17:01
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Nu trollar du bara, för inte tror du att fysiskt guld rör på sig i den hastigheten.

Om vi pratar om pappersguld så var din jämförelse urusel till att börja med. Men tekniken är inget som inte går att implementera på Bitcoin om man så skulle vilja.

Fysiskt guld..? Menar du att Bitcoin skulle vara ett alternativ till fysiskt guld..? Du vet att guld är en metall?
Citera
2021-03-12, 17:25
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Men tekniken är inget som inte går att implementera på Bitcoin om man så skulle vilja.
Tekniken kan implementeras på en ”blockchain” om man prompt vill. Inte alls ens nästan på någon plattform som klarar 7 trx/sek som högst.
Citera
2021-03-12, 17:33
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Men hur funkar dom guld transaktionerna? Det är väl att guldet ligger stilla och man bara byter det med varandra på papper. En gång visade det väl sig att nått ställe som hade massa guld hade sålt mer än vad dom egentligen hade. Sånt kan ju inte hända med btc, det är ingen mellanpart som det är med dagens guldhandel. Ska du jämföra btc och guld transaktioner så är det väl att jämföra med alla transaktioner som sker i guldbutiker och pantbanker? Alltså handel med riktigt guld.

Guld som ”storlaget of value” är ju något man köper som en del av en värdepappersportfölj. Bitcoin kan säkert ersätta någon lite bråkdel av det guld som folk köper för att ha en guldtacka i en byrålåda, det skriver jag gärna under på! Men då har vi rört oss rätt långt bort från det initiala scopet och

1 frågan vad som händer om 1000 personer vill köpa samtidigt är väl inte riktigt löst?
2: Det är liksom inte en viktig del av världsekonomin.
Citera
2021-03-12, 17:38
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Men hur funkar dom guld transaktionerna? Det är väl att guldet ligger stilla och man bara byter det med varandra på papper.

Som att köpa Bitcoin på Avanza typ? Det finns någon i botten som förvarar Bitcoin eller Guld och sen några lager av finansiella institut som erbjuder andelar av den mängden på en marknad (ungefär, jag kan inte så mycket om råvaruhandel).
Citera
2021-03-12, 18:04
Medlem
Citat:
Fysiskt guld..? Menar du att Bitcoin skulle vara ett alternativ till fysiskt guld..? Du vet att guld är en metall?
Jag tycker om när andra än bara bullish bitcoin fans är med och diskuterar. Alltid bra med flera perspektiv.

Jag ser bitcoin som ett alternativ till guld. Att fysiskt guld är en metall och att bitcoin är en digital, icke fysisk tillgång tror jag alla håller med om.

Vad är guld värt? Den tekniska användningen för guld är minst sagt begränsad. Går åt mycket lite för industrin. Hela anledningen till att guld har ett stort värde är att folk tror att den är värd något. Det hela började för tusentals år sedan då folk tycker det glimmade fint och att den var sällsynt. Sedan växte det fram som ett sätt att betala med och förvara sina ekonomiska medel i. Vad skulle du göra med en guldtacka om den bara användes för tekniska eller estetiska ändamål? Du kan guldplättera bra mycket kontaktstift och smycken med ett kilo guld. För världens guldreserv kan du guldplätera hela Schweiz yta och ändå ha guld över.

Du går omkring med tron att ett byte av en papperslapp med en bild på Dag Hammarskjöld är ett schysst byte mot en full tank i bilen. Anledningen till att det funkar är att vi tror papperslappen är värd något.

Du har siffror på ett bankkonto som du tror är värd att bytas mot varor och tjänster, trots att du vet att bankens underliggande kapital är en tiondel av vad du har på kontot.

Bitcoin glimmar fint i mångas ögon och är en begränsad tillgång. Vi har hittat på att värdet är $57k och folk tror det. Hela världen är en uppdiktad verklighet, det är så människan fungerar. Läs gärna Sapiens av Yuval Noah Harari så kommer du förstå.

Gällande transaktionsvolymer och hastighet så har du fått svar om den tekniska lösningen(lightning). Den kommer implementeras när den behövs.
Citera
2021-03-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Jag tycker om när andra än bara bullish bitcoin fans är med och diskuterar. Alltid bra med flera perspektiv.

Jag ser bitcoin som ett alternativ till guld. Att fysiskt guld är en metall och att bitcoin är en digital, icke fysisk tillgång tror jag alla håller med om.

Vad är guld värt? Den tekniska användningen för guld är minst sagt begränsad. Går åt mycket lite för industrin. Hela anledningen till att guld har ett stort värde är att folk tror att den är värd något. Det hela började för tusentals år sedan då folk tycker det glimmade fint och att den var sällsynt. Sedan växte det fram som ett sätt att betala med och förvara sina ekonomiska medel i. Vad skulle du göra med en guldtacka om den bara användes för tekniska eller estetiska ändamål? Du kan guldplättera bra mycket kontaktstift och smycken med ett kilo guld. För världens guldreserv kan du guldplätera hela Schweiz yta och ändå ha guld över.

Du går omkring med tron att ett byte av en papperslapp med en bild på Dag Hammarskjöld är ett schysst byte mot en full tank i bilen. Anledningen till att det funkar är att vi tror papperslappen är värd något.

Du har siffror på ett bankkonto som du tror är värd att bytas mot varor och tjänster, trots att du vet att bankens underliggande kapital är en tiondel av vad du har på kontot.

Bitcoin glimmar fint i mångas ögon och är en begränsad tillgång. Vi har hittat på att värdet är $57k och folk tror det. Hela världen är en uppdiktad verklighet, det är så människan fungerar. Läs gärna Sapiens av Yuval Noah Harari så kommer du förstå.

Gällande transaktionsvolymer och hastighet så har du fått svar om den tekniska lösningen(lightning). Den kommer implementeras när den behövs.
Finns det inte ett problem med att bankerna kan bli stora hubs i LN och påverka decentraliseringen? Eller vet inte riktigt varför det skulle vara ett problem men har hört nått sånt
Citera
2021-03-12, 19:44
Avslutad
Citat:
Guld som ”storlaget of value” är ju något man köper som en del av en värdepappersportfölj. Bitcoin kan säkert ersätta någon lite bråkdel av det guld som folk köper för att ha en guldtacka i en byrålåda, det skriver jag gärna under på! Men då har vi rört oss rätt långt bort från det initiala scopet och

1 frågan vad som händer om 1000 personer vill köpa samtidigt är väl inte riktigt löst?
2: Det är liksom inte en viktig del av världsekonomin.

BTC kommer att konkurrera ut guld. BTC är på väg att bli en viktig del av världsekonomin.
Citera
2021-03-12, 19:46
Avslutad
Citat:
Som att köpa Bitcoin på Avanza typ? Det finns någon i botten som förvarar Bitcoin eller Guld och sen några lager av finansiella institut som erbjuder andelar av den mängden på en marknad (ungefär, jag kan inte så mycket om råvaruhandel).

På Avanza kan man bara köpa certifikat som följer BTC's värde. Man kan inte köpa BTC där.
Citera
2021-03-12, 19:55
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313

Om pengar: Absolut 100 % medhåll. Pengar är ett system för fördelning av resurser övre tid. Jag kan exempelvis tack vare det systemet låna till ett hus idag, och betala genom att jobba i framtiden. Detta är också en kraftfull invändning mot Bitcoin: Bitcoin är ett system som bygger på idén att pengar är en mer avancerad for av byteshandel. Det stämmer inte, det är framför allt ett system med krediter.

Bitcoin liknar alltså mer "Guld" som är en råvara som finns i en viss begränsad mängd. Eller riksbankens system "RIX" där banker avvecklar sina affärer, där finns också en begränsad mängd "kontanter" som flyttas runt mellan olika bankers konton, och ingen möjlighet till kredit.

Det jag försöker påstå är att Bitcoin är ett dåligt substitut till såna system. Åter igen, av två anledningar:

1: Det är oerhört energikrävande.
2: Det har tekniska begränsningar som gör det helt irrelevant för den moderna ekonomins behov.

Du säger att tekniken kommer att utvecklas när behöver uppstår, men det är exakt det jag inte tror på. Min förståelse är att man för länge sedan försökte med just det men misslyckades. Sen ska jag villigt erkänna att jag absolut inte förstår vilka "man" är när det är ett decentraliserat system.

Det verkar för mig oerhört dumt att betta sitt livs besparingar på att den förändringen kommer i framtiden, och jag vill i alla fall bidra till att någon förstår att det är det man gör om man köper Bitcoin.

Som det ser ut idag duger det alltså inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in