2021-03-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det där får du utveckla.

Man tog bara bort avspärrningarna alla andra restriktioner fanns kvar. Varför jämför du med Italien, ett land vars ledare gick ut under brinnande pandemi med sin slogan: "Krama en kines"?
Därför att min tes är att det måste finnas något som Finland har gjort, men som länder som misslyckats inte har gjort, som kan förklara varför Finland har lyckats när andra länder misslyckats. Om det finns en åtgärd som Finland gjorde som ingen annan gjorde är det något som också Sverige skulle kunna kritiseras för att inte ha gjort.

Om europeiska länder agerat på samma sätt - ännu hårdare - som Finland men ändå misslyckats ger det en indikation på att Sverige, med samma åtgärder, inte heller skulle ha lyckats bättre än vad vi gjort.

Du pekade på att Finland hade lättat restriktionerna till skillnad mot andra länder, och då skulle det kunna vara en sådan åtgärd som Sverige borde ha tagit efter.
Citera
2021-03-12, 17:11
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det är en matematisk omöjlighet

CFR = Antal bekräftade fall
IFR = Antal Bekräftade fall + Obekräftade fall

Således: IFR är alltid lägre än CFR.

IFR inkluderar ej obekräftade fall.

Tex. IFR för sars-2 kan sägas vara 2%, medans CFR för sjukdommen Covid-19 kan sägas vara 10%.
CFR för SARS kan sägas vara ca. 30%

IFR anger antal döda i % av alla olika sjukdommar SARS-2 ger, i förhållande till
totala antalet känt smittade.
Citera
2021-03-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Fördelen med att vara längst i norr var ju tydlig under våren när smittan spred sig från södra europa norrut. Man stängde ner innan smittan fick grep och man hade samhällsspridning. Sverige hade haft samma möjlighet att undvika det men valde att lyssna 100% på en sadistisk psykopat istället.
Tidiga nedstängningar är nog en sådan åtgärd som har visat sig vara effektiv. Det verkar dock som att åtgärden blir mindre effektiv allteftersom att samhällsspridningen ökar.

Jag vet dock inte om Norge och Finland sina gränser före andra länder, men tror att det kan ha varit en viktig faktor att de gjorde detta innan samhällsspridningen blev alltför stor.
Citera
2021-03-12, 17:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Därför att min tes är att det måste finnas något som Finland har gjort, men som länder som misslyckats inte har gjort, som kan förklara varför Finland har lyckats när andra länder misslyckats. Om det finns en åtgärd som Finland gjorde som ingen annan gjorde är det något som också Sverige skulle kunna kritiseras för att inte ha gjort.

Om europeiska länder agerat på samma sätt - ännu hårdare - som Finland men ändå misslyckats ger det en indikation på att Sverige, med samma åtgärder, inte heller skulle ha lyckats bättre än vad vi gjort.

Du pekade på att Finland hade lättat restriktionerna till skillnad mot andra länder, och då skulle det kunna vara en sådan åtgärd som Sverige borde ha tagit efter.

Finland gjorde en stenhård lockdown runt Nyland, med vägspärrar. Det var tydligen inte ok enligt lagen. I övrigt var alla restriktioner kvar, Sverige hade vid den tiden inga restriktioner bara mantrat tvätta händerna.

Finland har en mer heterogen befolkning och man gör snällt som staten säger till en i tider av kris/krig. Där har du skillnaden. Samma sak med Norge. Sverige är fredsskadat och pissliberaliserat in i förbannelse. Tar du ett land som Italien, så lyder folk inte staten därför måste de låsa in dem. Man såg det i början när de gjorde lockdown så fick polisen ingripa för de vägrade och hade fester osv, med höga böter löste man det.
Citera
2021-03-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Och efteråt, kommer han då att säga att vi inte ska titta bakåt?

Det är ett ypperligt recept på hur man kan begå stora fadäser, utan att behöva ta konsekvenserna. Först säger man att det är för tidigt att säga någonting. Sedan är det plötsligt för sent, och därmed onödigt att säga någonting.

(Inslaget i radio är långt. Har du någon ungerfärlig tidsangivelse där Stefan Löfven gör sitt uttalande?)
Har för mig det var efter 30 min och framåt.
Citera
2021-03-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno

Et par mulige årsager til at Finland indtil videre er lykkedes med at holde smitten nede.

De har en leder der reagerede hurtigt og en befolkning der hørte efter.
De har en velfærdsstat, ingen stor økonomisk ulighed og et arbejdsmarked, hvor folk ikke føler sig tvunget til at arbejde, hvis man er syg.
De har stor mulighed for hjemmearbejde.
De er ikke religiøse og bor ikke mange i samme hjem.
De er lettere isoleret i udkanten af Europa og har lav befolkningstæthed.
Citera
2021-03-12, 17:34
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ett intressant debattinlägg i dagens expressen där tre läkare kräver att man ska häva restriktionerna.
De har argument för sin sak och vad de anser istället bör göras.
Jag är kass att länka så kanske någon annan kan göra så.
Finns som sagt de som har rakt motsatt uppfattning men jag uppskattade debattartikeln och delar deras åsikt.

Kommer bli extremt pinsamt för Sven Román, Nils Littorin och Sebastian Rushworth när SCB uppdaterar sin data med de senaste siffrorna, och det visar sig att vi inte alls hade en underdödlighet under februari.

https://www.expressen.se/debatt/stoppa-de-skadliga-corona-restriktionerna/
Citera
2021-03-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Det ska sägas att det är otroligt jämt med vaccinationer i Europa/EU - det finns enstaka länder som sticker ut men de flesta ligger på 9-11 administrerade doser per 100 innevånare.

Tack för hjälpen. Det är viktigt ändå att kunna följa det.
Citera
2021-03-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Kommer bli extremt pinsamt för Sven Román, Nils Littorin och Sebastian Rushworth när SCB uppdaterar sin data med de senaste siffrorna, och det visar sig att vi inte alls hade en underdödlighet under februari.

https://www.expressen.se/debatt/stoppa-de-skadliga-corona-restriktionerna/

Oavsett det så står min åsikt fast.
Bort med restriktionerna.
Citera
2021-03-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
UK er nået længst i Europa. Du kan finde lidt info her:

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Tack jag är nöjd med att kunna följa det.
Citera
2021-03-12, 17:56
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Oavsett det så står min åsikt fast.
Bort med restriktionerna.
Som ett tankeexperiment, tänk dig ett scenario där vi inte skulle ha haft några restriktioner överhuvudtaget, och vi inte hade klarat av att "flatten the curve".

Om detta ledde till en överbelastning av sjukvården så till den milda grad att det inte fanns tillräckligt med syrgas att tillgå för alla patienter som behövde, och det började dö tusentals personer i 50årsåldern byggda som Boris Johnson, som var i behov av syrgas.

Skulle du tycka att det vore värt det? Så att vi slapp restriktioner?
Citera
2021-03-12, 18:03
Medlem
SodaFointains avatar
Kan man vaccinera sig om man äter medicinen risperidon, zyprexa, olanzapin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in