2021-03-12, 15:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att lära sig grundläggande statistik, såsom att tyda överdödlighet i procent för olika länder, lär man sig i högstadiet i Sverige.
Men att hålla isär sak och person glömde de bort helt och hållet att lära eleverna...?
Citera
2021-03-12, 15:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://sverigesradio.se/avsnitt/1688149

Löfvén som inte vill veta av någon kritik det ska tas efter pandemin

Och efteråt, kommer han då att säga att vi inte ska titta bakåt?

Det är ett ypperligt recept på hur man kan begå stora fadäser, utan att behöva ta konsekvenserna. Först säger man att det är för tidigt att säga någonting. Sedan är det plötsligt för sent, och därmed onödigt att säga någonting.

(Inslaget i radio är långt. Har du någon ungerfärlig tidsangivelse där Stefan Löfven gör sitt uttalande?)
Citera
2021-03-12, 15:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Gjorde man så i Finland också? De hårda restriktioner som du nämner för inrikes resor m.m. har väl också genomförts i andra länder och kan därför inte vara en åtgärd som skiljer Norge, och eventuellt Finland, från dessa.

Jag tror inte heller att Finland, Norge (och Island) kommer att misslyckas. Tvärtom har de lyckats exceptionellt bra. Det är just det exceptionella jag är ute efter. Om det bara har berott på slumpen att Norge, Finland har klarat sig bättre än de flesta andra europeiska länder är det inte säkert vad Sveriges utfall hade blivit om vi genomfört samma åtgärder.

Nu tror jag inte på slumpen, utan har en förhoppning om att likheter och skillnader mellan länder noga jämförs för att till slut få någon slags svar på varför dödligheten har sett ut som den gjort under pandemin.
Fördelen med att vara längst i norr var ju tydlig under våren när smittan spred sig från södra europa norrut. Man stängde ner innan smittan fick grep och man hade samhällsspridning. Sverige hade haft samma möjlighet att undvika det men valde att lyssna 100% på en sadistisk psykopat istället.
Citera
2021-03-12, 15:23
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Brukar komma ett inlägg här med veckovis statistik med antal döda, smittade den här veckan gentemot föregående veckor.
Nån som vill lägga upp det?
Snabb ihopräkning ger denna vecka 27 595 rapporterade fall. Förra veckan var det 27 716.
Citera
2021-03-12, 16:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det är en matematisk omöjlighet

CFR = Antal bekräftade fall
IFR = Antal Bekräftade fall + Obekräftade fall

Således: IFR är alltid lägre än CFR.

Nu rör du till det för dig, jag skrev inte om CFR :-)

Eftersom större andel med mutationen dör så blir ju också IFR i motsvarande grad högre. IFR är iofs ett trubbigt mått men ändå.
Citera
2021-03-12, 16:06
Medlem
Ett intressant debattinlägg i dagens expressen där tre läkare kräver att man ska häva restriktionerna.
De har argument för sin sak och vad de anser istället bör göras.
Jag är kass att länka så kanske någon annan kan göra så.
Finns som sagt de som har rakt motsatt uppfattning men jag uppskattade debattartikeln och delar deras åsikt.
Citera
2021-03-12, 16:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Det här med vaccineringen också ta mig fan ingenting fungerar. Så jävla trött på dom

Det är bara och stänga ner dom stora semesterorterna inkl badplatser campingplatser i sommar med tanke på alla kommer inte vara vaccinerade i tid.

Nja. Vi vet ju redan att smittspridningen minskar kraftigt under sommaren. Även om vaccineringen skulle kollapsa fullständigt, så kan det vara värdefullt att ge folket semester från restriktionerna under sommaren. Det borde ha gjorts redan förra sommaren, för att folket lättare skulle orka leva med restriktionerna under vintern.

Däremot, ifall vaccineringen skulle haverera, så finns risken att andra länder inte vill ta emot besökare från Sverige.
Citera
2021-03-12, 16:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nja. Vi vet ju redan att smittspridningen minskar kraftigt under sommaren. Även om vaccineringen skulle kollapsa fullständigt, så kan det vara värdefullt att ge folket semester från restriktionerna under sommaren. Det borde ha gjorts redan förra sommaren, för att folket lättare skulle orka leva med restriktionerna under vintern.

Däremot, ifall vaccineringen skulle haverera, så finns risken att andra länder inte vill ta emot besökare från Sverige.

Detta skreks ut i tråden under hela förra våren.. Men svenne-banan var visst välkommen ändå..
Money talks
Citera
2021-03-12, 16:28
Medlem
Restriktionerna MÅSTE hävas i sommar när de som riskerar dö är vaccinerade och smittan går ner.

Men jag är ganska säker på att Löfven och Hallengren är för dumma i huvudet för att inse det och kommer vänta till september eller nåt. De vill visa att de minsann visst är handlingskraftiga. Kanske får restaurangerna stänga ytterligare fem minuter tidigare under sommaren för att visa att de menar allvar.

Glädjande för den svenska turistnäringen åtminstone folk lär stanna hemma i stor utsträckning i år igen. Blir även i sommar långa pass för fjällräddningen när de ska ut på myrarna och leta efter stockholmare.
Citera
2021-03-12, 16:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ett intressant debattinlägg i dagens expressen där tre läkare kräver att man ska häva restriktionerna.
De har argument för sin sak och vad de anser istället bör göras.
Jag är kass att länka så kanske någon annan kan göra så.
Finns som sagt de som har rakt motsatt uppfattning men jag uppskattade debattartikeln och delar deras åsikt.

Sebastian Rushworth är ju Ivor (The fat emperor) Cummings gamle vapendragare. Han har svamlat om att ta bort restriktionerna sen i våras, man kan fråga sig hur den andra vågen hade varit utan restriktioner.

https://www.expressen.se/debatt/stoppa-de-skadliga-corona-restriktionerna/
Citera
2021-03-12, 16:29
Medlem
En fråga ni som kan statistik och följer dessa 7/14dagar bekräftade fall. Hade en gäst idag som sa att Sverige är med på topp5 angående bekräftade fall per/miljon i Europa. Stämmer det? Trodde vi minskade och andra länder var bra mkt högre.
Citera
2021-03-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Nja restriktionerna hindrade nog smittspridningen rätt rejält under sommaren bland svenskar. Invandrargrupperna sket ju fullständigt i dem förra sommaren och där spreds ju smittan runt för att sen blomma ut under hösten. Det är fakta.
Nu kommer vi ha 1-2 miljoner svenskar 65+ som kan röra sig fritt i sommar och sen 6 miljoner. Som ska sitta hemma. Det är nog upplagt för konflikt i sommar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in