Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Norge och Finland stängde ner ganska hårt direkt, sen gjorde de som WHO sa testa testa testa. Norge var även hårda med att folk inte skulle åka mellan fylkene, de skickade ut hemvärnet beväpnade som släpade hem dem som smet ut till sina hytter. Det var ett jäkla liv om det här i tråden i våras och kallades för facistfasoner av många här. Nu ser vi resultatet. Med det sagt så kan det fortfarande gå åt skogen för dem, även om jag inte tror det. Hela östblocket stängde snabbt och lyckades bromsa in, sen har man klantat till det. Tjeckerna sneglade ju på Sverige och sen gick det som det gick, kanske har de andra gjort samma misstag.
Gjorde man så i Finland också? De hårda restriktioner som du nämner för inrikes resor m.m. har väl också genomförts i andra länder och kan därför inte vara en åtgärd som skiljer Norge, och eventuellt Finland, från dessa.
Jag tror inte heller att Finland, Norge (och Island) kommer att misslyckas. Tvärtom har de lyckats exceptionellt bra. Det är just det exceptionella jag är ute efter. Om det bara har berott på slumpen att Norge, Finland har klarat sig bättre än de flesta andra europeiska länder är det inte säkert vad Sveriges utfall hade blivit om vi genomfört samma åtgärder.
Nu tror jag inte på slumpen, utan har en förhoppning om att likheter och skillnader mellan länder noga jämförs för att till slut få någon slags svar på varför dödligheten har sett ut som den gjort under pandemin.