2021-03-12, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har googlat, men har inte kunnat hitta något om att man utifrån någon sådan speciell utvidgning (uppsvampning) av kulans bakkant skulle kunna säga något särskilt om pipans längd. Tycker att ett sådant fenomen i så fall borde vara känt av t.ex. FBI, men jag kan inte hitta någonting alls. Någon annan kanske vet mer om det här?

Det stod i förhöret som jag länkade med inlägget och dessutom sa man det på den digitala presskonferensen den 10 juni 2020
Om man skickar med en länk i ett inlägg finns det oftast ett syfte med det.
Citera
2021-03-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pete91
(FB) Skandiamannen

Världens största ögonvittnesexperiment
För att komma fram till var gränsen går för vad det mänskliga ögat kan uppfatta och vad våra hjärnor kan registrera har Nyman analyserat 7551 ögonvittnesmål.

En stor del av ögonvittnesmålen har han samlat in på vetenskapscentret Heureka i Vanda i två omgångar under åren 2017 och 2018.

I all ära. Men det håller naturligtvis inte för ett kategoriskt avfärdande av Lisbeth Palmes utpekande av Christer Pettersson. Det duger för att fria CP i rätten vilket jag ser som fullt rimligt, men detta är som sagt inte en exakt vetenskap där man givet ett antal parametrar kan dra en bestämd slutsats.
Citera
2021-03-12, 13:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det stod i förhöret som jag länkade med inlägget och dessutom sa man det på den digitala presskonferensen den 10 juni 2020
Om man skickar med en länk i ett inlägg finns det oftast ett syfte med det.
Jag tror att vi pratar förbi varandra. Det du försöker övertyga mig om är tydligen att polisen har uteslutit att pipan på mordvapnet är kortare än 4", och det har jag ju redan förstått. Det jag undrar över är alltså om man har gjort den här bedömningen på objektiva/vetenskapliga grunder, eller om det handlar om ett mer godtyckligt ställningstagande man har gjort. Det borde väl framgå av någon dokumentation.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-12 kl. 13:28.
Citera
2021-03-12, 13:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och ändå gjorde han det och klarade sig (tack vare både tur och skicklighet men mest p g a en enastående oskicklighet från polisens sida) trots att varken vittne eller vittnesmål kunde hittas men han hade ju inte så mycket att välja på. Det fanns dock sammantagna vittnesmål där allt det han nämnde faktiskt var med och det behövde förklaras bort. Han slog ihop det till ett enda fiktivt vittnesmål, "tunna glasögon=Mårten Palme(?), keps=Lars Jeppson, mörk rock=ett flertal vittnen och som kronan på verket, handlovsväskan=Yvonne Nieminen. MP till exempel, var knappast på mordplatsen och vittnade några minuter efter mordet.

Vid den första kontakten med polisen den 1 mars nämnde han bara den mörka rocken, de andra fyllde han ju på efterhand som uppgifterna blev kända.

Vad SE nämnde i sitt första förhör vet bara SE och Ali Lindholm. SE pratade mycket och det enda som klarade sig genom Alis sammanfattning var en mörk rock. Att från detta utesluta att SE har pratat om ännu fler saker går inte.
Citera
2021-03-12, 13:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och ändå gjorde han det och klarade sig (tack vare både tur och skicklighet men mest p g a en enastående oskicklighet från polisens sida) trots att varken vittne eller vittnesmål kunde hittas men han hade ju inte så mycket att välja på. Det fanns dock sammantagna vittnesmål där allt det han nämnde faktiskt var med och det behövde förklaras bort. Han slog ihop det till ett enda fiktivt vittnesmål, "tunna glasögon=Mårten Palme(?), keps=Lars Jeppson, mörk rock=ett flertal vittnen och som kronan på verket, handlovsväskan=Yvonne Nieminen. MP till exempel, var knappast på mordplatsen och vittnade några minuter efter mordet.

Vid den första kontakten med polisen den 1 mars nämnde han bara den mörka rocken, de andra fyllde han ju på efterhand som uppgifterna blev kända.

Berätta mer om hur du tror att Mårten såg SE. Ge oss en beskrivning av mordet.
Citera
2021-03-12, 13:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Och om han nu inte vill göra sig själv till en person som sett en GM lik honom själv kan han väl välja ett "ombud" som faktiskt anser sig ha sett mördaren. Nu gör han inte ens det.

Engström som GM är inte bara smart. Han är så översmart att hans skarpsinne inte ens går att förstå. Han utklassar oss alla.

SE leker väl "förväxlingsleken" med polisen och media utan att ens påstå att det finns någon annan att förväxlas med. Det är smart på en så überhög nivå att vi dödliga bara kan hoppas på att TP kan förklara hur vi ska tänka!

Jag vet inte, men detta går säkert också att spinna till SEs nackdel på något krystat sätt. Vi får se om TP återkommer till detta i sin tredje bok.
Citera
2021-03-12, 13:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det där om att det skulle behöva vara någon viss längd på pipan är intressant. Direkt när Yvonne N:s vittnesmål kom in, om den springande mannen med den lilla väskan, började det spekuleras om att mördaren möjligen kunde ha haft sitt vapen i väskan. Det var tydligen också så att polisen tidigt reflekterade över att den springande mannen såg ut som SE, och honom ville man i Palmerummet av någon anledning kunna avföra "innan åklagarna slog klorna i honom". En tanke man får här är att polisen gärna kan ha velat tro att mordvapnet inte skulle ha fått plats i väskan, och att det därmed inte skulle finnas någon särskild anledning att tro att den springande mannen på David Bagares gata skulle vara gärningsmannen. Eller framgår det av någon dokumentation att det här tidiga uteslutandet av kortare pipor gjordes på mer objektiva grunder?

Vad menar du? Att polisen avfört långa pipor för att de tror att vapnet inte fick plats i en eventuell väska på David Bagares gata?
Citera
2021-03-12, 13:36
Medlem
Citat:
Jag tror att vi pratar förbi varandra. Det du försöker övertyga mig om är tydligen att polisen har uteslutit att pipan på mordvapnet är kortare än 4", och det har jag ju redan förstått. Det jag undrar över är alltså om man har gjort den här bedömningen på objektiva/vetenskapliga grunder, eller om det handlar om ett mer godtyckligt ställningstagande man har gjort. Det borde väl framgå av någon dokumentation.

I det länkade förhöret framgår det att polisen genomfört provskjutningar för att få fram tänkbara piplängder på mordvapnet, därför ansåg man att man kunde utesluta vapen med 2,5 tums pipa .
Bedömningen är att revolvern hade 4 tums pipa eller längre.
Citera
2021-03-12, 13:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad menar du? Att polisen avfört långa pipor för att de tror att vapnet inte fick plats i en eventuell väska på David Bagares gata?
Nej, jag undrar bara på vilka ev. objektiva grunder man har uteslutit alla vapen med kortare pipa än 4".
Senast redigerad av Draifos 2021-03-12 kl. 13:40.
Citera
2021-03-12, 13:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej, jag undrar bara på vilka ev. objektiva grunder man har uteslutit alla vapen med kortare pipa än 4".

Det står i det tekniska protokollet i FUP mot CP att detta är ett tekniskt konstaterat faktum. Kulorna "svampar upp" om pipan är kortare än 4".

Det baserar sig på kulornas utseende och inte hur stor SEs handledsväska var.
Citera
2021-03-12, 13:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
I all ära. Men det håller naturligtvis inte för ett kategoriskt avfärdande av Lisbeth Palmes utpekande av Christer Pettersson. Det duger för att fria CP i rätten vilket jag ser som fullt rimligt, men detta är som sagt inte en exakt vetenskap där man givet ett antal parametrar kan dra en bestämd slutsats.

Det är dock fastslaget i sten att inte ett enda vittne pekar ut SE som mördaren.
Citera
2021-03-12, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE påstår väl aldrig att mördaren såg ut som honom utan att han felaktigt förväxlats med mördaren?

Det vore väl bättre att placera en mördare som liknade SE på platsen för att förvirra polisen. Detta väljer SE att inte göra och bevisar därmed sin oskuld.

Att SE skulle vara förslagen och GM är ju bara ett SEktpåhitt utan någon som helt verklighetsförankring förutom fria fantasier på rundgång.

Han förvillar ju ännu mer genom att göra som han gjorde, du till exempel har ju uppenbart blivit lurad, den gula linjen avslöjar honom uppenbart att han är skyldig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in