2021-03-12, 06:51
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Så roligt. Visste detta redan. Skrev för veckor sedan att jag inte skulle vaccinera mig med astra under pistolhot ens. Hoppas folk börjar förstå varför nu.

Det är en vanlig biverkan även vid Covid19-infektion, blodproppar. Så inte konstigt att vaccinet ger några få blodproppar.
2021-03-12, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Har du även krävt att alla p-piller förbjuds? Jag tänkte om du nu är så oroad för blodproppar 🤷‍♂️

Blodpropparna är helt ärligt det minsta bekymret.
2021-03-12, 07:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Så roligt. Visste detta redan. Skrev för veckor sedan att jag inte skulle vaccinera mig med astra under pistolhot ens. Hoppas folk börjar förstå varför nu.

Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Har du även krävt att alla p-piller förbjuds? Jag tänkte om du nu är så oroad för blodproppar 🤷‍♂️

Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Det är en vanlig biverkan även vid Covid19-infektion, blodproppar. Så inte konstigt att vaccinet ger några få blodproppar.

Citat:
Blodpropparna är helt ärligt det minsta bekymret.
Återigen, risken för blodproppar vid sjukhusvårdkrävande COVID19 är 25% och det under behandling med antikoagulantia:

Incidence of Venous Thromboembolism in Hospitalized Coronavirus Disease 2019 Patients: A Systematic Review and Meta-Analysis
/.../
Conclusions: This meta-analysis revealed that the estimated VTE incidence was 25% in hospitalized COVID-19 patients. Higher incidence of VTE was observed in COVID-19 patients with a severe condition or with a low rate of pharmacologic thromboprophylaxis. Assessment of VTE risk is strongly recommended in COVID-19 patients, and effective measures of thromboprophylaxis should be taken in a timely manner for patients with high risk of VTE.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcvm.2020.00151/full?report=reader

Så alla vacciner även AZ-vaccinet begränsar antalet som drabbas av blodproppar eller kanske dör av det i och med att den största effekten man ser av vaccinationerna är just att sjukhusinläggningar i det närmaste når noll hos de vaccinerade. I det läget vi är nu där varje dos vaccin är viktig för att begränsa smittspridning kommer ett stopp för något av vaccinerna antagligen leda till att fler får blodproppar - och dör tyvärr.

Min gissning är att det kan finnas ett samband mellan alla vacciner och blodproppar då orsaken till det vid COVID19 kan vara kopplat till immunförsvarsreaktionen hos infekterade. Men man ser ingen ökning jämfört med övriga friska befolkningen; att man har fler incidenter av blodproppar bland vaccinerade.
2021-03-12, 07:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man saknar för det första inte alternativ. Ni beter er som antivaxxarna när ni läser rapporter. En politiker i Danmark tyckte det var en bra idé att pausa AZ-vaccinet efter en fatal incident med blodpropp. Med tanke på alla rykten som florerar kanske det är en bra idé politiskt att göra det.

Du har flera fall av thrombosis i den engelska rapportering med åtminstone en fatal utgång.

Igen, gissa varför man fortsätter.

Läste att antalet rapporterade biverkningar på Astras vaccin är mer än 5 gånger så många jämfört med Pfizers vaccin i förhållande till antalet vaccinerade. När man rapporterar biverkningar gör man det i allmänhet för att de är allvarligare.

Blev rätt misstänksam redan för några månader sedan då det framkom att Astra mer eller mindre tvingat igenom avtal med EU att Astra inte ska hållas ekonomiskt ansvariga för ev skada som vaccinet förorsakar. Det var så att säga en förutsättning för att bolaget ens skulle leverera något vaccin. Bara där borde ju varningsklockorna börja ringa.
2021-03-12, 07:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du vägrar alltså att ta till dig nya data utan har bestämt dig för att Oxford AZs vaccin är sämre? Du har alltså inte läst rapporterna jag länkat till tidigare? Är du här för att diskutera eller skandera dina åsikter från tvålboxen?

Ungefär som plattjordarna som minsann bestämt sig för att jorden är platt.

Du kommer säkert att vägra läsa dem igen men här är länkarna.
https://www.ed.ac.uk/files/atoms/files/scotland_firstvaccinedata_preprint.pdf

https://khub.net/documents/135939561/430986542/Early+effectiveness+of+COVID+vaccines.pdf/ffd7161c-b255-8e88-c2dc-88979fc2cc1b?t=1614617945615

Det här är intressante siffror.

Enligt statistik från Läkemedelsverket är Astra Zeneca det vaccin med flest inrapporterade biverkningar i Sverige. Av 85 000 vaccinerade svenskar har 3.281 rapporter om misstänkta biverkningar kommit in till myndigheten. Motsvarande siffra för Pfizer/Biontech är 3.929 rapporter på 443.000 vaccinerade. Gällande Moderna har 466 rapporter på 40.000 vaccinerade kommit in.

Rörande Astras vaccin har alltså 3281/85000 fått så allvarliga biverkningar att man rapporterat=
4%

Motsvarande siffror för Pfizers vaccin är 3929/443000= knappt 1%
För Moderna ligger siffran också strax under 1%

Är ju ingen tvekan om att Astras vaccin ger fler och allvarligare biverkningar.

Är heller ingen tvekan om att Astras vaccin ger signifikant sämre skydd mot Covid19 jämfört med mRNA-vaccinen. Speciellt gäller det mot mutationerna som nu sprids alltmer över Sverige.

Så för att sammanfatta. Drar du nitlotten och blir erbjuden Astras vaccin löper du mer än 4 gånger så stor risk att bli sjuk av vaccinet jämfört med om du hade vaccinerats med mRNA-vaccin. Dessutom löper du 40% risk att bli sjuk i Covid19, trots att du vaccinet dig. För Pfizers och Modernas vaccin är den risken bara 5%.

Kan ärligt talat inte komma på en enda anledning till varför någon skulle vilja vaccinera sig med Astras vaccin.

https://www.dn.se/sverige/flera-lander-satter-astra-zenecas-vaccin-pa-paus/
2021-03-12, 07:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Lite nyfiken. Hur tror ni foliehattar att det går till i en sådan här "desinformationskampanj"? Kommer Stefan in till Johan Carlsson eller Tegnell och viskar i deras öra "säg 80% Johan, jag bjuder på bärs". Eller vad är det som gör att folk som vigt sina liv åt en karriär på FHM helt plötsligt jobbar för Bill Gates och hjälper honom plantera in nanorobotar i våra kroppar?

Ja, jag tror det är ungefär så det går till. Man är livrädd för att folk inte ska våga ta Astras vaccin att man gärna undanhåller så mycket fakta man kan.
Anser du att DN och statistik från Läkemedelsverket också är att kategorisera som foliehattar?

"Enligt statistik från Läkemedelsverket är Astra Zeneca det vaccin med flest inrapporterade biverkningar i Sverige. Av 85 000 vaccinerade svenskar har 3.281 rapporter om misstänkta biverkningar kommit in till myndigheten. Motsvarande siffra för Pfizer/Biontech är 3.929 rapporter på 443.000 vaccinerade. Gällande Moderna har 466 rapporter på 40.000 vaccinerade kommit in."

Svårt att blunda för dessa siffror
2021-03-12, 07:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste att antalet rapporterade biverkningar på Astras vaccin är mer än 5 gånger så många jämfört med Pfizers vaccin i förhållande till antalet vaccinerade. När man rapporterar biverkningar gör man det i allmänhet för att de är allvarligare.

Blev rätt misstänksam redan för några månader sedan då det framkom att Astra mer eller mindre tvingat igenom avtal med EU att Astra inte ska hållas ekonomiskt ansvariga för ev skada som vaccinet förorsakar. Det var så att säga en förutsättning för att bolaget ens skulle leverera något vaccin. Bara där borde ju varningsklockorna börja ringa.
Var läste du det?

Vi har gått igenom situationen i Sverige där man har vaccinerat två väsensskilda grupper nämligen de äldre-äldre med Pfizer's och Moderna och framförallt sjukvårdsanställda med AZ-vaccinet.

Det går inte att jämföra där. För det första får man antagligen inte lika starkt immunsvar hos äldre. Dessutom är nog incidenten betydligt högre bland sjukvårdspersonal av de som redan har antikroppar. Bland äldre-äldre är det vanligare att man dör vid COVID19-infektion så något större antal lyckliga överlevare finns nog inte bland dem. Det är känt att de som redan har haft infektion och blir vaccinerade får ett kraftigare immunsvar.

Anekdotiska belägg pekar också på att Pfizer's och Moderna's vaccin ger flest biverkningar vid andra dosen medan AZ-vaccinet vid första.

Vi har fler incidenter av blodproppar hos Pfizer's vaccin än AZ i Sverige för övrigt. Jag tror att det ligger på 22 mot något eller några få fall.
2021-03-12, 07:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Att den skulle ha 100% högre dödlighet är skitsnack. Vad och vem har kommit fram till det?

Det är smittrisken som är mycket högre, inte symptomen.

Var nått nyhetsinslag så sent som i går om några brittiska forskare som hade kommit fram till att det kunde vara så illa. Vi är ännu bara i början av att lära oss om detta virus det kommer att komma mycket mer säkra fakta efter hand.
2021-03-12, 08:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja, jag tror det är ungefär så det går till. Man är livrädd för att folk inte ska våga ta Astras vaccin att man gärna undanhåller så mycket fakta man kan.
Anser du att DN och statistik från Läkemedelsverket också är att kategorisera som foliehattar?

"Enligt statistik från Läkemedelsverket är Astra Zeneca det vaccin med flest inrapporterade biverkningar i Sverige. Av 85 000 vaccinerade svenskar har 3.281 rapporter om misstänkta biverkningar kommit in till myndigheten. Motsvarande siffra för Pfizer/Biontech är 3.929 rapporter på 443.000 vaccinerade. Gällande Moderna har 466 rapporter på 40.000 vaccinerade kommit in."

Svårt att blunda för dessa siffror
Du är en foliehatt som inte förstår att det handlar om icke-jämförbara grupper vaccinerade.
2021-03-12, 08:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du är en foliehatt som inte förstår att det handlar om icke-jämförbara grupper vaccinerade.

Det är ju snarare så att man gett Pfizers vaccin till svagare grupper på vård- och sjukhem. Antagligen är den reella skillnaden ännu större.
2021-03-12, 08:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är ju snarare så att man gett Pfizers vaccin till svagare grupper på vård- och sjukhem. Antagligen är den reella skillnaden ännu större.
Tvärtom!

Men det är nog svårt att få dig att förstå det. Läs gärna mitt inlägg här ovan. Det handlar nästan uteslutande om immunsvar som sjukdomskänsla och ibland feber.

Och i UK har man som sagt vaccinerat även de äldre med AZ-vaccinet och vi har ingen överrapportering där i jämförelse med Pfizer's.
2021-03-12, 08:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Tvärtom!

Men det är nog svårt att få dig att förstå det. Läs gärna mitt inlägg här ovan. Det handlar nästan uteslutande om immunsvar som sjukdomskänsla och ibland feber.

Och i UK har man som sagt vaccinerat även de äldre med AZ-vaccinet och vi har ingen överrapportering där i jämförelse med Pfizer's.

Mina siffror (Läkemedelsverkets) är inte från UK utan från Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in