Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Nu ser jag en kulturkrock. Du utgår ifrån att Esbjörn inga pengar har. Jag utgår ifrån att det är inga problem alls för honom att betala tillbaka handpenningen, och lite till.
Skulle han få tillbaka huset, kan han belåna det, om han inte har andra tillgångar. Men vad spelar Esbjörns ekonomi för roll?
Nehej, du, det är inte bara för 81-årige demente, rättsoförmögne Esbjörn med kronofogdehistorik så sent som för några månader sedan, som representeras av en skum dam med ogiltig generalfullmakt, att belåna ett fullständigt ruckel på vilket det knappt ens finns pantbrev.
Det finns inte en banktjänsteman i världen som inte skulle lägga benen på ryggen fortare än en oljad blixt, om Esbjörn försökte med det.
Banktjänstemannen skulle inte ens hinna ställa frågan
"Jaha, och vad ska du ha pengarna till",
än mindre hinna vänta på svaret
"Jo jag ska betala mitt ombud som saknar juridisk utbildning för rättegångskostnaderna och sen ska jag betala tillbaka handpenningen, och sen ska jag betala motpartens rättegångskostnader, och så alla hennes omkostnader, och sen så ska jag ge henne en summa som plåster på såren också. Och sen ska jag betala skadestånd till flickan jag körde på också."
för att inte tala om följande
"så du ska inte renovera huset för pengarna?"
"renovera huset? Nej nej nej, det ska bevaras som det är, inget får ändras"
"Hur länge har du bott där?"
"Men jag bor inte där, det går inte, där finns inget vatten och inget avlopp och sånt"
"Nehej, så det går inte att bo i huset. Var bor du då?"
"Jo, ehh, jag har en lägenhet i Västerås, men där bor jag inte. Sen har jag en lägenhet i Uppsala, men där bor jag inte heller. Sen har jag ett rum på en kursgård, men där bor jag inte heller längre. Utan nu ska jag bo på ett äldreboende."
"På så vis. Hur hög är din pension egentligen?"
"Jo, jag har 22 i månaden, före skatt".
"Jaha, så på 15 tusen i månaden ska du betala för fyra olika bostäder, och ditt äldreboende. Men amorteringarna då, hur tänkte du betala dom, och vilken löptid vill du ha, inte 10 eller 25 år väl?"
...
Ja, det hade varit en intressant konversation att få höra. Esbjörn hos banken

Men som sagt, ingen bankman i världen skulle ens börja ställa några frågor, de skulle springa.
Å som råge på allt så finns det säkert idioter här i tråden som tror att banken skulle värdera huset till 6 eller 8 miljoner och gladeligen låna ut 85% till Esbjörn.
Men ändå, hur mycket menar du att Esbjörn skulle få låna på huset?