Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-11, 01:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, vad ska man säga. Anki ger i stort sett samma signalement som Taximannen. Det är det som gör att det är svårt att släppa det. Och det är ju inte direkt kvällens vanligaste klädseln han har heller.

Precis, det är exakt det som var min utgångspunkt från början. Här har vi, vilket vi fick veta väldigt sent, en Tunnelbaneman med WT på västra sidan strax före mordet.

Och så har vi två tjejer som beskriver en WT-man som ser ut som Tunnelbanemannen. Strax före mordet.

Man kan nog inte svepa med hela handen och säga "äääääh, dom ljuger dom där tjejerna". Vilket jag befarar att PU kan ha gjort.
Citera
2021-03-11, 01:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis, det är exakt det som var min utgångspunkt från början. Här har vi, vilket vi fick veta väldigt sent, en Tunnelbaneman med WT på västra sidan strax före mordet.

Och så har vi två tjejer som beskriver en WT-man som ser ut som Tunnelbanemannen. Strax före mordet.

Man kan nog inte svepa med hela handen och säga "äääääh, dom ljuger dom där tjejerna". Vilket jag befarar att PU kan ha gjort.
Fram tills nu går det inte att spåra något större intresse för detta hos PU. Ölvebro hävdade ju att man inte kunde hitta mannen på gymmet som ett exempel.
Citera
2021-03-11, 01:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Fram tills nu går det inte att spåra något större intresse för detta hos PU. Ölvebro hävdade ju att man inte kunde hitta mannen på gymmet som ett exempel.

Orsaken till det Ölvebro säger kan vara att killen inte tränade på gymmet. Han var en rätt sällsynt gäst. När han var där pratade han en stund med en kille och sen gick han igen.

Jag vet inte riktigt hur mycket PU lyssnade på signalementet? Gick de på Anérs tokerier om AA?

Den här killen hade ett helt annat signalement. Smärt, inte så lång. Arbetslös etc. Anki klämde ju till sist ur sig ett kort finskt förnamn som hon trodde kunde vara rätt. Lyssnade PU på det eller hade de hunnit avfärda flickorna då?

Anki säger också att hon aldrig såg killen efter mordet. Hon trodde att han "dragit från stan". Ja.
Citera
2021-03-11, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Orsaken till det Ölvebro säger kan vara att killen inte tränade på gymmet. Han var en rätt sällsynt gäst. När han var där pratade han en stund med en kille och sen gick han igen.

Jag vet inte riktigt hur mycket PU lyssnade på signalementet? Gick de på Anérs tokerier om AA?

Den här killen hade ett helt annat signalement. Smärt, inte så lång. Arbetslös etc. Anki klämde ju till sist ur sig ett kort finskt förnamn som hon trodde kunde vara rätt. Lyssnade PU på det eller hade de hunnit avfärda flickorna då?

Anki säger också att hon aldrig såg killen efter mordet. Hon trodde att han "dragit från stan". Ja.
Problemet för PU/Ölvebro/Helin var nog att det i denna historia förekommer en polis. En narkotikaspanare. Som de inte heller kunde hitta.

Här diskuteras det. 47 minuter in.

https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk&t=3479s

Måste finnas dokument i PU om denna gymutredning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-11 kl. 02:10.
Citera
2021-03-11, 03:45
Medlem
Förhören med von Birchan söndermaskade. Men det kommer att komma en ny variant så småningom eftersom kompletta uppslaget HA-9803 är beställt 201020.

https://drive.google.com/file/d/1idYTtfDl34i34EqECiyIsFDBCUkQGSFr/view?usp=sharing
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-11 kl. 03:47.
Citera
2021-03-11, 06:44
Medlem
OPK123s avatar
Det var ju någon här inne som slängde till med namnet P*rrti S*merkallio refererat till Dekorimamannen. Jag har fortfarande inte kunnat släppa det, men hittar väldigt lite information om honom. Finns det något att göra här?

Narkotikaspanare och Upplands-Väsby känns intressant ur andra aspekter.
Citera
2021-03-11, 07:08
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack!
Här är en lista över samtliga poliser som var i tjänst denna kväll, men misstänker att Narkotikaspan inte finns med i listan, tyvärr..
https://drive.google.com/file/d/1tklUMTJEtC-mfhnPtlds9BY67Kqfq4dH/view

Finns ju några finsk-klingande namn här som fallit under radarn. Finns det något att göra här? Vart bodde de 1986? Hur såg de ut?

T.ex. Kimmo P, Lasse V, Ari V etc.
Citera
2021-03-11, 07:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Finns ju några finsk-klingande namn här som fallit under radarn. Finns det något att göra här? Vart bodde de 1986? Hur såg de ut?

T.ex. Kimmo P, Lasse V, Ari V etc.

Är det "finska spåret" verkligen hett fortfarande? (Nej, nedan utesluter så klart inte att GM ändå kan vara finsk)

Dekorimamannen och "de finska flickorna" anser i.a.f. jag vara nästintill spräckt.
Efter att ha tagit del av tjejernas förhör så har vi dels att de båda beskriver en och samma film vilket känns bra att de även där minns de olika delarna någorlunda lika. Problemet där är att denna film tveklöst är filmen Manhunter. Denna hade premiär i maj 1987 (i Sverige).
("en brinnande man i rullstol som rullar nedför en backe")

Sedan har vi även den välfyllda beskrivningen av mannen. (Re-post av listan nedan)
Jag har sett flera här i forumet som letat rätt på personer med kanske endast 2-3 signalement.
Här har vi 20st och ingen, vare sig polis, Alsén eller någon annan har kunnat hitta denna person som Anki beskriver. (Medveten om att problemet nu är att få en ev. hittad person verifierad av Anki)

Dekorimamannens signalement enligt Anki i förhör "EH 14839-3 1993-03-04"
  • Finländare
  • Rasist
  • Mannen var besökare på gymmet Atletklubben i Upplands Väsby
  • Mannen har en bror som tränade på Atletklubben i Upplands Väsby
  • "iklädd en mörk läderjacka och ser helt vanlig, helt normal ut."
  • "Han är tanig, små ansiktsformer, men hatiska speciella ögon"
  • "hon(Anki) tror att mannen är vänsterhänt då han höll pangaren med vänster hand innanför jackan."
  • "Hon(Anki) har hört att han ej jobbar"
  • Har hus, bil och 2 barn
  • En blå Volvo 245 Herrgårdsvagn (som han parkerade direkt utanför ingången)
  • Han skulle bo Upplands Bro
  • "mannens förnamn skulle vara finskt och normallångt"
  • Mannens bror var en jättetrevlig, mysig kille och hon(Anki) brukade prata med honom.
  • Bedömer hans ålder till 30-34 år
  • Gissar på att mannen är längre än förhörsledarens 169cm
  • "Ingen flaggstång"(avseende längd)
  • Smärt kroppsbyggnad
  • "Cendréfärgat hår, mer ljust än mörkt och håret är kortklippt."
  • Renrakad och bar ej glasögon.(Vid tillfället/tillfällena då Anki såg mannen)
  • "Ögonfärgen vill Anki minnas var grön, blå eller grå."
Citera
2021-03-11, 07:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det var ju någon här inne som slängde till med namnet P*rrti S*merkallio refererat till Dekorimamannen. Jag har fortfarande inte kunnat släppa det, men hittar väldigt lite information om honom. Finns det något att göra här?

Narkotikaspanare och Upplands-Väsby känns intressant ur andra aspekter.

Börja pricka av punkterna från Anki ovan?
P*rrti, har en 3 år yngre bror.

I början av 80-talet bodde han i Bro
Gifte sig 6/4 1986
Flyttade till Nybro med sin fru. (Bodde där i början av 90-talet)
Citera
2021-03-11, 07:56
Medlem
Nu kanske jag övertolkar saker och ting men i förhöret med juristkommissionen som hade med Ulf Dahlsten så står det bland annat så här.

" Lisbet P hade velat att Koci skulle säga till att Ingvar Carlsson och Ulf Dahlsten skulle komma
Skälet var att hon skulle lämna upplysningar om mordet"

Lisbet var av naturliga skäl chockad av händelsen men hade hon ändå kunnat uppfatta en del, och/eller kände hon till saker som hon anade kunde ha samband med mordet?

Ville hon lämna samma uppgifter som hon lämnade till Åke Rimborn eller fanns det några detaljer som LP hade hållit på av någon anledning.

Berättade hon för Ingvar Carlsson och Ulf Dahlsten detaljer om mordet som bara dessa två personer fick veta?
Tog Lisbet P med sig några hemligheter i graven?

https://drive.google.com/file/d/1YnzwCUBJmgjwRvXI8Kzwpc2iKZnC5k-p/view
Intervju med Ulf Dahlsten
Citera
2021-03-11, 12:13
Medlem
Stig Edqvists PM efter Sydafrikaresa 2000.

https://drive.google.com/file/d/18dIHtG6r2dwCE5-QqWc3iSRFNsylUy4f/view?usp=sharing
Citera
2021-03-11, 13:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Problemet för PU/Ölvebro/Helin var nog att det i denna historia förekommer en polis. En narkotikaspanare. Som de inte heller kunde hitta.

Här diskuteras det. 47 minuter in.

https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk&t=3479s

Måste finnas dokument i PU om denna gymutredning.

Ja vi får hoppas det. Jag släpper inte de finska flickorna förrän jag själv är övertygad om att de hittat på alltsammans. Vad säger du om att det just på mordkvällen saknas protokoll från knarkspaningen? Alla andra protokoll finns. Från hösten 85 till våren 86.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in