2021-03-11, 18:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Varför plockar de inte in HD på tilläggsförhör? Både JS och rätten mfl kan väl läsa innantill vad HD skrivit.
Ska han svara på hur hon ser att SD kollar hennes mejl en gång i timme m.m?

Ska JS vara hennes talesperson i hovrätten kring detta snokande. Jag fattar ingenting.
För övrigt är det hyckleri från drama Queen till Sillen.

Hon är ju för fabian i samma division som SD.
HON gör själv det hon gnäller över.

Och varför ska hon inte få träffa Sillen?
Hon tar ut skilsmässa och härjar till slutet på 2018 med honom.

"Han går bakom ryggen och ljuger för mig igen."

Senast redigerad av develi 2021-03-11 kl. 19:04.
Citera
2021-03-11, 19:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Just vad gäller den tekniska biten så är det lite av ett mysterium att JS ska lösa det åt dem än att de tar Polismyndighetens samlade resurser till att faktiskt utröna om SD snokat där i datorn/mejlen på morgonkvisten.

Det historiska snokandet i all ära bevismässigt men varför inte nagelfara det som de faktiskt misstänker:

* Han har inte använt datorn ”23:34”.

* Han har loggat in i hennes mejl/dator ”05:23”.

Jag vet hur man kollar. Många som är kanske bara lite ”dataintresserade” skulle säkert komma med några tankar med detta.

Jag förstår inte varför jag har behövt skriva en halv avhandling till dem där jag t o m inkluderat en satans Youtube-video för hur man använder en viss metod. De ska ju kunna de här bitarna. Är det så toppstyrt där i Örebro att de inte har något utrymme för egna idéer?

Sen så talar det sitt tydliga språk att IT-forensikern installerar Windows 7 på en dator hemma och låter Google Drive/Docs vara igång över natten och sen menar att det syns i loggen att det är liknande filer som 23:34. Det är det inte.
Men det är klart som fasen att rätten köper det när en ”expert” menar att det är så. I såna här sammanhang så finns det ju inte nån annan expert som kan dra i handbromsen under ett förhör och säga ”app app app nu är ni lite fel ute här”. Enligt mig är det lika allvarligt såna här felaktigheter, kunskapsbrister och annat som att nån rättsläkare eller DNA-mänska från NFC skulle sitta i förhör och vara helt fel ute vad gäller analyser. Missledande alltså.

Nu kommer samma förhör spelas upp i hovrätten. Jaha, hemma-hos-test av Google Drive noterar rådmännen. Va bra då vet vi det.

Din sista mening här, det hoppas jag sannerligen inte att samma förhör kommer att dras igen.
Vet inte om det går i dagsläget att få mer klarhet i någon av de två viktiga tidpunkterna, men visst det är där krutet skulle ha lagts.

Lite off topisc blir det att spekulera i hur dagens åklagare, domare och nämndemän ska kunna vara tillräckligt kunniga inom den IT-tekniska biten när både yrkeskriminella och personer likt SD mekar med tekniken. Även om de inte har gjort det, har tekniken blivit avancerad och helt klart hade både åklagaren (som det verkar) och domarna svårt att själva hänga med. Åklagarna i vad som kunde göras, när och av vem och domaren som verkar ha missuppfattat bitar.

Nu avsade sig NFC att utforska 23:34- händelsen, så det föll tillbaka på polisens IT-forensiker. Vet inte om åklagrna kunde ha krävt av NFC att ta sig an uppgiften oavsett om den var (för) tidskrävnde, eller om man kunde skickat den vidare? Vilka möjligheter har de?

Egentligen tänker jag ändå att 05- händelsen är viktigare. 23:34-händelsen har lett till att vi inte vet om SD har alibi eller inte, och så länge inte försvaret kan visa att han har alibi, förblir den frågan obesvarad om inte nu åklagaren lyckas knäcka nöten.

Men 05- händelsen, om den gick att bevisa! Då skulle en koppling kunna göras till mordet; ett starkt indicium!

Så JS bitar kan inte vara så mycket till hjälp i de rena IT- tekniska bitarna, utan mer stärka upp de andra indicierna. Alla hjälp är av nytta i det här läget.

Oroar mig en hel del för att inte NA har nappat änu.
En förhoppning är att de jobbar hårt för att få till en bra artikel och att det inte är tvärtom, att de inte ser vad de kan göra med tipsen.
Citera
2021-03-11, 19:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför plockar de inte in HD på tilläggsförhör? Både JS och rätten mfl kan väl läsa innantill vad HD skrivit.
Ska han svara på hur hon ser att SD kollar hennes mejl en gång i timme m.m?

Ska JS vara hennes talesperson i hovrätten kring detta snokande. Jag fattar ingenting.
HD ska absolut inte vara det.

Kolla datumet relaterat till skilsmässa och med tanke på innehållet - samt vad hon själv sysslat med ang insyn i SDs digitala värld.

Från: Hanna Davidsson Skickat: den 2 februari 2018 12:50
Till: J**s S
Ämne: Råd
Behöver råd, sen kanske inte du egentligen är rätt person att fråga.
Tror jag sa igår att jag var ganska övertygad om att S läser min mail. Jag vet nu med säkerhet att han gör det. Ser att han ca 1 g/timme loggar in på min mail. Igår frågade jag honom om han varit inne på min mail då jag fick varning(viket jag inte fick) men han säger bestämt nej. Men idag när jag ser hur ofta det är blir jag arg och besviken. Visst jag har saker att dölja men det ger inte honom rätt att titta i min mail. Om jag nu talar om vad jag vet finns ju risken att han sett de mail där jag beskrivit vad jag upplevt med dig och vad jag känner för dig och antingen ber mig gå eller att jag inte kan fortsätta ha kontakt med dig. Båda alternativen skrämmer mig. Tanken på att inte få träffa dig gör så ont. Samtidigt kan jag inte blunda för att han gör som han gör. Han går bakom ryggen och ljuger för mig igen.
Är förvirrad och vet inte vad jag ska göra. Vill vara hos dig NU KRAM
Senast redigerad av develi 2021-03-11 kl. 19:25.
Citera
2021-03-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
HD ska absolut inte vara det.

Kolla datumet relaterat till skilsmässa och med tanke på innehållet - samt vad hon själv sysslat med ang insyn i SDs digitala värld.

Från: Hanna Davidsson Skickat: den 2 februari 2018 12:50
Till: J**s S
Ämne: Råd
Behöver råd, sen kanske inte du egentligen är rätt person att fråga.
Tror jag sa igår att jag var ganska övertygad om att S läser min mail. Jag vet nu med säkerhet att han gör det. Ser att han ca 1 g/timme loggar in på min mail. Igår frågade jag honom om han varit inne på min mail då jag fick varning(viket jag inte fick) men han säger bestämt nej. Men idag när jag ser hur ofta det är blir jag arg och besviken. Visst jag har saker att dölja men det ger inte honom rätt att titta i min mail. Om jag nu talar om vad jag vet finns ju risken att han sett de mail där jag beskrivit vad jag upplevt med dig och vad jag känner för dig och antingen ber mig gå eller att jag inte kan fortsätta ha kontakt med dig. Båda alternativen skrämmer mig. Tanken på att inte få träffa dig gör så ont. Samtidigt kan jag inte blunda för att han gör som han gör. Han går bakom ryggen och ljuger för mig igen.
Är förvirrad och vet inte vad jag ska göra. Vill vara hos dig NU KRAM
Det är så skevt att utifrån se hur HD och SD behandlar andra människor. Som om de inte har känslor och förhoppningar. Lite som slit och släng, beroende på vad man känner just för dagen.
Hur orkar de med sig själva? Det handlar inte om ett snedsteg, utan systematiskt, iallafall av det som blottats gällande SD, HD har inte granskats lika väl.
Citera
2021-03-11, 19:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägg ner om att ta i för kung och fosterland.
Jag har för fan inte skrivit nåt annat än att HD kontrollerar likaväl.

HD ljuger för SD om Sillen och är otrogen.
Hon kontrollerar SD då hans otrohet uppdagas.

SD kontrollerar vad HD gör med Sillen.

Detta blir paradoxalt och plockas ner direkt av försvaret. Vem är mest nojjig i samma sits. Typ.

Ett axplock bland många kommentarer dvs exkl det som ses i chatt och sms mellan LW och SD.

Om HDs kontroller på SD:

LW 2015:
(..)när han sen kom hem ställde hon på honom var han varit, hon hade sett på endomondo att han varit ute i två timmar, men pausat nån timme innan där man viker av in till mig."

"Du pausar endomondo vid hennes gata"

"De har ju byggt upp ety symbiotiskt system där de har full koll på varandra. Han måste ha en
anledning att gå ut. Han måste ha Endomondo på."

SD om ämnet i förhör:
SD: Eh .. eller platsdelat är egentligen fel men eh .. jag har i alla fall tillkännagivit min plats.
Via Endomondo.
FLI: Ah ..
FL2: Hur har det gått till då?
MT: Att jag har slagit på Endomondo .. eh ... och sen har hon fått gå in på den sidan och titta.
Var jag befinner mig."

KH:
" Hon ville ju kolla i hans telefon vilket Stefan till en början tyckte var fjantigt, hösten -16."

"Utifrån att Hanna fick kännedom om det krävde hon att Stefan skulle ta bort Lena från
Facebook och geocachinggrupper och att hon skulle få titta i Stefans telefon för att kunna lita
på honom. Hon ville kunna kolla själv tills hon fått förtroende för honom. Det kan också ha
funnits krav på att Stefan och Lena inte skulle prata varandra i samband med
geocaching-sammanhang."

LH:
" Hanna fick sen reda på det och Hanna hade blivit irriterad och krävde att kontrollera vad Stefan gjorde, titta på hans telefon och Facebook och sociala medier och vem han ringt till osv."

Kontrollerar andra än SD:

JEB:
Hanna blev förbannad av Lenas närvaro,
J fick inte ens nämna Lenas namn på eventen."

Skulle nog tippa att JG kan kvala in på nåt dyl, om än mer frivilligt iom att han är så tight m HD och snackar skit ihop om LW.
Att alliera sig med förhållningsregler är likaväl kontroll.

HD ansöker om skilsmässa 2018-03-15.
(Tillägg: HD flyttar till eget boende 21 mars- 18.)
Det är ungefär då hon också flyttar?

Det betyder att tiden innan skilsmässan har varit sisådär.

Att HD i den situationen (med SDs otrohet) då kommer i en ny relation känns inte så konstigt.

Även sättet som hon kräver fullständig öppenhet från SDs sida (kontroll) är inte helt obefogad. Vi vet ju att han inte är ärlig(inte konstigt när man är otrogen) och vi vet ju att han är extra finurlig och skicklig på att luras. Detta vet kanske HD om? Innerst inne vet hon nog att SD inte går att lita på.

För mig är hennes typ av kontroll i samband med att otroheten uppdagades (något som HD och SD kommer överens om, även om SD är motvillig och här faktiskt också lurar HD vad vi sett) inte i paritet med att olovligen gå in i andras enheter (olagligt).

Men visst, HD har vissa kontrollerande sidor hon med. Hon är egentligen inte villig att släppa honom, men litar inte på honom. Jag tror att hon är lika bunden till SD som Lena. Hon blir svartsjuk på Lena av den anledningen och kan inte på något vis lita på SD. Ingen ekvation som går ihop.
Senast redigerad av notknapparen 2021-03-11 kl. 20:12.
Citera
2021-03-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är så skevt att utifrån se hur HD och SD behandlar andra människor. Som om de inte har känslor och förhoppningar. Lite som slit och släng, beroende på vad man känner just för dagen.
Hur orkar de med sig själva? Det handlar inte om ett snedsteg, utan systematiskt, iallafall av det som blottats gällande SD, HD har inte granskats lika väl.

Både SD/HD beter sig som två omogna barnrumpor som dessutom förväntar sig att de människor de "lekt med"/sårat skall ta ansvar för att lösa de problem dom själva försatt sig i. WTF!!!

Allt ter sig som ett rollspel.
Citera
2021-03-11, 20:50
Medlem
Citat:
....
Jag vaknade lite konspiratorisk idag och tänkte att om det är så att det är SANT att HD fått info om detta från nån källa inom polisen så kan man nog räkna ut vilken väg den infon gått.
Att avslöja en vän till familjen gör hon såklart inte.

Om det är sant att HD vet detta innan det blivit offentligt så har det ju inget med SD att göra även om han mördat. Om det inte är så att HAN fått info från poliskälla. Men det låter för otroligt med tanke pö att utredarna ju känner till att han är den misstänkte nr 1.

Så frågan är om HD visste om detta att LW hittats så tidigt eller inte? De gör väldigt stor grej av det både HD och SD så SD måste ha fått reda på det via polisanställd>närstående>granne/vän>(närstående>)>SD.

Att polisanställda/blåljuspersonal til 100 % knep inför vänner/familj ser jag som högst otroligt.

Emm* Ekm*n (ca 5 min långt) som är den polis som förhörde HD vittnar i TR om att polisen INTE har upplyst HD om att den person man har funnit är LW. Hennes förhör i TR finns bland länkarna och är endast ca 5 min långt). Hon berättar vidare att eftersom det är lördag eftermiddag så är polissstationen i övrigt stängd och utan personal. Hon följer HD ut från stationen och går därefter till sitt tjänsterum där hon får reda på att man har funnit en kropp.

Sillen har dessutom har lämnat ett ganska utförligt vittnesmål (Göta Hovrätt_AB 17) med fokus på hur SD kontrollerade HD. Han berättar också att HD ringde honom (JS alltså) när hon kom ut från förhöret 19 maj medan hon väntar på att bli upplockad av sin far och att hon då säger att det är LW som har hittats - dvs innan någon annan vet att det är LW.

Alla länkar till fup och ljudinspelningar från TR finns nedan i min profil... + det material som hitintills inkommit till HR.
Citera
2021-03-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Emm* Ekm*n (ca 5 min långt) som är den polis som förhörde HD vittnar i TR om att polisen INTE har upplyst HD om att den person man har funnit är LW. Hennes förhör i TR finns bland länkarna och är endast ca 5 min långt). Hon berättar vidare att eftersom det är lördag eftermiddag så är polissstationen i övrigt stängd och utan personal. Hon följer HD ut från stationen och går därefter till sitt tjänsterum där hon får reda på att man har funnit en kropp.

Sillen har dessutom har lämnat ett ganska utförligt vittnesmål (Göta Hovrätt_AB 17) med fokus på hur SD kontrollerade HD. Han berättar också att HD ringde honom (JS alltså) när hon kom ut från förhöret 19 maj medan hon väntar på att bli upplockad av sin far och att hon då säger att det är LW som har hittats - dvs innan någon annan vet att det är LW.

Alla länkar till fup och ljudinspelningar från TR finns nedan i min profil... + det material som hitintills inkommit till HR.

Nu är ju inte HD så sanningsenlig heller ... och kanske hann in i SOAs bil först. Sedan körde de så lägligt därefter förbi polisbilarna. En omdiskuterad väg från polisstation till torpet
Senast redigerad av Remark 2021-03-11 kl. 21:03.
Citera
2021-03-11, 21:07
Medlem
Citat:
Jag tror han misstänke lite sex där oavsett vad hon sagt om saken. Killen som använt varje sekund som gett tillfälle till en avsugning. Under skrivbordet medans han höll på med nåt viktigt protokoll där på Tyréns.
Sen att erkänna för sig själv och i polisförhör att HD nog haft sex satt nog långt inne.

Mmm men de Viber-avsugningarna går väl att prata bort som ”history”?
Eller var det sexchattandet nära i tid innan resan?
Finns det sexchatt efter mordet?

Tror inte det finns i fup i varje fall. Enligt JS så stog de varandra som närmast maj 2018. Sen avtog det.

Förhör med JS 18 juni 2018
JS och HD har idag juni 2020 fortfarande en väldigt nära kontakt, men när SD släpptes våren 2020 från häktet valde JS att backa i deras kontakt. De har dock fortfarande kontakt. De hörs kanske en gång i veckan via mess och någon gång i telefon. HD ville fortsätta att ha kontakt på samma sätt som tidigare. JS har dock valt att backa eftersom de har olika syn på SD. JS litar inte på SD. HD är fortfarande en väldigt betydelsefull vän till JS.

//...

JS och HD stod varandra som mest känslomässigt nära är under maj 2018. HD uttryckte vid den tiden oro för vilken kontakt SD hade med LW. HD uttrycker oro över att SD och LW fortsatte att träffas efter separationen. JS sa till HD att hon skulle släppa det, att de har skilt sig, att SD får göra vad han vill. JS menade att de nu har gått isär och hon får respektera SDs val, hur han vill leva sitt liv. För JS var det uppenbart att LW och SD hade någon relation, de var alltid online samtidigt. HD tyckte att det var jobbigt. SD kan ha berättat för HD att han träffade LW men inte hur mycket och på vilket sätt. JS tror att HD frågade SD men att hon inte fick något direkt svar. JS uppfattning är att HD inte visste om vidden av relationen men att hon anade det. JS tror att HD hade mått bra av att veta hur det förhöll sig, om LW och SD träffades eller inte. JS uppfattning är att HD frågade SD hur det förhöll sig men han tror inte att det hade spelat någon roll vad SD svarat eftersom HD inte litade på honom, förtroendet för SD var så pass lågt vid den tiden.
Citera
2021-03-11, 21:13
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då har väl "Lenas alla fel" inte någon betydelse?

Men det är väl alldeles självklart att om hon aldrig hade träffat SD, då hade hon inte blivit mördad.

Nu är jag ganska övertygad om att han är en sådan person som genast satte krok i henne, flörtade liksom han alltid gör och såg hennes svagheter. Dom hakade han genast på, precis som med JG och nyttjar dom för egen vinning.

T ex såg han att han fick in en fot genom att hon var pastor, hade erfarenhet av att hjälpa honom i den situation han var i. Säkert vädjade han till hennes empati och fick henne att tycka synd om honom, samtidigt som han överöste henne med beröm. Hon kände sig sedd, attraktiv och behövd. Sådant som vi alla behöver, men hon extra känslig för uppmärksamhet. Och nu blir hon ett lätt offer för hans fortsatta manipulation. Inte lätt att stå emot när han på sitt energiska sätt både uppvaktar och förklarar att han behöver henne (hans fru är ju bara ett skal).

Citat:
Men det är väl alldeles självklart att om hon aldrig hade träffat SD, då hade hon inte blivit mördad.

Hon kunde ha träffat honom, bott granne med honom. Det var den intima relationen som ledde till att hon blev mördad.

Citat:
Nu är jag ganska övertygad om att han är en sådan person som genast satte krok i henne, flörtade liksom han alltid gör och såg hennes svagheter.

Precis alla andra kvinnor tyckte att han var äcklig och obehaglig. De lyckades stå emot hans "charm".

Citat:
Säkert vädjade han till hennes empati och fick henne att tycka synd om honom.

BS. Hade hon haft någon empati hade hon tyckt synd om HD och gått dit och försökt hjälpa henne. Då hade hon hjälpt SD och flickorna på samma gång. Hon hade hjälpt SD att ta hand HD och deras barn. Hon kunde engagerat folk från kyrkan för att hjälpa till och stötta. Hon kunde hjälpt dem att få rätt vård. Men hon brydde sig bara om sig själv.
Citera
2021-03-11, 21:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tack!
Jamen nu börjar bitarna falla på plats:

Förhör SJ 18/6- 18:
Kompletteringen s 37

"H*anna har just kommit ut från ett förhör hos polisen, hennes pappa ska hämta henne. J*onas
känsla är att hon är kvar i anslutning till polishuset när hon ringer. Han har för sig att S*ven
O*lof inte är precis i närheten av H*anna H*anna säger till J*onas "Lena är hittad, hon är död".
Antingen har H*anna fått veta det i samband med förhöret eller så har hennes pappa fått reda
på det medan han väntar på Hanna. J*onas känsla just då är att Hannas pappa fått reda på det
medan han väntat på H*anna
"

A150/554
Förhör JS 17/12- 18:

"J*onas minns tydligt att han vid lunch, mitt på dagen mellan kl. 13-15, på lördagen fick ett
samtal från H*anna. H*annas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att
hämta H*anna hos polisen.
Hanna ringde till Jonas, som då var hos sin exfru och firade ditt
barns födelsedag. H*anna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret.
Hon hade fått veta det precis efter sitt förhör. H*anna sa, "dom har hittat Lena död". Som
J*onas minns det var det då inte bekräftat att det var Lena.
"

Vi har ju läst allt det här tidigare, men för mig har det varit svårt att koppla ihop det med något annat som har gjort det tydligt vem som kan minnas rätt eller vem som minns fel. Alla har ju haft lite olika berättelser.

S*illen har alltid känt trovärdig. Men alla kan minnas fel.
Nu får hans berättelse en annan betydelse för mig.
Citera
2021-03-11, 21:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Tyvärr väger inte Sillens vittnesmå lika tungt längre eftersom det kommer efter HD dumpat honom för SD. Hovrätten kommer fråga sig varför han inte berättade allting tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in