Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil85
nej. det är alltså fortfarande frön i den ?
är säkert en kostnadsfråga för ftg att lämna kvar fröna i sambal.
Vi måste komma ihåg att sambal oelek är ingen burksås från början.
Och att man använder rätt svaga chilis så är inte det direkt nödvändigt att plocka bort något.
Så tillagningsmetoden har varit mortel/mixer och hela chilis, det är därför det är frön i sambal oelek.
Men såklart gör man sin egen, så kan man rensa bort fröna.
Och en egen är säkert än godare än den köpta, så en dubbel vinst om du gör en själv och om nu fröna inte funkar för dig.
Men kanske det finns något märke som plockat dom?
Ett köptips om nu inte det går bort pga fröna i sambalen.
Det är att köpa en de har på willys och är nog 600-800g burk och billig som attan, tror den går under 40:- för burken.(Men lite dåligt minne där, men ska köpa en ny snart, då den senaste precis tog slut.)
Ingen aning om märket, men en gulaktig etikett i alla fall.