2021-03-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Detta ditt svar är mycket intressant! Menar du att det är etiskt och moraliskt försvarbart att göra allt som inte är förbjudet?
Så länge du inte kan peka på det moraliskt "förkastliga" i affären så blir det svårt att argumentera.
Men du är alltså av åsikten att vuxna människor som är vid sina sinnes fulla bruk inte får sälja sin egendom - eller att partiledare inte får köpa fastigheter?

Att någon ångrar sig gör inte ett köp moraliskt förkastligt. Det är ett fullständigt bisarrt och infantilt argument.
2021-03-11, 21:38
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. En duktig advokat kan påverka utgången i svårare fall och framför allt vid tvister. Redan där har nog Team Ebba en lite bättre utgångssits utöver att de med all sannolikhet har lagen på sin sida. Skulle Esbjörn få rätt så finns det många mer eller mindre juridiskt bevandrade här i tråden som kommer att läsa domslutet om och om igen för att förstå hur f-n det gick till. För på rent allvar. Jag har inte sett någon juridiskt hållbar argumentation om varför Ebba har fel och Esbjörn rätt som beaktar de omständigheter som är kända. Man kan tycka en massa och det görs det friskt i tråden men faktum kvarstår. Esbjörn har skrivit under, Esbjörn har inte fått god man utsedd, priset är inte uppenbart ofördelaktigt. Ergo: Kontraktet är giltigt, motpartens invändning faller. Esbjörn har sitt boende säkrat på ett eller annat sätt och är framför allt helt oförmögen att ta hand om fastigheten. Ergo: Ebba har bättre rätt.

Ebba vinner.
Jag delar din bedömning. Ebba har rent juridiskt rätt till fastigheten.
2021-03-11, 21:41
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Så är det , människor med lindrig kognitiv fuktionsnedsättning som satt diagnos .. är ofta lätta att lura.
Det drog Ebba nytta utav.. men hon räknade inte med att detta läkarutlåtande är satt före hon skrev sitt bedragarbrev.
Därför ogillas även Esbjörns signatur i rättsliga sammankomster om han råkar illa ut av någon som försöker blåsa honom. .

Alltså återgår huset och marken till Esbjörn. . (Han måste göra det känt att huset är till salu för sin familj om han ska sälja det).

Det är inget konstigt med det.

Nja, det var väl en del genvägar i tolkningen av lagen. Vilket är läkarutlåtandet du syftar till. Är det inte fråga om ett psykologutlåtande. Esbjörns signatur kan ogillas om den leder till ett pris som är uppenbart ofördelaktigt för honom. Så är inte fallet. Därför gäller avtalet. Esbjörn har förövrigt ingen familj. Han är barnlös och änkling. Hans närmaste släkting är brorsonen Matz. Även om han haft bröstarvingar så hade de inte behövt ge sitt godkännande till försäljningen. Det påståendet saknar rättslig grund.
2021-03-11, 21:42
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så länge du inte kan peka på det moraliskt "förkastliga" i affären så blir det svårt att argumentera.
Men du är alltså av åsikten att vuxna människor som är vid sina sinnes fulla bruk inte får sälja sin egendom - eller att partiledare inte får köpa fastigheter?

Att någon ångrar sig gör inte ett köp moraliskt förkastligt. Det är ett fullständigt bisarrt och infantilt argument.
Jag har förökt lite utveckla hur jag ser på saken i ett tidigare inlägg. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
I mina ögon har Ebba juridiskt rätt men mycket att vinna på att backa ur affären.
2021-03-11, 21:44
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har en fråga till er som säger Ebba kommer att vinna. Hon har lagen på sin sida och lagen är alltid rätt.
Rent hypotetiskt om Esbjörn vinner
Är lagen fortfarande rätt då och då hade Ebba fel?
Vinner Esbjörn har Ebba haft fel.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-03-11 kl. 21:47.
2021-03-11, 21:50
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Varför måste man göra allt? Finns det någon som gjort allt? Vad har alla förbud med den här fadäsen att göra?
Jag tror inte att någon människa skull mäkta med att göra allt som är förbjudet, var fick du den udda infallsvinkeln ifrån?

Har du tänkt på att vi ofta bör överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra? Att det finns många väl inom det lagliga området och att en hel del av de valen är mindre lämpliga?

En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som den som är stark måste vara snäll (tillskrivs inte detta Bamse?). Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.

- Detta handlar ofta om att välja inom det tillåtna området. Ett annat sätt detta uttryckts på är i de gamla domarreglerna där det står lagen gillar inte allt hon inte förbjuder.
2021-03-11, 21:51
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananias
Det har inte med Esbjörn att göra alls.
Köpet är klart det är Esbjörns ombud och hans gäng som gör allt för att få ut dels så mycket pengar de kan men också förtal mot Ebba. För Binninge är det en rent manisk hämnd av sjuka mått.
För att inte tala om trollgänget bakom .
Det har Sveriges mediakår svalt med hull och hår.
Där är problematiken!
Men, är det inte Esbjörn som skrivit på köpeavtalet? Är det inte Esbjörn som ångrat sig?
2021-03-11, 21:57
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Du backar - du medger att det finns ett utrymme inom vad som är lagligt, vad man har rätt till, där det kan finnas skäl att avstå från att hävda sin rätt?

Jag har försökt uttrycka mina tankar om detta i ett annat inlägg. Det är inte fullkomligt men just nu har jag inte tid att skriva mer. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-03-11, 21:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vinner Esbjörn har Ebba haft fel.
Tack🧡. Du fick just nu en helt annan respekt i mina ögon.
2021-03-11, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Nja, det var väl en del genvägar i tolkningen av lagen. Vilket är läkarutlåtandet du syftar till. Är det inte fråga om ett psykologutlåtande. Esbjörns signatur kan ogillas om den leder till ett pris som är uppenbart ofördelaktigt för honom. Så är inte fallet. Därför gäller avtalet. Esbjörn har förövrigt ingen familj. Han är barnlös och änkling. Hans närmaste släkting är brorsonen Matz. Även om han haft bröstarvingar så hade de inte behövt ge sitt godkännande till försäljningen. Det påståendet saknar rättslig grund.
Du ser ju på din egen skrift att Ebba försökt lura sig till både mark och hus. Det går inte att tolka lagen.
Lagen ska förstås. . Man kan inte lura någon. . Då faller signaturen i rättslig handling.

Att Ebba nu försöker höja sitt bud. . Gör ju enbart bort henne änmer. .
Huset står kvar som det gjort lång tid.
Senast redigerad av Massonite 2021-03-11 kl. 22:13.
2021-03-11, 22:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag trodde du hade svårt för att fatta, men nu har du fattat. Allt är inte pengar.

Det är för Esbjörn motbjudande att Ebba Busch går in i släktens alla skrymslen, när hon visat förakt för alla de minnen han har om en svunnen tid, där huset repsenterar människor han älskat som nu är döda. Det är bara minnen kvar. Men de människorna fanns, och trots sin höga ålder har Esbjörn varit någons barn.

Jag har förstått det, och skulle känna precis likadant som Esbjörn. Att mina äppleträd och körsbär, och andra träd mejas ner i en motorsågsmassaker av en s k dam, som lyckats nå en position utan den värdegrund och utbildning som jag själv har. En dam som tycker att hon är den nya överklassen och uppför sig som om det är hon som har rätt, trots avsaknad av moral.

Om mitt hus skulle benämnas som ruckel i Aftonbladet, och när mina vänner och släkt smutskastas på Facebook av en person som Ebba Busch, då handlar det om principer och inte om pengar.

Om man inte förstår hur kränkt Esbjörn är, och erbjuder 200.000 kronor är man dum. Esbjörn är 81 år och det han har är pengar så det räcker livet ut.
Exakt så är det. Handlar inte om pengar.

Om Ebba hade hållit sig borta från träden och huset tills alla papper var påskrivna, så hade hon bott där nu. Oerhört korkat och okänsligt att klampa på på det viset.
2021-03-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Du ser ju på din egen skrift att Ebba försökt lura sig till både mark och hus. Det går inte att tolka lagen.
Lagen ska förstås.

"går inte att tolka lagen...." Du är alltså inte medveten om att det pågår en ständig diskussion bland juridikprofessorer och andra jurister om hur man ska tolka lagen? Och lagen inte bara tolkas, tolkningen av den förändras över tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in