2021-03-11, 20:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Transplanterade ingår i fas 2. Om det inte är gammal info på FHM:s sida. Jag såg för övrigt nu att Victoria också borde ha fått nu i dagarna, hon är ju "hushållskontakt" - även om de har lite fler kvadratmeter att sprida ut sig på än Medelsvensson!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/rekommendationer-for-vaccination-mot-covid-19/

Fas 2
Den andra fasen innefattar följande riskgrupper:

Personer som är 65 år och äldre, varav de äldsta vaccineras först.
Personer som har genomgått en benmärgstransplantation, eller annan organtransplantation, och deras hushållskontakter.
Personer med dialysbehandling och deras hushållskontakter.
Personer som är 18 år eller äldre och som får insatser enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Personer som är 18 år eller äldre och som har assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken. De äldsta erbjuds vaccination först.
Personal inom vård och omsorg (inklusive LSS), som arbetar nära de patienter och omsorgstagare som nämns i ovanstående punkter.

Tack för den länken, hade för mig att jag läst det men när jag pratade med vården sa dom att det inte gäller. Skall ringa imorgon igen
Citera
2021-03-11, 20:14
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nja. Åker man utomlands för att studera, så kan man ju ta två veckors karantäntid både på dit- och hemresan, och väl på plats får man leva enligt de restriktioner som gäller där. Vilket i 99 procent av alla fall, är säkrare att befinna sig i Sverige. Men det gäller förstås att ha en ordentlig sjukförsäkring, som gäller även vid längre utlandsvistelser.

Då tycker jag att det är betydligt mera knasigt (och egoistiskt), att resa utomlands (eller längre sträckor inom landet) nu bara för kortare turistupplevelser. Varför riskera att dra hem någon mutation, bara för det, liksom..?
Lätt bli sjuk i planet
Citera
2021-03-11, 20:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Och Taiwan har lyckats kombinera låga dödstal med ekonomisk framgång.

Vad kan man lära sig av det? Jag tänker att det inte står ett val mellan ekonomi och hälsa.

Tvärtom. Man har 2 huvudsakliga alternativ. Det ena alternativet ger låga dödstal och bra ekonomi. Det andra alternativet ger massdöd och ekonomisk kris.

Att väga hälsa mot ekonomi bygger på feltänk. Ifall man offrar hälsan i ett försök att rädda ekonomin, så slutar det med att man saboterar både hälsan och ekonomin. Ifall man satsar på att värna om hälsan, så slutar det med att man har skyddat både hälsan och ekonomin.

Att du orkar spy ur dig dynga nonstop.. Fatta för fan att tack vare frånvaron av lockdowns i Sverige och öppna skolor har folkhälsan gynnas något extremt gentemot alternativet! Förutom det så har ekonomin gynnats och förutom det har många miljoner nu antikroppar i Sverige vilket är helt jävla otroligt bra gentemot att ha en befolkning helt utan immunitet som exempelvis vi i Finland. Här snackar nu om utegångsförbud bland sossekärringarna i regeringen (tack och lov inte på Åland) men allt är fan stängt. Du är så förbannat enögd med dina dödstal att du helt missar den stora bilden vilket tyvärr tyder på bristande logiskt tänkande och fullständig avsaknad av utilitaristiskt synsätt. Beklagligt och sjukt enspårigt att läsa dina upprepningar.
Citera
2021-03-11, 20:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Lätt bli sjuk i planet
Nej, det verkar som att ventilations- och filtersystemen på flygplanen gör att man inte smittas så lätt.

Däremot finns ju risk att smittas till och från flygplatser och på flygplatser.
Citera
2021-03-11, 20:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Vi får se hur det utvecklar sig. Men det är inte helt bra med allt resande under sportlovet då vi har skenande smittspridning i vissa delar av landet mycket på grund av den brittiska mutationen. Tror att en veckas lov är för kort för att få ner smittan.
Nu blev det ju två veckor för de flesta, en vecka lov och en vecka distansundervisning.
Vi får se hur det utvecklar sig.
Citera
2021-03-11, 20:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Och Taiwan har lyckats kombinera låga dödstal med ekonomisk framgång.

Vad kan man lära sig av det? Jag tänker att det inte står ett val mellan ekonomi och hälsa.

Tvärtom. Man har 2 huvudsakliga alternativ. Det ena alternativet ger låga dödstal och bra ekonomi. Det andra alternativet ger massdöd och ekonomisk kris.

Att väga hälsa mot ekonomi bygger på feltänk. Ifall man offrar hälsan i ett försök att rädda ekonomin, så slutar det med att man saboterar både hälsan och ekonomin. Ifall man satsar på att värna om hälsan, så slutar det med att man har skyddat både hälsan och ekonomin.
Just att vidta kraftiga åtgärder snabbt inledningsvis har ju ofta lett till framgång.

Sedan gäller det att inte släppa in någon smitta innan alla år vaccinerade.
Citera
2021-03-11, 20:52
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Just att vidta kraftiga åtgärder snabbt inledningsvis har ju ofta lett till framgång.

Sedan gäller det att inte släppa in någon smitta innan alla år vaccinerade.

Går jättebra om landet heter Vanuatu och man skiter fullständigt i alla turistpengar och allas liv som oavhängigt är beroende av de pengarna. Ni alarmister får det att låta så enkelt. Ni lider tyvärr av någon form av narcissistisk störning.
Citera
2021-03-11, 20:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja, detta jävla jantelagsland..

Vår kronprinsessa borde vara vaccinerad.
Så länge vi har monarki så måste tronföljden säkras..
Gillar man inte det, så får man ju försöka rösta emot monarkin enligt mig.

För övrigt avskyr jag sossar och annat löst folk, men tycker ändå att vår statsminister borde vaccineras i första rundan.
Alla viktiga beslutsfattare borde ha vaccinerats tidigt.
Exakt vilka dessa är här jag inget svar på, men de som styr landet och vården är ju rätt bara att ha friska och i livet.

Den högsta militära ledningen är inte vid fronten i krig och samma strategi vore lämplig vid pandemi.
Citera
2021-03-11, 21:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Du anklagar "Takadongtakadang" för att försöka påverka. Kan inte samma sak sägas om dom flesta skribenter på Flashback? Vi uttrycker våra åsikter, och hoppas att andra ska ta intryck. Varför riktar du då anklagelsen mot 1 specifik skribent, istället för mot alla skribenter?

På tal om desinformation, så är du ganska flitig med att prata om sjukdomens "mortality rate" utan att specificera att måttet anger dödsfall i förhållande till hela befolkningsmängden, och inte bara dom personer som har genomgått infektion. Men det du anger är inte riktig "mortality rate" som anger dödlighet i hela befolkningen. Det du syftar på är "specific mortality rate" vilket innebär hur stor andel av befolkningen som har dött av en specifik orsak. Men du är dålig på att förklara att du syftar på "specific mortality rate", och du är dålig på att förklara vad det är i dina inlägg.

Resultatet är att du ger sken av att sjukdomen som mycket ofarligare än den är.

Sedan sitter du och klagar på att andra medlemmar inte tar till sig av dina fakta.

Varför skulle "Takadongtakadang" inte få uttrycka sig här på Flashback? Jag tycker att det är intressant med en skribent som är insatt i situationen i Storbritannien, eftersom Storbritannien är ett land som utmärker sig beträffande vaccinationer.

Jag har inget personligen emot någon här inne.. inte ens emot Takadongtakadang
All får absolut uttrycka sin åsikt.. det är det som liksom är hela poängen med ett forum.
Så långt är vi nog överens.

Det jag vänder mig emot är den envishet som Takadongtakadang uppvisar genom att hela tiden prata om CFR... CFR må vara relevant i hans arbetsutövning.. men mindre relevant för mig och många här inne.

Vad Takadongtakadang har för arbetsuppgifter är fullkomligt ointressant... och varför just hen behöver räkna på CFR eftersom det är vad hens "beställare gett i uppdrag".

Vi diskuterar de restriktioner och konsekvenserna av dessa samt den skräckpropaganda som sprids.

Ja.. jag pratar om Moratlity Rate.. men lika viktig är IFR.. och till viss del CFR

Kika på mina tidigare inlägg så kommer du se att jag försöker belysa frågan från alla vinklar.. men alltid med siffror och källhänvisning.
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-03-11 kl. 21:12.
Citera
2021-03-11, 21:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
https://www.gp.se/nyheter/sverige/ett-%C3%A5r-med-corona-anders-tegnell-blickar-hellre-fram%C3%A5t-%C3%A4n-bak%C3%A5t-1.42698339

Tegnell i dagens GP: "Vill inte se bakåt. Finns ingen viktig lärdom att dra"

Artikeln är låst. Kan du bidra med några intressanta citat ur artikeln?

Citat:
Autisten har talat. Sverige sämst av samtliga grannländer. Bland de värsta i EU. Drygt topp 20 i världen över flest döda per miljon invånare.

Men givetvis tycker autisten Tegnell inte att det finns någon viktig lärdom att dra

Fniss! Naturligtvis vill Anders Tegnell inte titta bakåt. Det skulle jag inte heller vilja, ifall jag hade klantat mig lika brutalt som Anders Tegnell.
Citera
2021-03-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man ser ingen ökning av incidensen av trombos bland de 3 miljoner som är vaccinerade faktiskt i jämförelse med hela den europeiska befolkningen.

Däremot är incidensen 26% bland sjukhuskrävande COVID19-patienter. Med antikoagulantia. Jag vill därför hävda att AZ-vaccinet förebygger blodproppar. Liksom alla de övriga vaccinerna.
Kanske det.
Men finns det farhågor då ska försiktighetsprincipen tillämpas.
Citera
2021-03-11, 21:12
Medlem
Citat:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/ett-%C3%A5r-med-corona-anders-tegnell-blickar-hellre-fram%C3%A5t-%C3%A4n-bak%C3%A5t-1.42698339

Tegnell i dagens GP: "Vill inte se bakåt. Finns ingen viktig lärdom att dra"

Citatet bör definitivt nomineras till "årets Citat" i Flashbacks årliga citat-tävling.

Snart 14 000 döda. Sverige sämst av samtliga grannländer. Bland Europas värsta. Drygt topp 20 i världen över flest döda per miljon invånare. Och Tegnell har mage att påstå att det" inte finns någon anledning att se bakåt och att inga viktiga lärdomar finns att dra"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in