Citat:
Ursprungligen postat av
CFFV
Tillämpningen, ja. Men inte lagstiftningen. Göran skrev däremot ett långt obiter dictum om jag inte minns fel om hur man skall värdera en målsägandes utsaga. Men det är ju en fråga om bevisvärdering och inte lagtolkning eller för den delen lagstiftning.
Ja?!? Jag har hela tiden skrivit om
domstolsväsendet samt
rättsväsendet och dess syn på sexualbrott. Där har HD en avgörande roll. De institutionenerna är fristående från lagstiftarna.
Det är du som skriver om lagstiftarna. Inte jag.
Jag förmodar att du syftar på NJA 2010 s. 671, som ju gällde bevisvärdering i mål om sexualbrott
(Lambertz var verksam i Lagrådet under tre månader 2013-2014)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Det skulle förvåna mig om detta är första gången för Lambertz. Troligtvis har liknande saker skett tidigare, med tanke på att han hunnit bli 70 år gammal. En möjlighet är förstås att hans omdöme är grumlat av begynnande demens, men det är inte troligt.
Det är förmodligen inte en slump att det varit så oerhört svårt att få igenom en förändring av synen på sexualbrott inom domstolsväsendet trots flera lagändringar. Förändring kom först genom samtyckeslagen. Är det en slump att detta sammanfaller i tiden med att jurister som Lambertz pensioneras?