2021-03-11, 19:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Nu är det ju inte speciellt svårt att bli häktad. Häktningar sker på löpande band. Skyldig som oskyldig. Domstolarna var betydligt mer restriktiva förr och framförallt ställde de högre krav på bevis.

Jo sant. Sverige har fått internationell kritik för det tom. Extremt långa häktestider. Kanske speciellt gällande just våldtäkt anklagelse. För det är just det i detta nu en anklagelse. Lambertz kanske kommer orera redligt om det här senare. Hur lätt det är att bli häktad i Sverige.

Vi får ju inte glömma att det årligen åker fast 4-5 kvinnor för falsk anmälan angående våldtäkt. Många fler kommer undan. De behöver inte sitta en dag i häkte.
Citera
2021-03-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Målsägandebiträde är Advokat Clea Sangborn
Mycket bra kunnig och kompetent advokat
Citera
2021-03-11, 19:30
Avslutad
Fy sjutton vilken feminist det såg ut att vara. Jag fick upp en bild och kände direkt avsky. Det är en sådan man faktiskt skulle vilja våldta med ett smutsigt skohorn.

Vem däckar hos en främling och råkar bli våldtagen? Skillnad vore om en vanlig kvinna hade blivit indragen i en bil eller om det skett i en park på väg hem från jobbet. Men detta är ingenting annat än politiskt. Hon försöker göra kometkarriär.

Ta in fler flyktingar så blir det gjort. En med en pinne i näsan nästa gång.
Detta är en feminist!
Senast redigerad av HETVIND 2021-03-11 kl. 19:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapier
Man kan ju hoppas att det brottsoffret får den mediekåta Elisabeth Mazzi Fritz som målsägandebiträde.
Kan bli en intressant rättegång om hon skulle grilla Lambertz gällande hans kvinnosyn, utnyttjande av beroendeställning, att ett nej alltid är ett nej, om han verkligen trott att en 40 år yngre kvinna fann honom attraktiv m.m.
.

För GL:s skull, i vart fall i skuldfrågan, så vore det bra med Massi-Fritz. Hennes ego, inkompetens och förkärlek för att leka extraåklagare så har hon snart förstört hela åtalet för åklagaren. Däremot så skadas ju GL mer i media av en sådan stolle som Massi-Fritz.
Citera
Medlem
Blir intressant att höra den manens babbel igen.

Domaren lär ju komma med minst en tillägnelse att Lambert allt får uttrycka sig så att man kan förstå vad han säger utan att vimsa bort sig.
Citera
2021-03-11, 19:31
Medlem
Sluta häng ut oskyldiga Sunita och andra. Offret är ingen juridikstudent. Det är en prostituerad. Att de låtsas att de fick kontakt via studier är lögn.
Citera
2021-03-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasektomi
Det fetade: Du vill kanske att det ska vara som i sharialänder, fyra män ska vittna om att de såg våldtäkten, annars ska kvinnan dömas för horeri?
Självklart ska en kvinna kunna få rätt mot en våldtäktsman. Eftersom sådana dåd plägar ske i enskildhet ska hennes vittnesmål kunna räcka.
Vi bor inte i musseland. Inte än i alla fall.

Men herregud människa, ska man fällas när det inte finns vittnen eller teknisk bevisning??! Dessa kvinnor som anmäler när ord står mot ord gör det för att tjäna en hacka (skadestånd) Lögndetektor borde absolut införas i Sverige
Citera
2021-03-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananias
Nu tar du i så du spricker

Nej då. Av 10 häktningsförhandlingar blir 9.5 häktade. Ofta överlägger häktningsdomaren inte heller. Bara bifaller rakt av åklagarens yrkande
Citera
2021-03-11, 19:33
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Tillämpningen, ja. Men inte lagstiftningen. Göran skrev däremot ett långt obiter dictum om jag inte minns fel om hur man skall värdera en målsägandes utsaga. Men det är ju en fråga om bevisvärdering och inte lagtolkning eller för den delen lagstiftning.
Ja?!? Jag har hela tiden skrivit om domstolsväsendet samt rättsväsendet och dess syn på sexualbrott. Där har HD en avgörande roll. De institutionenerna är fristående från lagstiftarna.
Det är du som skriver om lagstiftarna. Inte jag.

Jag förmodar att du syftar på NJA 2010 s. 671, som ju gällde bevisvärdering i mål om sexualbrott

(Lambertz var verksam i Lagrådet under tre månader 2013-2014)

Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det skulle förvåna mig om detta är första gången för Lambertz. Troligtvis har liknande saker skett tidigare, med tanke på att han hunnit bli 70 år gammal. En möjlighet är förstås att hans omdöme är grumlat av begynnande demens, men det är inte troligt.

Det är förmodligen inte en slump att det varit så oerhört svårt att få igenom en förändring av synen på sexualbrott inom domstolsväsendet trots flera lagändringar. Förändring kom först genom samtyckeslagen. Är det en slump att detta sammanfaller i tiden med att jurister som Lambertz pensioneras?
Citera
2021-03-11, 19:33
Avslutad
Jag har bara så svårt att tro detta. Göran Lambertz är en hedersman, varken mer eller mindre.
Citera
2021-03-11, 19:36
Medlem
Insyn5s avatar
Lambertz torde vara någon form av mentor till denna kvinna, men deras relation måste ju varit mer intim än så om de firar jul ihop och dessutom sover under samma tak? Dessutom julen 2020 då de allra flesta inte var mer än 8 personer.

Så vad hade denna 30-åriga student för relation med den 70-åriga Lambertz?
Citera
2021-03-11, 19:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag har bara så svårt att tro detta. Göran Lambertz är en hedersman, varken mer eller mindre.

En sak är säker - Han är verkligen inte utredningshäktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in