2021-03-09, 13:30
Medlem
Eftersom utredningen är lagd med stark sekretess (näst högsta på en 5 gradig skala) har förmodligen polisen/åklagaren inte kunnat avslöja någon mer information än att personen är just Jurist. Ett närmare avslöjande såsom, advokat, åklagare, domare skulle kunna avslöja personens identitet.

Med andra ord tror jag inte man ska lägga så mycket tolkning i ordet Jurist.
Citera
2021-03-09, 13:45
Medlem
En del s.k. "toppjurister",håller på att falla senaste tiden..Kan man undra varför?
Citera
2021-03-09, 13:48
Medlem
back flashs avatar
Här fanns lite mer info ju.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-for-valdtakt/

/B.F
Citera
2021-03-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Här fanns lite mer info ju.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-for-valdtakt/

/B.F

Låter nästan som en lite äldre man som har börjat förbereda sig inför pensioneringen eller kanske redan har blivit pensionerad. Fast det är givetvis bara en gissning.

"En toppjurist som tidigare innehaft flertalet tunga jobb inom rättsväsendet"
Citera
2021-03-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Om inte beskrivningen är precis som man skulle beskriva J*hann Binning* så vet jag inte vad...

Tänkvärt att han endast är jurist, och inte själv har fört talan angående förtalsmålet med Ebba

Han har inte postat ngt på fb på ett par veckor, ovanligt med tanke på hans flitiga postande annars.

Han är ingen toppjurist. Nog för att det gillas att överdrivas, men det där är i nivå med om jag som före detta korpenspelare i fotboll skulle kallas för känd fotbollstjärna...så långt överdrivs det inte.
Senast redigerad av adyring 2021-03-09 kl. 14:36.
Citera
2021-03-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det verkar inte vara någon advokat tycker jag mig kunna gissa till. Ordet jurist används genomgående i hela artikeln. Visserligen är väl advokater också jurister men varför då använda sig av ordet jurist i.st.f advokat?
...

Om det är en äldre person så kan han mycket väl ha varit advokat. Advokater måste genomgå viss utbildning varje år för att fortsätta att vara just advokater.
Citera
2021-03-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Om det är en äldre person så kan han mycket väl ha varit advokat. Advokater måste genomgå viss utbildning varje år för att fortsätta att vara just advokater.

Flertal tunga jobb inom rättsväsendet. Inte för att jag vet men inte kan väl en advokat sägas jobba inom rättsväsendet? De arbetar väl på advokatbyråer vanligtvis?
Citera
2021-03-09, 14:48
Medlem
Citat:
Låter nästan som en lite äldre man som har börjat förbereda sig inför pensioneringen eller kanske redan har blivit pensionerad. Fast det är givetvis bara en gissning.

"En toppjurist som tidigare innehaft flertalet tunga jobb inom rättsväsendet"

Instämmer med dig Konrad om att en toppjurist är förmodligen inte en advokat utan en lagman, domare, åklagare, jurist inom polisväsendet eller inom annan offentlig myndighet.
Citera
2021-03-09, 14:59
Medlem
smoerreboms avatar
Tunga toppositioner uppfattar jag som domartjänst.

Tidigare innehaft uppfattar jag som pensionär alternativt att han jobbar som något annat än domare idag

Mellansverige enligt en kvällstidning, jag tänkte GBG först men man får nog tänka brett där alltså typ från Småland upp till Västernorrland exklusive Stockholm.
Citera
2021-03-09, 14:59
Medlem
Citat:
Det verkar inte vara någon advokat tycker jag mig kunna gissa till. Ordet jurist används genomgående i hela artikeln. Visserligen är väl advokater också jurister men varför då använda sig av ordet jurist i.st.f advokat?

Ur Expressens artikel.

"Mannen har haft en lång karriär och tunga poster inom rättsväsendet."

https://www.expressen.se/nyheter/kri...-for-valdtakt/

Lång karriär kan väl en advokat ha men kan en advokat inneha tunga poster inom rättsväsendet?

Jag tycker att den beskrivningen med "tunga poster inom rättsväsendet" låter mer som en domare, chefsåklagare etc.

Håller med om att det låter som domare eller möjligtvis chefsåklagare. Kan också vara hovrättspresident, JK, Riksåklagare eller andra tunga poster inom den statliga förvaltningen.
Dock säger Expressen TV att han varit inblandad i flera uppmärksammade mål vilket för mina tankar mot domare.
Citera
2021-03-09, 15:00
Medlem
Citat:
Flertal tunga jobb inom rättsväsendet. Inte för att jag vet men inte kan väl en advokat sägas jobba inom rättsväsendet? De arbetar väl på advokatbyråer vanligtvis?

Det spelar ingen roll vad du eller jag tycker. Kan en polis som skriver ihop ett pressmeddelande tänkas anse att en advokat är en del av rättsväsendet. Kan en journalist göra det?

All kremlologi gällande ordval blir meningslös om de i andra ändan inte ägnat sig åt samma avancerade kremlologi när de skriver eller säger något.
Citera
2021-03-09, 15:02
Medlem
JC Denton srs avatar
G*r*n L*mb*rtz, rättshaverist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in