2021-03-11, 18:51
Medlem
Don.Cs avatar
Han verkar ju ha en ordentlig uppförsbacke, den gode Göran. Så tillvida det inte finns typ skriftligt bevis för samtycke borde väl oaktsam våldtäkt vara det minsta han åker på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, fy fan. Jag vet ju inte hur det är i det här fallet, men jag känner till ett par som suttit anhållna (och en även häktad) men sedan friats (kvinnor som erkänt lögn) - de blev aldrig sig själva igen...

Det är ju en fruktansvärd mardröm i alla sådana situationer och lägger man dessutom till att Lambertz med största sannolikhet kan ana uppståndelsen på utsidan, vetskapen om hur många "fiender" med inflytande han har, hur samhällsklimatet är och hur man ser på våldtäktsanklagade män i hans ålder, hans tidigare ståndpunkter där han gått till försvar av C Wallin osv, vetskapen om att rättssamhället då och då klickar och att domar blir fel osv osv är det nästan ett mirakel om han inte brakar ihop mentalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade

Är man som GL både snuvad på livets konfekt vad gäller de sociala aspekterna (tror ni han fick knulla mycket under studietiden?)

Eftersom han fick barn redan under studietiden så är det väl tänkbart att han faktiskt fick ligga en del.
Citera
Medlem
Kunde inte hända en trevligare kille. Lambertz har ju alltid gett ett så balanserat intryck, haha.
Citera
2021-03-11, 18:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är ju du som inte har något stöd för dina löjliga påståenden att andra juristkvinnor som anmäler GL skulle få sina karriärer förstörda av det. Någon hollywood-tjej som du name-droppar är förstås inget stöd för detta ens om hon skulle ha drabbats på något sätt vilket du heller inte styrkte.

MEN KOM MED KÄLLOR DÅ. Men det kan du icke. Varför skriver du fortsatt. Är det något med att du inte vill erkänna när du haft fel?
Citera
2021-03-11, 18:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är du som klandrar och beskriver mig som en person med låg fattningsförmåga när jag framför enligt mig och många andra relevant kritik mot media när dom använder begreppet "ung student" om en vuxen kvinna som är 30år.

Eftersom du både har synpunkter på det och vet så mycket mer än mig kan du då för att få slut på den här diskussionen förklara för mig vid vilken ålder man blir: Enbart "studerande" och när man sedan övergår till att bli "äldre studerande"?

För finns begreppet "ung studerande" bör rimligen även begreppen "studerande" och äldre studerande" vara relevanta!?

Eller är man "ung studerande" ända upp i pensionsåldern om man fortsätter studera resten av livet?
Diu fortsätter att mala på mig för vad media skriver, vad är det du har så svårt för att fatta?
Jag har ingenstans försvarat deras skriverier utan bara försökt förklara hur man kan vara student i den åldern.
Ta dig nu ett glas billigt rödtjut och lägg ner.
Citera
2021-03-11, 18:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
MEN KOM MED KÄLLOR DÅ.

Det är du som får styrka dina påståenden, det är inte min uppgift.
Citera
2021-03-11, 18:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Kunde inte hända en trevligare kille. Lambertz har ju alltid gett ett så balanserat intryck, haha.

Haha. Ja många som gråter idag. Varför just han!? Han som verkade så präktig och ultrasosse.
Citera
2021-03-11, 18:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är du som får styrka dina påståenden, det är inte min uppgift.

Har redan gjort. Frågade om dina men det verkar ju icke förvånade inte komma några.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Lite komiskt att nyhetsblaskorna och media håller låg profil och nämner bara toppjurist.
Medans halva landet vet vem det är.

Jag tycker det är bra att de inte publicerar namn i det här läget. Han är misstänkt. Inte dömd. Han kan vara oskyldig. Han är inte yrkesverksam. Det skulle vara en enorm publicitetsskada att hänga ut honom. Och inte bara han själv drabbas utan hans barn. Sedan undrar jag inte om de också är lite extra försiktiga. Han är fd JK. Det ämbetet är det enda som kan driva förtalsärenden mot tidingar. Det vore inte otänkbart att JK, skulle göra det gm kopplingen till Lambertz.
Citera
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Medhåll. Minns när jag såg diskussionen mellan GW och GL första gången och jag led med GW samtidigt som jag förstod att GL faktiskt trodde på det han sa. Och med ens förstod jag också stora delar av GL:s person och hur han fungerar, varför han blev jurist etc.

Utan att raljera så kan jag tänka mig att GL var socialt missanpassad som barn/ungdom och impopulär. Han lärde sig tidigt vikten av att ha rätten på sin sida i konflikter och anpassade sig till att i alla förehavanden i livet vara noga förtrogen med gällande regler och riktlinjer så att han sedan me bravur skulle kunna vinna vilken strid som helst genom sitt juridiska kunnande och resonemang därutav. Det är nog på den vägen GL blev jurist. Allt ifrån reglerna på skolrasten till paragrafer i Svea Rikes Lag lärde sig Göran för det var där han kunde vinna, till skillnad mot alla andra arenor där ungdomar mäter sig mot varandra. Populär kunde han aldrig bli men han kunde minsann se till att ha RÄTT!

Är man som GL både snuvad på livets konfekt vad gäller de sociala aspekterna (tror ni han fick knulla mycket under studietiden?), och numera över 70 år gammal så är det inte så konstigt att det börjar tummas på etiken när yppiga juridikstudenter ger en uppmärksamhet. Någon frågade "vad fan får jag (för skattepengarna) och GL har säkert frågat sig vad fan han fick för ett liv som "toppjurist" när han inte ens fått ett schysst ligg i hela sitt liv.

Det är åtminstone en fördom jag har när jag observerar människan; att ingen eller väldigt få kvinnor kan ha funnit honom så pass charmig/mysig/trevlig/sympatisk eller på annat sätt attraktiv att de faktiskt skulle idka samlag med honom.

Han är ju lika grå och dammig som paragraferna han läser som godnattsagor. Finns det verkligen kvinnor som kan förbise det för eventuella karriärmöjligheter? Torsk eller våldtäktsman var liksom givet så fort jag fick en uppfattning om GL. Fanns inte på kartan att nån kunde ligga med honom frivilligt, i min värld då men då tittar jag på personen. Dock är jag man och kommer aldrig förstå mig på hur kvinnor tänker och fungerar.
Det skulle förvåna mig om detta är första gången för Lambertz. Troligtvis har liknande saker skett tidigare, med tanke på att han hunnit bli 70 år gammal. En möjlighet är förstås att hans omdöme är grumlat av begynnande demens, men det är inte troligt.

Det är förmodligen inte en slump att det varit så oerhört svårt att få igenom en förändring av synen på sexualbrott inom domstolsväsendet trots flera lagändringar. Förändring kom först genom samtyckeslagen. Är det en slump att detta sammanfaller i tiden med att jurister som Lambertz pensioneras?
Citera
2021-03-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Hittills har du tillbringat flera år på Flashback med att ondgöra dig över folk som är akademiker. Nu blir du vansinnig för att en kvinna i 30-årsåldrn kallas ung student. Din skolgång måste ha varit svårt traumatiserande.

Du gör ju bara bort dig när du passar på och går till personangrepp i en sak där 95% av befolkningen skulle hålla med mig.

Det här har inget med traumatisk skolgång eller hat mot akademiker att göra. I så fall skulle jag väl inte försvara Lambertz som tillhör toppskiktet av våra akademiker. Man är helt enkelt inte "ung student" när man är 30år. Det är bara så enkelt och det vet du själv och dina sosse-hatande kompisar om och skulle inte heller haft några synpunkter på kritiken mot, om det inte var för att ni tycker mer illa om mig än PK-media.

Dessutom är hela den här incidenten ytterligare ett bevis på just mina synpunkter på att den särställning våra akademiker fått, som allmänt bättre vetande och överlag mer värdefulla och finare människor, helt saknar grund i verkliga livet i många fall.

Det här är ju inte direkt den första uppburna, hyllade, högt aktade akademikern som haft stort inflytande över vår tid och vår samhällsanda som faller med buller och bång av just skäl han tidigare predikat så hårt mot officiellt. Det borde väl tom få dig att förstå att en sund skepsis är på sin plats.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-03-11 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in