Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Ok, jag vet en säker källa som varit i kontakt med praon, och han sade att han minns att han var där veckan innan mordet, och även på fredagen, och att han var där under minnesstunden, och då var Stig där.
Norrlandspendlaren avslutar sitt brev med:
”Det enda jag inte är hundra på är om det var morgonen den 3 mars jag hörde Stigs samtal. Det kan ha varit en annan dag”.
Kvar har vi då denna Hemberg. Hur övertygat har han uttryckt sig till TP egentligen?
Teoretiskt kan alla tre 1:
prao, 2:
veckopendlare och 3:
sportlovkollega (SH?) minnas fel eller TP förvanskat i boken det de sa.
1:
Han sa att han sprungit efter gärningsmannen men inte hunnit ikapp honom. det var hur spännande som helst för mig att höra honom berätta, att han varit så nära händelserna.
Som FT minns det gick Engström runt och berättade för den som ville lyssna. Det blev inte mycket gjort och det var i sin ordning, han hade ju faktiskt semester.
2: Ankom med ett tidigt tåg måndag morgon. Helgen hade varit dålig, mordet på statsministern hade tagit honom hårt. (Den känslan är lätt att känna igen sig i, så var det för mig).
Jag kom till Skandia någon gång mellan 7 och 8 på morgonen. På väg upp passerade jag Engströms dörr. Genom Engströms halvöppna dörr råkade jag då avlyssna telefonsamtalet.
Engström var väldigt bekymrad på det signalement som lämnats på gärningsmannen. Det var egentligen en beskrivning av honom själv, sa han i telefon. Han försökte verkligen övertyga den person han talade med .
Det var ingen journalist och det var heller inget förhör. Jag blev väldigt illa berörd av det jag hörde.
Om du/ni tänker er det här samtalet morgonen efter att YN:s vittnesmål blivit känt, makes sense eller hur? Fanns all anledning för den gode SE att vara bekymrad.
Veckan efter var det däremot lugnt, då var fokus på det magerlagda ansiktet på fantombllden. Fanns ingen anledning till oro längre, för SE.
Angående 3: sportlovskollegan SH(?)
(FB) Skandiamannen
(FB) Skandiamannen