2021-03-11, 18:02
Medlem
Citat:
Åklagaren säger att det finns stödbevisning som styrker kvinnans berättelse.

– Det finns naturligtvis stödbevisning till de uppgifter som kvinnan har lämnat. Det är det som gör att jag och tingsrätten har funnit att det föreligger sannolika skäl. Sedan har den misstänkte och försvararen en annan uppfattning om hur man ska värdera den bevisning vi har, säger Annika Bokefors.

Som exempel lyfter hon ”elektronisk kommunikation”, som främst skett efter det påstådda brottet och som enligt åklagaren har betydelse i ärendet
https://www.dn.se/sverige/toppjurist-begard-haktad-for-valdtakt/

Stödbevis är alltså vänner eller vännen då som hon berättat det för. Elektronisk kommunikation lyfter åklagaren fram som hon anser vara besvärande då för GL. Försvaret däremot värderar det inte högt, så något klart uttryck om våldtäkt i den kommunikationen lär väl inte finnas.
Citera
2021-03-11, 18:02
Medlem
https://images.app.goo.gl/kXoi25sc92ifHc3j7

MÄ?
Citera
2021-03-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Kvinnliga domare är mindre benägna än manliga att gå på målsägande kvinnans linje. Det krävs ofta en kvinna för att genomskåda en kvinna.

Manliga domare är oroliga för att göra som du säger, då framstår det som att dom inte ser några problem med det hela. Och då får dom sparken.
Citera
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det gör det väl alltid? Se bara på Hollywood. Kvinnor där som beskyller med oftast all rätta. Blir hyllade utåt av samtliga, men sedan får de inga roller för de anses som besvärliga. Samma sak här. Även om Lambertz blir fälld kommer det säker inom makten (de som tillsätter platser) vara ungefär 50/50. Många på hans sida. Som vid beslut om befordring kommer säga nej till henne. Hon är strul brännmärk.

Snarare tvärtom. De som kommer med beskyllningar fick oftast inga roller till att börja med. Men med beskyllningar kan de få strålkastarljus. Hade ingen aning om vem Asia Argento var innan metoo.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Jaha, det blev dopp i grytan för Lambertz på julafton.....

Men ska inte en toppjurist känna till samtyckeslagen? Bjuder jag hem en ung kvinna för lite tete a tete och heta lekar så skulle jag säkerställa att det finns bevis för samtycket. Kanske en kamera i garderoben eller en mikrofon som tar upp ljudet från: "Åh Göran, knulla mig hårdare...".

Det tyder på att gammel-Göran inte hade planerat våldtäkten utan blev lite kåt efter några snapsar. Kan ju vara en förmildrande omständighet att det inte var överlagt, och kanske att hon klädde sig utmanande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Hon tog examen 2016 och är idag advokat.

Nu ser jag inget intresse i att spekulera kring MÄ men innan detta drar iväg kan det ju konstateras att hon inte är student.
I artikeln i DN står de att de aldrig träffats – "Eftersom hon inte hade några andra planer så tackade hon ja. De hade aldrig träffats tidigare utan bara haft kontakt via telefonen, säger Clea Sangborn."

https://www.dn.se/sverige/toppjurist-begard-haktad-for-valdtakt

och i denna artikel så träffades S.M och han redan 2016 https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2019/nummer-8-2019-argang-85/advokatdrommen-vacktes-bland-barnen-i-kloakerna/

"Före detta justitierådet Göran Lambertz är Suni*a Meme*ovics vän och mentor. De träffades första gången på alumnidagen i Uppsala år 2012, då Göran Lambertz höll ett seminarium om romska frågor."
Citera
2021-03-11, 18:04
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Trodde efter all den tiden att den lilla råttan skulle undgå häktning. Det måste se riktiga jävla illa ut för Lambertz. Han har åtminstone inte en story som börjar med "vi satt i soffan och hångla och sen helt plötsligt kröp hon ner mellan mina ben och tog av mig mina byxor och kalsonger och sög min kuk".

Undra om detta bara är starten på en avalanche på vad som är en svensk Bill Cosby. Tjejer som inte vågat innan kommer nu våga.
Citera
2021-03-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berranxxl
2020 hände detta ju, varför anmälan innan?

Det ska vara en student som varit hos han under julhelgen, vad gör hon hos en man på 70 år? Enligt pressen
Står lite mer om deras relation här.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/valdtaktsmisstankte-juristen-hjalpte-kvinnan-med-juridiska-fragor/
Citera
2021-03-11, 18:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det gör det väl alltid? Se bara på Hollywood. Kvinnor där som beskyller med oftast all rätta. Blir hyllade utåt av samtliga, men sedan får de inga roller för de anses som besvärliga. Samma sak här. Även om Lambertz blir fälld kommer det säker inom makten (de som tillsätter platser) vara ungefär 50/50. Många på hans sida. Som vid beslut om befordring kommer säga nej till henne. Hon är strul brännmärk.

Vad har Hollywood med detta att göra? Det finns inga belägg för att kvinnlig jurist som utsatts för våldtäkt skulle få sin karriär förstörd.
Citera
2021-03-11, 18:05
Medlem
Det står väl ingenstans att studentskan pluggar just juridik? Det står att han uppmuntrade hennes studier och att hon frågat honom om juridiska frågor - men inte att hon studerar just juridik.

Glöm hans så kallade adept S - det är ju en tjej som ser helt seriös ut som aldrig skulle hamna i en sådan situation.

Förmodligen är MÄ - dessvärre - någon som inte tagit examen, som inte har någon koll på sitt liv, som inte är i denna situation för första gången. Men det spelar väl egentligen ingen roll vem MÄ är! Det som spelar roll är ju vad som ledde upp till händelsen och vad som faktiskt hänt.

Är det alltid mannens fel om båda blir aspalakata och har sex - eller kan det även vara kvinnans eller bådas fel i något fall?

Åldersskillnaden: hon 30, han 70. Ja vad ska man säga? Det är väl upp till var och en. Jag har då inga problem att tänka mig att det skulle kunna uppstå tycke trots ålderskillnaden. Den i sig är kunnighet att väga in här. Hade hon varit 20 år - ja kanske. Men här är hon ju 30 - en mogen kvinna.

Att hon sett upp till honom och sett honom som en fadersfigur borde även det sakna betydelse. Han kanske sett upp till henne med och sett henne som någon han vill hjälpa på något sätt samtidigt. Detta är inte heller något att väga in.

Sedan har vi moralen: är det ens ok för en 70-åring att ha sex med en 30-åring? I mina ögon är det det. Jag har inga moraliska betänkligheter att han vill ha sex med henne, eller om hon vill ha sex med honom.

Det här med att däcka och sova under sex: är man extremt berusad kan det nog vara svårt att veta om exakt när man var vaken och när man sov, exakt vad man sade och när. Det kan nog gälla båda parter.
Citera
2021-03-11, 18:06
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Håller med dig.. Märkligt även att vederbörande gjort inlägg på Facebook där hon visar sig i samband med Lambertz i god ton - i januari?

Men vad vet vi egentligen.
Nej, vi kan ju omöjligen veta innan ev rättegång.

Men misstänker påverkan av vän, otaliga vinkvällar med övertalning, dragning åt meetoo o lättförtjänta poäng o pengar ligger bakom. Samvete o ånger som mixas i en utmynning av anmälan.
Senast redigerad av Bluebeast72 2021-03-11 kl. 18:08.
Citera
2021-03-11, 18:06
Medlem
Ingen gillar våldtäktspersoner, men får vibbar av en bortskämd tjej som försöker ta en genväg till berömmelse, finns det personer som känt henne i skolan/fritiden? berätta hur hon är som person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in