2021-03-11, 06:33
Medlem
Geomeisters avatar
Någon som sett diskussionen mellan Bert Karlsson och Joakim Lamotte? Cirka 20 minuter långt: https://www.youtube.com/watch?v=T_s1LPFcJxc
Citera
2021-03-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Bara en svensk rasist kan få Daniel Nyqvists mord att framstå som ett argument för svenskars förträfflighet.

Vetlandamannen kommer med största sannolikhet av få rättspsykiatrisk vård. En tragedi för alla inblandade att detta fortsätter att ske i en modern välfärdsstat.

Vetlandamannen ? Då är väl Nyqvist Linköpingsmannen ?
Citera
2021-03-11, 13:07
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som vanligt, det är "rasism" som är det egentliga problemet.
Ja se där, du går från klarhet till klarhet
Citera
2021-03-11, 14:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Brottet i Vetlanda sätter även fart på kulturkriget. Jag citerar från en annan tråd, för det känns relevant även här.
Många av dessa argument, på bägge sidor har även försts fram många gånger i denna tråd. Fast kanske inte lika välformulerat som i den citerade artikeln.
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Engellau lämnar ytligheten

Patric Engellau som väl är motorn bakom Det Goda Samhället går idag lite mer på djupet än vanligt i sin analys av vad det är frågan om. Han har blivit utsatt för en attack av Göran Greider som är en av de som vill ömka terror afghanen i Vetlanda. Engellau skriver:
Ambitionen bakom Greiders och de andra PK-ideologernas tolkning av skeendena är att deras politiska motståndare, sådana som du och jag, ska berövas det moraliska fundamentet för våra invändningar. Om knivmannen i stället för förövare är ett offer för ett orättvist samhälle är lösningen på brottet inte att bestraffa förövaren utan att göra om samhället. Men hallå, vill jag säga, det här är även mitt samhälle. Vi är ett stort antal människor av existerande och gångna generationer som på grundval av helt andra värderingar och samhällstolkningar än PK-isternas byggt detta samhälle. Vi går inte med på Greiders måttlöst fräcka försök att täppa igen truten på oss med en skurtrasa och sedan frånhända oss talerätten genom att påstå att våra åsikter och begrepp är upphävda enligt en ny religion, PK-ideologin, som Greider och hans meningsfränder har hittat på och nu försöker använda sin kontroll över media för att trumpeta ut över hustaken.
https://detgodasamhallet.com/2021/03/11/patrik-engellu-att-omka-afghanska-knivman/#more-41081

Kanske borgerligheten sakta börjar förstå att Socialdemokratin verkligen menar allvar?
Citera
2021-03-11, 15:53
Medlem
NoTruces avatar
Har det kommit fram något motiv, utöver att GM uppenbarligen är psykiskt sjuk? Jag kan tänka mig att han varit under stor press att exempelvis betala flyktingsmugglare, eller så har han varit tänkt att agera ankarbarn till familjen. Observera att jag inte urskuldar det han gjort på något sätt. Försöker bara få fram varför.
Citera
2021-03-11, 17:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Har det kommit fram något motiv, utöver att GM uppenbarligen är psykiskt sjuk? Jag kan tänka mig att han varit under stor press att exempelvis betala flyktingsmugglare, eller så har han varit tänkt att agera ankarbarn till familjen. Observera att jag inte urskuldar det han gjort på något sätt. Försöker bara få fram varför.

Nej det är knäpptyst. Men japp lutar också åt det hållet. Extrem press, speciellt efter han fått besked att det nog inte blir vidare uppehållstillstånd. Hem alltså med skulder i bagaget. Det är varför t.ex Kanada har så rätt. Man ska vara snabba med beslut om asyl, sedan ALDRIG låta asylsökande röras fritt i samhället.
Citera
2021-03-11, 17:35
Medlem
Citat:

Varför skulle flyktingsmugglare pressa honom? Dom har redan fått betalt och befinner sig inte i Sverige öht.
Du kanske tror att flyktingsmuggling kör med avbetalning och liknande?

Uppenbarligen psykiskt sjuk är ett påstående som följer den bild media vill göra gällande. Det är inget som är uppenbart eller klarlagt.

Vad vi har är en person som skapat sin egen press på sig själv, efter hela 5 år i landet har han inte ens bemödat sig med att lära sig språket eller försökt skapa en egen framtid iom utbildning och jobb trots alla möjligheter som fullkomligt östs över honom.

Nej istället sover han hela dagarna och röker brass när han är vaken. Det verkar som att en utebliven betald semesterresa hem till landet han påstår sig flytt ifrån var droppen som fick bägaren att rinna över.
För vissa afghaner är det tillräckligt för att försöka mörda hela 7 svenska män.

Att många svenskar väljer att försvara liknande beteende säger väl rätt mycket om hur illa snett Sverige ligger med sin flummiga C/MP/S-politik när det kommer till migrationsfrågor?
Citera
2021-03-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej det är knäpptyst. Men japp lutar också åt det hållet. Extrem press, speciellt efter han fått besked att det nog inte blir vidare uppehållstillstånd. Hem alltså med skulder i bagaget. Det är varför t.ex Kanada har så rätt. Man ska vara snabba med beslut om asyl, sedan ALDRIG låta asylsökande röras fritt i samhället.

Att man inte orkar spara ihop till en enkel biljett hem är inget jag skulle kalla extrem press..
Citera
2021-03-11, 17:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Att man inte orkar spara ihop till en enkel biljett hem är inget jag skulle kalla extrem press..

Nej klart inte. Det är ju inte menat som en ursäkt. Men 100k kanske i skuld till smugglarna först för att komma hit, sedan skulle de varit som ankarbarn för andra att komma hit. Utöver att insett att Sverige inte var det paradis som smugglarna hävdade. Inga svenska kvinns i överflöd, inget gratis hus och Volvo osv. Det kan nog knäcka folk. Varav de aldrig ska vara ute i friheten från första början.
Citera
2021-03-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej klart inte. Det är ju inte menat som en ursäkt. Men 100k kanske i skuld till smugglarna först för att komma hit, sedan skulle de varit som ankarbarn för andra att komma hit. Utöver att insett att Sverige inte var det paradis som smugglarna hävdade. Inga svenska kvinns i överflöd, inget gratis hus och Volvo osv. Det kan nog knäcka folk. Varav de aldrig ska vara ute i friheten från första början.

Sådana skulder är något du precis hittade på. Låter inte så värst troligt öht.

Du tror väl inte på allvar att dessa flyktingsmugglare hjälper folk att emigrera och tar betalt i efterhand? Det är ett medvetet val att göra affär med ljusskygga entreprenörer och självklart betalar man före, inte efter.

Frapperande att behöva läsa din krumbuktande försök till ursäkt för dådet måste jag säga, äcklande rent av.
Citera
2021-03-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag tappar respekten för Polisen här. De visste att han hade knivhuggit en jävla massa folk när de fick tag på honom. Det är bara sätta två snabba i bröstet och sen stödjer ledningen den som utfört. Vi ska inte behöva betala för den här skiten. Det finns inte en chans att de hade låtit den här jäveln leva i Frankrike eller USA.

De massakrerade ett mongo med en atrapp när det bara fanns lösa påståenden och hörsägen. Här hade man en drös med folk med livshotande skador. Har snubben kniven i handen när de kommer till platsen är det bara att ropa lite på svenska och sen skjuta av.

Det är tydligt att svenska folket inte har prioriteringarna klara för sig här med en massa förvirrade människor som babblar på sociala medier om att det är synd om den här snubben och de andra afghanerna. De har fått vara här fem år nu. En riktig regering hade tagit en föredragning av fallen var för sig och genom pragmatiska bedömningar gett de som har färdigställt nån utbildning och skaffat jobb amnesti och sen låtit ordinarie lagstiftning hantera de andra, dvs utvisa asap innan det kör ihop sig i Afghanistan igen på riktigt.

De kanske tänkte att han kanske hade en bombväst på sig. Det kan ha varit därför de inte sköt mot bröstet.
Citera
2021-03-11, 20:58
Medlem
Citat:

Han ville ju tillbaka till Afghanistan om jag inte minns fel. Men det var visst krångel med det. Kommer inte ihåg exakt varför.

Dessutom hade han ju tidigare använt narkotika (cannabis).

Någon som vet om han var påtänd under attacken?
Senast redigerad av Hiitsme 2021-03-11 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in