2021-03-10, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
"Döda dem varhelst ni påträffar dem och driv dem ut från varje plats, från vilken de driver ut er, för frestelse är värre än dråp, men strid ej mot dem vid det fridlysta templet, med mindre de strider mot er därstädes, och strider de mot er, så döda dem! Sådan blir de otrognas lön." (Qur'an 2:187)

"När ni möter dem, som är otrogna, så halshugg dem, tills ni anställt ett blodbad bland dem! Slå dem då i bojor!" (Qur'an 47:4)

"Ni ska bekämpa dem, för GUD kommer att straffa dem i era händer, förödmjuka dem, ge er seger över dem, och lugna de troendes hjärtan." (Qur'an 9:14)

2:187 är fel text

"NATTETID under fastan är det tillåtet för er att komma nära era hustrur. De är en klädnad för er och ni är en klädnad för dem. Gud vet att ni här misstog er och Han vänder Sig till er i Sin barmhärtighet och befriar er från denna börda. Det är rätt om ni ligger hos dem och söker det som Gud har anvisat åt er; och ni får äta och dricka till dess den vita strimman av gryningsljuset kan urskiljas mot nattens mörker. Återuppta då fastan och håll den tills natten faller på. Men undvik beröring med dem då ni drar er tillbaka till moskén för meditation."

47:4 är mer korrekt så här

"DÅ NI möter förnekarna [i strid], låt [svärden] falla över deras huvuden till dess ni har tvingat dem på knä; tag därefter [de överlevande] till fånga. Sedan [kommer den tid] då ni skall ge dem fria, godvilligt eller mot lösen, för att kriget skall lägga av sina bördor. Detta [är vad ni har att iaktta]. Om Gud ville kunde Han helt visst slå ned dem [utan er medverkan], men genom att låta er kämpa mot varandra sätter Han er alla på prov. Och vad dem beträffar som stupar i kampen för Guds sak, skall Han inte låta deras handlingar bli förgäves;”

När det gäller 9:14 så måste man läsa 9:1 till 9:15 då förstår man att det gäller de som har startat krig eller brutit en ed.
Citera
2021-03-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Den unga kvinna som mördades på ett boende för unga invandrarmän, av en somalisk kille var väl libanesiska? Det som fick den berömda generaldirektören att utbrista

"Vad har den personen varit med om för någonting? Vilka omständigheter har den killen växt upp under? Vad är det för trauma han bär med sig?"

Nu var det en förhållandevis ljus, jag förmodar kristen kvinna som mördades och gärningsmannens bakgrund som svart muslim övertrumfar förstås detta. Därav de överslätande orden från Danne.

Det är en viss skillnad på att kniva ner 1 person på ett boende och att kniva ner 7 personer på öppen gata mitt på ljusa dagen.

Om offren t.ex. varit judar eller muslimer hade det från första stund hetat att "polisen undersöker eventuellt hatbrottsmotiv". Nu är det knäpptyst på den fronten, antagligen därför att samtliga offer är svenskar. Istället framställs GM som ett offer; psykiatrin kritiseras; man varnar om rädsla för tilltagande rasism(!) bland andra 25-åriga ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan, etc.

Jämför de mediagreppen med hur Trollhättanmorden, Breivik eller Brent Tarrant från första stund användes för tydliga politiska syften av samma media. Dubbla måttstockar much?

Vetlandaterrorn är ännu ett i raden av exempel som visar mycket tydligt att vi som svenskar är andra klassens medborgare i vårt eget land.
Citera
2021-03-10, 12:12
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad betyder relativisera?
minska betydelsen av (genom att framhålla något annat som viktigare): relativisera ofriheten i landet genom att peka på framsteg i sjukvården || -de
https://www.synonymer.se/sv-syn/relativisera
Ja man ställer något i relation till något annat. Nu kan jag inte direkt påminna mig att jag gjort det detta fallet. Sverigedemokrater gör det däremot hela tiden. De påstår t.ex. att vi inte kan ta emot fler flyktingar, och låtsas de bry sig om pensionärer.
Citera
2021-03-10, 12:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Ja man ställer något i relation till något annat. Nu kan jag inte direkt påminna mig att jag gjort det detta fallet. Sverigedemokrater gör det däremot hela tiden. De påstår t.ex. att vi inte kan ta emot fler flyktingar, och låtsas de bry sig om pensionärer.
Det du gör är just att "relativisera", genom att försöka förminska det som hände i Vetlanda genom att hänvisa till helt orelaterade saker.
Citera
2021-03-10, 12:27
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Det du gör är just att "relativisera", genom att försöka förminska det som hände i Vetlanda genom att hänvisa till helt orelaterade saker.
När försökte jag förminska det som hände i Vetlanda?
Jag har klagat på dem som började skrika om "Mörkläggning" bara för att GM bakrund inte skreks ut i stort sett i samma sekund som dådet inträffade.
Slita snacka skit!
Citera
2021-03-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Sjukt, händelsen har nu en vecka senare knappt någon nyhetsvärde. Dyker upp lite små artiklar, men det borde vara mer än så. När något liknande händer i England eller Frankrike så har vi rubriker och krönikor i flera dagar. Detta var väl en rubrik i max tre.
https://sverigesradio.se/artikel/vetlandabon-mots-av-framlingsfientlighet-efter-dadet-dom-inte-oss?fbclid=IwAR2hX65rrAI8Lk8g8LNisZ4Fb IVoTfMHKPtoiDnORqPb81wl8qMsrewwY-I

Det dyker allt upp.
Citera
2021-03-10, 12:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://sverigesradio.se/artikel/vetlandabon-mots-av-framlingsfientlighet-efter-dadet-dom-inte-oss?fbclid=IwAR2hX65rrAI8Lk8g8LNisZ4Fb IVoTfMHKPtoiDnORqPb81wl8qMsrewwY-I

Det dyker allt upp.
Som vanligt, det är "rasism" som är det egentliga problemet.
Citera
2021-03-10, 13:29
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaBojke
Har träffat på svenskar som typ efter mer än 10 år i Thailand inte kan säga något annat än "hej" och "hur mycket kostar den lilla flickan för 1 timme?" på thailändska. Eller svenskar som efter mer än 10 år i Thailand inte kan säga något annat än "hola".

Att gärningsmannen skrikit "Allahu akbar" är högst osannolikt. Varje gång en högerextrem skriver något med källan "jag hörde det från X men jag kommer inte att nämna vem eller vad X är för något men trust me bro" så är det en lögn i 99% av fallen.
Din jämförelse med svenskar i Thailand är säkert helt korrekt. Men sen åker dom inte heller dit och låtsas att dom är en del av samhället och cashar ut bidrag medans dom ligger på stranden.och sover ruset av sig.
Lite som att jämföra äpplen och plattfötter.
En lite personlig fråga som kanske är OT men ändå känns relevant för dina argument.
När din mamma tappade dig som bebis vet du om du landade stumt på huvudet eller om du studsade upp?
Senast redigerad av LKKINGEN 2021-03-10 kl. 13:45.
Citera
2021-03-10, 14:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Det är en viss skillnad på att kniva ner 1 person på ett boende och att kniva ner 7 personer på öppen gata mitt på ljusa dagen.

Om offren t.ex. varit judar eller muslimer hade det från första stund hetat att "polisen undersöker eventuellt hatbrottsmotiv". Nu är det knäpptyst på den fronten, antagligen därför att samtliga offer är svenskar. Istället framställs GM som ett offer; psykiatrin kritiseras; man varnar om rädsla för tilltagande rasism(!) bland andra 25-åriga ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan, etc.

Jämför de mediagreppen med hur Trollhättanmorden, Breivik eller Brent Tarrant från första stund användes för tydliga politiska syften av samma media. Dubbla måttstockar much?

Vetlandaterrorn är ännu ett i raden av exempel som visar mycket tydligt att vi som svenskar är andra klassens medborgare i vårt eget land.

När det gällde mordet på boendet så var det väl en huvudavskärning om jag inte missminner mig.

Jag kan hålla med om att det råder dubbla måttstockar beroendes på vilka offren är. Svenskar som du skriver behandlas som tredje klassens invånare i sitt eget land.

Jag håller även med om att om gärningsmannen är av viss bakgrund som psykiatriseras, trivialiseras etc gärningen.

I Vetlandafallet är det säkert bara svenskar som har blivit huggna, trots att det säkert finns rätt gott om personer av utländsk börd där. gärningsmannen ska enligt vittnesmål har utstöttat det islamiska stridsropet Allahu Ahkbar innan han gick till attack, således finns både hatbrottsmotiv liksom terrormotiv med här.
Citera
2021-03-10, 16:26
Medlem
Citat:
Det har hållts en manifestation i Vetlanda idag. Afghaner vill visa med mänsklighet och visa att dom inte acceptera det som har hänt.
Citera
2021-03-10, 21:38
Medlem
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/afghanska-ungdommar-ordnade-ljusmanifestation
Citera
2021-03-10, 23:49
Medlem
Hela tråden ligger under Terrorism, men jag undrar fortfarande hur man objektivt ser på klassificeringen av brottet.

Terrorbrott blir det bara om avsikten var att påverka myndigheter eller sätta skräck i en viss del av befolkningen.

Vansinnesdåd blir det om stackaren blir skogstokig och utagerande med kniv mot allt och alla. Orsaken till ett eventuellt sådant beteende står nog att finna i vår inhumana migrationspolitik där invandrare utan asylskäl tillåts stanna i landet i någon typ av limboposition (det är inte alltid snällt att inte vara tydlig).

Rasistattack måste väl anklagelsen bli om attacken medvetet riktade sig mot de med svenskt utseende (finns den definitionen ens kvar i språket?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in