Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Enstoring
Mitt syfte är inte att raljera över folk som skrev alarmistiska kommentarer kring detta, men jag undrar om någon kan förklara detta för mig.
För några veckor sedan visade ju prover från avloppsvattnet bla i Göteborg att det fullkomligt exploderade.
Nu några veckor senare ligger man på samma nivåer av antal smittade som för en månad sedan med en liten uppgång V8.
Dessa avloppsprover verkar inte särkilt träffsäkra enligt mig.
Stockholm var väl ännu värre med hundratals procents ökning. Där verkar det åtminstone stabiliserats också.. Detta på en nivå som inte ens är dubbelt upp mot lägsta noteringen i år..
Det var vecka sju som var jättehög i Stockholm så ungefär nu borde detta visa sig i ökade inläggningar på sjukhus.
Samtidigt har ju restriktionerna skärpts, det var sportlov vecka nio och stängda skolor vecka tio (denna vecka).
Inte helt lätt att förstå hur olika händelser och åtgärder påverkat smittspridningen och sjukhusinläggningarna.
Jag tror inte att sportlovet påverkar så mycket, men strängare restriktioner och stängda skolor tror jag håller ner smittspridningen.