2021-03-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Under fjolåret var det väldigt många härinne som berömde bl a Tjeckien och Slovakien för deras polisiära metoder och örnkoll när det gällde att stoppa smittspridningen i samhället.

Nu har det gått några månader och dessa länder har fortfarande extremt höga dödstal, samtidigt som polisens brutalitet blir allt värre. Den senaste filmsnutten jag såg visar två poliser som misshandlar en man inför hans treårige son, av den enkla anledningen att han inte burit munskydd:

https://www.youtube.com/watch?v=MMwhoqEFZPw
Jag noterade detta också. Flera hävdade också att det hade med lågt antal invandrare att göra. Ser fram emot nya inlägg från skribenterna.
Citera
2021-03-11, 12:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Under fjolåret var det väldigt många härinne som berömde bl a Tjeckien och Slovakien för deras polisiära metoder och örnkoll när det gällde att stoppa smittspridningen i samhället.

Nu har det gått några månader och dessa länder har fortfarande extremt höga dödstal, samtidigt som polisens brutalitet blir allt värre. Den senaste filmsnutten jag såg visar två poliser som misshandlar en man inför hans treårige son, av den enkla anledningen att han inte burit munskydd:

https://www.youtube.com/watch?v=MMwhoqEFZPw

Ett ödestigert byte av strategi. Att reglera baserat på sjukhuskapacitet känns igen som "platta till kurvan". Tjeckien verkar ha mycket snabbare spridning än vad vi har så deras vågor blir högre.

"The government has adopted an unfortunate strategy of making decisions based on the current hospital capacities, which means they often come too late," said Jan Kulveit, senior research scholar at the Future of Humanity Institute, a multidisciplinary research institute at the University of Oxford, in England.

https://edition.cnn.com/2021/02/28/europe/czech-republic-coronavirus-disaster-intl/index.html
Citera
2021-03-11, 12:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:

Nu har det gått några månader och dessa länder har fortfarande extremt höga dödstal, samtidigt som polisens brutalitet blir allt värre. Den senaste filmsnutten jag såg visar två poliser som misshandlar en man inför hans treårige son, av den enkla anledningen att han inte burit munskydd
Det är märkligt det där hur olika man tolkar information. Själv såg jag ett kapitalt praktarsle som inför sin egen son och av ren princip demonstrerade hur man beter sig som en riktig idiot genom att inte kunna följa en sådan enkel sak som att bära ett munskydd.

Epic fail.
Citera
2021-03-11, 12:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Mitt syfte är inte att raljera över folk som skrev alarmistiska kommentarer kring detta, men jag undrar om någon kan förklara detta för mig.

För några veckor sedan visade ju prover från avloppsvattnet bla i Göteborg att det fullkomligt exploderade.
Nu några veckor senare ligger man på samma nivåer av antal smittade som för en månad sedan med en liten uppgång V8.

Dessa avloppsprover verkar inte särkilt träffsäkra enligt mig.
Stockholm var väl ännu värre med hundratals procents ökning. Där verkar det åtminstone stabiliserats också.. Detta på en nivå som inte ens är dubbelt upp mot lägsta noteringen i år..
Citera
2021-03-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är märkligt det där hur olika man tolkar information. Själv såg jag ett kapitalt praktarsle som inför sin egen son och av ren princip demonstrerade hur man beter sig som en riktig idiot genom att inte kunna följa en sådan enkel sak som att bära ett munskydd.

Epic fail.

Såg det ut som han va i närheten av andra personer?När lagar är idiotiska så tvingar det polisen att också vara idioter,tyvärr och det är det vi ser i klippet.
Senast redigerad av painkiler 2021-03-11 kl. 12:53.
Citera
2021-03-11, 12:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Det har gått förvånandsvärt bra för Sverige med tanke på Tegnells start med flockimmunitetsstrategi. Jäkla tur att han inte lyckades

Tegnell: ”Det har inte gått jättebra för Sverige”
omni.se
Citera
2021-03-11, 12:52
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Det kanske är deras våta dröm men jag tror faktiskt att man kommer få bukt med denna epidemi efter sommaren!

.. det är därför som de ologiska restriktionerna kommer fortsätta och kravet på att införa de politiska vaccinationspassen hals över huvud medan rädslan fortfarande hålls vid liv.

Givetvis har du regering-shills, journalister, big-pharma, politiker här inne på forumet och de ser vart vindarna blåser

De inser oxå att folket har under senaste året utbildat sig och kan syna fakta på ett helt annat sätt än tidigare, vilket kommer göra jobbet svårare i kampanjarbetet.

Jag är rädd för att det hela kommer intensifieras, bli mer våldsamt från regeringshåll och till slut folket vara så pressat att det gör motstånd.

Jag ser ingen ljus framtid dessvärre.. i stark kontrast till den optimist jag normalt är.
Citera
2021-03-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Troligtvis inte!
Och med största sannolikhet så är inte propparna kopplade till vaccinet.
Folk får alla möjliga åkommor varje dag i vanliga fall.
Att någon utvecklar detta just efter en vaccination är ju inte höga odds på nu när så många vaccineras varje dag.
metro skriver om detta ämne
"Men hur som helst, bra att det utreds så att det kan avskrivas eller undersökas vidare
Även EU:s läkemedelsmyndighet EMA har inlett en utredning av Astra Zenecas vaccin efter rapporterna om blodproppar. Österrike, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg har också pausat användandet av Astra Zenecas vaccin under tiden utredningen pågår."
Citera
2021-03-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Såg det ut som han va i närheten av andra personer?När lagar är idiotiska så tvingar det polisen att också vara idioter,tyvärr och det är det vi ser i klippet.
Instämmer. Polisens ingripanden måste dessutom vara i rimlig proportion till brottet.

Det går dock inte att veta vad som hänt innan klippet. Det kan mycket väl ha varit ett långt och eskalerande händelseförlopp (ungefär som har kunnat ses i kollektivtrafiken när någon vägrar betala biljetten och ska avvisas). I så fall finns det kanske fog för polisens ingripande.
Citera
2021-03-11, 13:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det DU ser i klippet, menar du?

För att utröna graden av obegåvning i din retorik kan man fråga sig om landet ifråga infört en lag som säger att man skall ha munskydd på sig utomhus eller om lagen säger att man skall ha munskydd på sig utomhus OM någon annan person är i närheten.

Det är ungefär som att hävda att polisen är idioter när de tar fast en person som kör 300 km/h på motorvägen när det inte var någon annan bil i närheten.

Annars mår familjen bra?
Citera
2021-03-11, 13:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Både den sydafrikanska och den brasilianska varianten sprids över Sverige:

Sydafrikanska varianten i minst nio regioner
Samtidigt som den så kallade brittiska varianten av coronaviruset tar ett allt fastare grepp om smittspridningen i Sverige upptäcks den så kallade sydafrikanska varianten i allt fler regioner.

Enligt Ekots kartläggning har 9 av Sveriges 21 regioner nu bekräftade fall av varianten. 4 fall bekräftades till exempel nu i veckan i Uppsala och 10 i Skåne.

Stockholm, Gävleborg och Västmanland har också bekräftade fall av den variant som först upptäcktes i Brasilien och som även den har väckt farhågor om coronavaccinernas effektivitet.
https://sverigesradio.se/artikel/sydafrikanska-varianten-i-minst-nio-regioner

Jag blir inte förvånad över att vi om 1 månad har dessa varianter spridda över landet också. Det enda som talar emot det, är att de länder som gått före oss (som vi alla uppgångar) inte fått den brasilianska sydafrikanska varianten särskilt spridd. Det är ju positivt för oss. Men samtidigt har vi ju mindre restriktioner än dessa länder som inte fått dessa 2 varianter spridda?!

Jag blir alltid osäker när FoHM ska styra smittskyddet och hoppas att regionerna har mer och bättre koll (som de haft hela tiden)!?
Citera
2021-03-11, 13:56
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hehe...

Hehehe.. ? . Dina argument blir allt slagkraftigare...

Då kör vi en favorit i repris:
Det är odiskutabelt att det är i princip endast äldre som drabbas... här kommer lite fakta.

-9 = 6 döda
10-19 = 3 döda
20-29 = 14 döda
30-39 = 29 döda
40-49 = 70 döda
50-59 = 235 döda
60-69 = 647 döda

70-79 = 2358 döda
80-89 = 4764 döda
90+ = 3121 döda

dvs... 1004 under 70 år som avlidit med Covid

https://www.statista.com/statistics/...by-age-groups/

(Ovan data är någon vecka gammal)

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...es-befolkning/

Således:
1004 / 10.379.295 x 100 = 0.0097%

Endast 0.01% av Sveriges befolkning under 70 år har avlidit med Covid.

Av Sveriges totala befolkning är 1,7 M personer 70+... dvs den grupp som haft flest antal döda med Covid (90%)

Detta betyder inte att samtliga 1,7 M kommer dö med Covid om de blir smittade.
Denna grupp har varit exponerad för Covid i ett helt år.. och "endast" ca 10.000 i denna åldersgrupp har avlidit.. dvs 0,6%... således.. även den absoluta majoriteten av 70+ åringarna har klarat sig bra... och kommer klara sig bra.

Medelåldern för Män är 81 år och 85 år för kvinnor.. Medelåldern för de som som dött med Covid är 81-83 år beroende på källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in