2021-03-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det räcker ju med att du bara är akademiker så får du en annan behandling av rättsväsendet jämfört med övriga befolkningen, så i det här fallet med så här nära kopplingar har jag oerhört svårt att tänka mig att man kan vara 100% objektiv. Frågan är vad man ska göra han är ju i princip lika (ö)känd i hela jurist-Sverige.

Så är det väl i hela världen. Lättare att döma en neddrogad tonårsblatte som pillat en lika neddrogad "tjejkompis" i trosorna.
Citera
2021-03-11, 15:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det står student i medierna och Sunita är advokat, så det bör väl framhållas så det inte blir fel utpekande.

Ja, det talar ju emot att det skulle vara rätt målsäganden. Lambertz lovordar ju det här med att vara mentor, så han kan säkert skaffat fler adepter.
Citera
2021-03-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
De kan ju häkta honom i en vecka på skälig misstanke, visst. Men saken är ju den att vad som är sannolika skäl eller skälig misstanke är ju inte något exakt definierat, precis som bevisvärdering är fri så spelar det ingen större roll. Och givet två årsreglen så är det i praktiken enkelt att bara klubba saken. Det är i princip så att den misstänkte skall visa att det är uppenbart att häktningsskäl saknas om tvåårsreglen är tillämplig. Uppenbart är, enligt min mening likvärdigt med bortom rimligt tvivel. Så här tidigt i en utredning kan man naturligtvis inte säga att det redan är otänkbart att det saknas hktningsskäl. Krävs ju mer eller mindre ett alebi eller dyl. I det här fallet har GL medgivit umgänge. Därmed är saken klar.

Citat:
Åklagaren Annika Bokefors vill att toppjuristen ska hållas häktad i väntan på åtal, i andra hand yrkar hon att han åtminstone ska beläggas med någon form av restriktioner.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAn7xl/toppjurist-begars-haktad-misstankt-for-valdtakt

Finns ju skäl som kan användas för att inte häktas så som ålder tex. Vi får se även om den normala gången på sannolika skäl på våldtäkt är häktning.
Citera
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Jag dömer inte, jag misstänker o spekulerar ett troligt scenario.

Varför skulle man polisanmäla någon för att man "ångrar sig"
aldrig fatta det.

Jag låg med en tjock tjej för ett par år sedan, ångrade mig rejällt dagen efter när jag nyktrade till.
Valde att inte berätta för någon och tog en holk istället för att polisanmäla henne för falsk våldtäckt. Gjorde jag fel?

Så jävla naivt och tro att brudar tycker det är värt att gå igenom en jävla rättegång för att man "ångrade" ett ligg.
Citera
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Så fort en häktnignsframställan ufädrats är det offentlg handling att begära ut. Just därför vet alla och framställan finns länkad i tråden.
Bra klargörande ! Många virrpannor som tjatar om vem det är och sekretess.
Citera
Medlem
Har jag förstått korrekt:

1) Cissi våldtäksanklagar Fredrik och hon blir åtalad och fälld för förtal

2) Den unga studentskan anklagar en man för sexuellt övergrepp eller våldtäkt och blir också hon åtalad för förtal.

3) Göran hejar på Cissi och säger att hon borde få berätta om vem som våldtagit henne även om han inte befunnits skyldig.

4) Den unga studentskan läser om detta med Cissi på Görans blogg, och kontaktar då Göran för att få hjälp med sitt fall.

5) De två fattar tycke och börjar umgås. Se firar jul ihop och som kronan på verkar har de sex.

6) Den unga studentskans vän anmäler Göran för våldtäkt.
Citera
2021-03-11, 15:20
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Ja en "tjej" på 32 år borde inte vara myndig, höj till 40 år för kvinnor.

Ung i relationen till honom som är en gammal gammal gubbe, spela inte dummare än du är och ta dig absolut inte ton mot mig. Det finns ingen antifeministisk linje att ta här så shush.
Citera
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ville815
Väntat i över två månader? Förundersökningen rapporteras ha inletts i slutet av januari och den misstänkta våldtäkten skedde på julafton.
Hmm sorry då men varför tog det då sån tid att häkta?

Det verkar ju ha gått en månad iaf då, det är ju egentligen samma problem, det normala är ju att man ringer polisen asap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tror det här får Leif GW att bli minst tio år yngre.

Han firar förmodligen med ett glas rött till middagen. Dock skall vi vara medvetna om att GL "endast" är häktad och inte dömd. Liksom i flera tidigare liknande fall står ord mot ord och det är inte första gången som en lätt berusad kvinna ångrar ett samlag och efterhand kallar det för våldtäkt.
Citera
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextio
Såsom att en vännina eller dylikt vittnar om att målsäganden var upprörd eller dylikt, vilket enligt min mening, definitivt inte bör räcka.

Det räknas som stödbevisning, med fokus på stöd. Alltså kan den styrka BO version, men det är sällan tillräckligt. Alla bevis skall värderas. Alla mål är även olika.
Senast redigerad av MeinKampf 2021-03-11 kl. 15:22.
Citera
2021-03-11, 15:21
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ung studenska super sig redlös o har frivillig sex o sedan ångrar sig när ångesten slår på dagen efter borde vara rubriken.

Är hon synskadad må det vara sant. Ingen med hyfsad syn går frivilligt i säng med en skrynklig torr skinspik
Citera
2021-03-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det talar ju emot att det skulle vara rätt målsäganden. Lambertz lovordar ju det här med att vara mentor, så han kan säkert skaffat fler adepter.

Absolut, men det är kvinnan i fråga som sökt hans hjälp så han har inte skaffat henne som adept så att säga. Hon tog kontakt med honom om juridik frågor via sms anger media. Sen skriver medierna att dom setts vid något tillfälle. Något tillfälle och sedan firar dom alltså julafton ihop och där sker alltså något som dom har två skilda uppfattningar om. Det kommer säkert mer information än det som står i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in