"Min klient har kommit i kontakt med honom angående juridik, hon har textat honom och frågat honom om en sak han skrivit om, säger advokat Clea Sangborn som är kvinnans målsägandebiträde till Aftonbladet."
Ok. Låt oss google lite: "göran lambertz kontakt kvinna"
Check: "Göran Lambertz trivs som pensionär – Ekuriren"
https://ekuriren.se/nyheter/goran-lambertz-trivs-som-pensionar-sm5344104.aspx
Vad hittar vi där? Jo följande:
"Lambertz ställer gärna sin kompetens till förfogande, fast numera bara i samband med det som för tillfället väcker hans intresse. För närvarande hjälper han en kvinna som har åtalats för förtal i samband med metoo. Hon kontaktade honom efter att han skrivit på sin blogg om en annan förtalsåtalad kvinna, Cissi Wallin, och uttryckt kritik mot resonemanget i domen mot henne. - Jag vet inte om hon skulle ha friats eller inte, men de resonerade fel tycker jag. Det är orimligt att kvinnor som faktiskt har blivit våldtagna inte ska kunna ropa högt, ’han gjorde det mot mig’. Det är därför jag går igång på det här."
Ajdå! Det verkar inte HELT otroligt att detta är samma kvinna som nu anmält GL? Flera frågor infinner sig:
- GL har sagt här att "Det är orimligt att kvinnor som faktiskt har blivit våldtagna inte ska kunna ropa högt, ’han gjorde det mot mig’. Det är därför jag går igång på det här"
- Den kvinna som GL "hjälper" var alltså åtalad för förtal av en man i samband med metoo! (Ringer det inga varningsklockor här för GL?)
- Nu har han således själv råkat ut för samma sak möjligen? Jag var inte där så jag vet inte. Men kvinnan upplever EN sak och männen (i båda fallen med samma kvinna) verkar uppleva något annat.
Nu kommer GL själv få uppleva rättssystemet som anklagad man. Det kommer inte att bli lätt oavsett vad han säger. Oavsett vad som inträffat.
För egen del - och jag vet inget om GL utan bara om hur Sverige verkar fungera i detta avseende - tror jag att GL är oskyldig. Samtidigt KAN han ju vara en våldtäksman.
Intressant kuriosa: Av artikeln om GL framgår: "Senast läst: ”Utan nåd” av Fredrik Virtanen", som handlar om när FV hängs ut som våldtäktsman av en instagramkändis (CS - ytterligare en koppling här).
På frågan om GL tror på rättsväsendet säger han att det kan bli tokerier ibland med att han i det stora hela tror på det.
Frågan jag ställer mig nu: Den här artikeln kom 20 februari 2021. Visste GL att detta skulle komma då? Är det därför han skriver "Utan Nåd", recenserar rättsväsendet, och berättar att kvinnan tidigare varit åtalad för förtal? Var det ett sätt att - lite "ovetandes" och utan förtalsrisk själv läcka denna information?
Spännande!
/DAEN