Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
Men att springa fem mil i den terrängen är ju inte rimligt. Känns snarare som att han sa 5 mil för att ingen skulle oroa sig om han inte svarade på en längre tid. Han var säkert i bra form men att springa i sån där terräng skulle säkert innebära 4-5 timmar extra mot att springa i vanliga löpspår
Detta är den stora röda flaggen för mig och han har inte ens hållit sig på leden. Ni som löptränar mycket, hur ofta springer ni 5 mil i terräng? I mitten av november när det blir mörkt rätt tidigt. Ska man ut på en sådan lång tur den tiden på året så borde start vara så fort det blir ljust (osäkert när han gav sig av). Att inte hålla sig på leden utan ge sig ut i besvärlig terräng och vad det verkar inte ha med sig möjlighet att kunna larma vid behov - det lyser rött. Han tyckte enligt vad som sagts inte ens om att springa långt.
Och ja, jag vet att han var vad som kallas elitsoldat med mer än kvalificerad utbildning och att han klarade riktigt tuffa utmaningar. Vet också genom anhöriga en del om vad dessa utbildningar kräver så ingen idé att skriva mig på näsan om just det. Men ändå - den där femmilsturen reser frågor.
Tillägg
5 mil i terräng är en bit över ett marathon som är på lite drygt 4,2 mil som går på slät mark, asfalt.