2021-03-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suntoucher76
Jo dom är nog en aning stressade där, ser inte så bra ut att man kan plocka med sig sprängdeg från övningar. Jag funderade även om dom haft övning just där i närheten tidigare och DA gömde ngt från övningen i skrevan, därav hans foton för att han skulle komma ihåg vart han gömt det.

Nej
Inga militärer i naturreservat. Inte ens för att klättra.
Citera
2021-03-11, 13:16
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AN68
Om knappt en person kommer in i den där hålan, hur tänker du då att man skulle fått in Deniz kropp? Putta på fötterna?

En användare tog en bild på sin son i bergsspringan. Skulle väl inte säga att någon knappt kommer in?
Citera
2021-03-11, 13:18
Medlem
AN68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
En användare tog en bild på sin son i bergsspringan. Skulle väl inte säga att någon knappt kommer in?
Det var inte så att hans son hade god rörlighet precis. "Knappt" är just det, han kom in men inte mer. Tror du att en person till hade kunnat komma in, dragit in Deniz och sedan tagit sig ut? Nej, sluta nu.
Citera
2021-03-11, 13:18
Medlem
”Ingen såg några tecken på att han var suicid”

Nä, precis. Det är ju exakt därför suicid är så jävla lurigt, farligt och smärtsamt för omgivningen och den absolut största anledningen till att en människa till slut lyckas fullborda ett självmord.

Det går inte att se på foton om en människa är suicidal, då hade vi inte så många självmord.

Kommentarer kring hans ”sorgliga leende” på olika foton som bevis för att han nog ändå tog livet av sig är dummare än tåget.

Ungefär som att titta på ett semesterfoto på en person som har dött i cancer och med den kunskapen lika säkert hävda att personen fick cancer för att han är ser solbränd ut på det där semesterfotot.

Det är precis lika dumt att, som i detta fall, titta på hans CV och tvärsäkert hävda att det omöjligt kan vara självmord p.g.a att han var framgångsrik och vältränad.

Nästan alla självmord är utifrån sett osannolika, det är därför dom är så svåra att stoppa. Med det sagt, menar jag inte att suicid inte går att stoppa. Men vi hör inte så ofta om fall där suicid har stoppats. Tyvärr för att suicid är otroligt stigmatiserat.

Sök kunskap om suicid. Det finns många bra organisation som med glädje delar med sig av kunskap för att motverka och minska denna dödliga sjukdom. Nästa som drabbas kan var din vän eller familjemedlem. ❤️☮️
Senast redigerad av Matzolle 2021-03-11 kl. 13:20.
Citera
2021-03-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Men att springa fem mil i den terrängen är ju inte rimligt. Känns snarare som att han sa 5 mil för att ingen skulle oroa sig om han inte svarade på en längre tid. Han var säkert i bra form men att springa i sån där terräng skulle säkert innebära 4-5 timmar extra mot att springa i vanliga löpspår
Detta är den stora röda flaggen för mig och han har inte ens hållit sig på leden. Ni som löptränar mycket, hur ofta springer ni 5 mil i terräng? I mitten av november när det blir mörkt rätt tidigt. Ska man ut på en sådan lång tur den tiden på året så borde start vara så fort det blir ljust (osäkert när han gav sig av). Att inte hålla sig på leden utan ge sig ut i besvärlig terräng och vad det verkar inte ha med sig möjlighet att kunna larma vid behov - det lyser rött. Han tyckte enligt vad som sagts inte ens om att springa långt.

Och ja, jag vet att han var vad som kallas elitsoldat med mer än kvalificerad utbildning och att han klarade riktigt tuffa utmaningar. Vet också genom anhöriga en del om vad dessa utbildningar kräver så ingen idé att skriva mig på näsan om just det. Men ändå - den där femmilsturen reser frågor.

Tillägg
5 mil i terräng är en bit över ett marathon som är på lite drygt 4,2 mil som går på slät mark, asfalt.
Senast redigerad av cleolin 2021-03-11 kl. 13:28.
Citera
2021-03-11, 13:21
Medlem
siisters avatar
Citat:
Det var inte så att hans son hade god rörlighet precis. "Knappt" är just det, han kom in men inte mer. Tror du att en person till hade kunnat komma in, dragit in Deniz och sedan tagit sig ut? Nej, sluta nu.

Nej, det tror jag inte. Svarade bara på det med "knappt"
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I din länk, i artikeln, står att en kvinna var ute i sin trädgård samma dag som Deniz var ute och försvann. Det kom då en man som frågade om han fick gena över hennes trädgård eftersom han sprungit vilse. I artikeln står också att vissa detaljer pekar på att det kan ha varit Deniz.

Något som sticker ut är att han inte kolhydratladdade i förväg för en så lång runda heller (och hur vet man det?) Hade han mat med sig i ryggan (den saknades i bostaden) för påfyllning?

Det är själva f*n att inte polisen kan komma ut med fler uppgifter.

Svensk polis är på det sättet...
Citera
Medlem
Den där skrevan kanske han ramlade in huvudstupa i och sedan var den så trång och djup att han inte kunde komma ut. Så han frös eller törstade ihjäl. De där med bombmärke på kläderna kan ha varit där för att hjälpa till att få loss honom om han satt så otillgängligt att det var omöjligt att dra ut honom.
Citera
2021-03-11, 13:22
Medlem
AN68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Nej, det tror jag inte. Svarade bara på det med "knappt"
Vad tycker du att knappt innebär?
https://ne.ord.se/ordbok/svenska/engelska/s%C3%B6k/knappt
Citat:
knappast hardly, scarcely; nätt och jämnt barel
...
med liten marginal narrowly; otillräckligt scantily; snålt sparingly
Citera
2021-03-11, 13:28
Medlem
siisters avatar
Citat:
Vad tycker du att knappt innebär?
https://ne.ord.se/ordbok/svenska/engelska/s%C3%B6k/knappt

Alltså jag tror inte att någon annan släpat Deniz in dit, men baserat på bilden jag sett skulle jag inte heller säga att någon knappt tar sig in. Men förstår din poäng
Citera
2021-03-11, 13:29
Medlem
Jag är som många andra inne på självmordsteorin. Jag har ju gjort lumpen och använt pentylstubin. Vad jag kommer ihåg så fanns det två sätt att utlösa den, slagtändare eller krutstubin med tändhatt. Antingen borde slagtändaren finnas kvar eller rester av tändstickor/tändanordning. Finns det andra sätt att lösa ut en pentylstubin eftersom vad jag kommer ihåg så behövde det vara någon form av mindre detonation för att lösa ut den?
Senast redigerad av Farzan73 2021-03-11 kl. 13:35.
Citera
2021-03-11, 13:32
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Tyder på att han inte ville kunna bli spårad, han hade ju ett giltigt SL-kort som han lämnade kvar hemma och köpte istället en pappersbiljett.
Det är väldigt sällan köper man månads SL kort under pandemi, man köper enstaka biljett med reskassa. Biljett med reskassa kostar 38 kr, enkel pappersbiljett kostar också 38 kr. Eller sprang DA hela vägen till Tyresta från Södermalm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in