2021-03-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Undrar hur andra länder rapporterar om Astra-Zeneca vaccinets biverkningar. Vore ju märkligt om problemen bara finns i Danmark.

5 länder till - Österrike, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg har nu också valt att pausa Astra-Zeneca vaccinet.
2021-03-11, 12:10
Medlem
Citat:
Undrar hur andra länder rapporterar om Astra-Zeneca vaccinets biverkningar. Vore ju märkligt om problemen bara finns i Danmark.

Policyn verkar ju vara att alla som är kritiska till vaccinerna är "antivaxxers" och foliehattar.
Ligger ju enormt mkt prestige i att dölja in i de längsta så de inte får rätt...

Norge lyssnar på danmarks oro och stoppar vaccineringen;
Citat:
Bergen pauser vaksinering med Astrazeneca
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/bergen-stopper-vaksinering-med-astrazeneca.5LSXj_gNe
2021-03-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
5 länder till - Österrike, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg har nu också valt att pausa Astra-Zeneca vaccinet.

Sverige borde också agera, fast det blir väl försent som vanligt.
2021-03-11, 12:17
Medlem
Overminds avatar
Jag hade mått så jävla dåligt om jag hade tagit Astra Zenecas vaccin och nu få läsa om att den stoppas i flera länder pga blodproppar.

Jag som riskgrupp kommer ta något vaccin men jag kommer avvakta till hösten tror jag. Förmodligen då vet vi bra mycket mer om biverkningarna!
2021-03-11, 12:29
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Sverige borde också agera, fast det blir väl försent som vanligt.

Många här i skåne som fått sin första dos. Undrar hur man gör med dos 2.

Ngn undrade om varför man väljer - vi väljer inte utan vi tilldelas. Är glad att ha fått Pfizers.
2021-03-11, 12:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Hmm ja frågan är...

1. Förmodligen.
2. Dubbel immunitet mot ett annat virus/covid-19.
3.
"RIO DE JANEIRO (Reuters) - Preliminary data from a study conducted at the University of Oxford indicates that the COVID-19 vaccine developed by AstraZeneca PLC is effective against the P1, or Brazilian, variant, a source with knowledge of the study told Reuters on Friday."

httpss://www.google.com/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN2AX1NS

Men vi får väl se.

4. definitivt värt. Å en sämre aspekt ur AstraZeneca
5. Den är punkten är nog den värsta, dessutom uppger dom inte känna till detta. Och tycks spela förvånad. Men säkert covid-19 drabbade får högre biverkningar av AstraZeneca

Vi får väl se vad som händer framgent. Nu är i vart fall all vaccinering med Astras vaccin pausad i flera europeiska länder med hänsyn till de svåra biverkningarna. Var nog inte en dag för tidigt. Det här har ju varit känt i veckor, om inte månader. Men ju mer man vaccinerar, desto tydligare blir det. mRNA vaccinen verkar både fungera bättre och vara säkrare.
2021-03-11, 12:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Problemen finns givetvis i alla länder som använder vaccinet. Det som skiljer är hur öppna myndigheterna är kring problem. Men, med tanke på att vi lever år 2021 och att nyheter sprids på 3 sekunder över hela jorden är det svårt att hemlighålla något. Möjligen kommer en och annan desinformationskampanj att följa.
2021-03-11, 12:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
I UK har det dött 275 st. i samband med AZ-vaccinering.

Varför fortsätter man med att vaccinera? Regelverket kräver totalstopp även vid allvarliga biverkningar.

Har du ett bra svar på det?

Det har jag!
2021-03-11, 12:58
Medlem
Sverige tänker inte pausa

Citat:
Läkemedelsverket uppger dock att det inte är aktuellt för Sveriges del att avbryta vaccineringarna.

"Vi bedömer inte att det finns tillräckligt stöd för att avbryta vaccineringen med Astra Zenecas vaccin", skriver Veronica Arthurson, enhetschef för läkemedelssäkerhet vid Läkemedelsverket, i en kommentar till TT.
2021-03-11, 12:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I UK har det dött 275 st. i samband med AZ-vaccinering.

Varför fortsätter man med att vaccinera? Regelverket kräver totalstopp även vid allvarliga biverkningar.

Har du ett bra svar på det?

Det har jag!

Man vill upprätthålla fasaden och man saknar alternativ till det här vaccinet.
2021-03-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag hade mått så jävla dåligt om jag hade tagit Astra Zenecas vaccin och nu få läsa om att den stoppas i flera länder pga blodproppar.

Jag som riskgrupp kommer ta något vaccin men jag kommer avvakta till hösten tror jag. Förmodligen då vet vi bra mycket mer om biverkningarna!

Jag tänker inte försvara att jag tycker om AstraZeneca men.... Proppar är ett väldigt vanligt förekommande, mer än vad man tror. Feber ökar risken. samt personer med riskfaktorer har alltid en förhöjd risk för proppar. Det kommer onekligen ses när man vaccinerar hela befolkningen - folk får proppar med /utan vaccin men när du fångar en större skala så kommer folk ploppa fram och då kommer man peka på vaccinet i första hand. Men vi får se!

Än har Danmark ej sett fler proppar än i övrigt. Men tar en försiktighetsåtgärd. Helt rätt och pausa isåfall.

Kommer inte vara positivt oavsett för AstraZeneca.
Senast redigerad av rawjudge 2021-03-11 kl. 13:02.
2021-03-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Sverige tänker inte pausa

Troligen måste det dö lite fler för att Sverige ska agera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in