2021-03-11, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lastkajsbengt
Häktningsframställan

https://docdro.id/rQfNFaj
Tack! Då behöver man inte fundera på om det handlar om kräket Lambertz eller ej.

Flashback, alltid bäst när det gäller.
Citera
2021-03-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vet inte alls vad som ligger bakom ditt in i absurdum försvarade av GL och bryr mej inte om det heller.

Att Åklagaren har torrt på fötterna i detta extrema fall är jag fullständigt säker på!
Din idol är så körd, rättvisa kommer att skipas på många sätt i.o.m. detta!

Jag förklarar bara hur juridiken ser ut och för mig är oskuldspresumtinen helig. Du däremot beter dig värre än GL gjorde i Qucikärendet. Du anför argument så som vederbörandes utseende. I övrigt gissar du om hur bevisningen ser ut.

Om du hade lite större insikt i hur juridiken ser ut hade du inte varit så övertygad. Lika mycket som jag hoppas att GL är oskyldig eftersom det per defintion innebär att det inte begåtts ett brott, så hoppas jag att han är skyldig döms eftersom det han nu utsätts för är hemskt för en oskyldig att behöva genomlida.
Citera
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Njae, jag skulle säga att den rena slutledningsförmågan tagit sig en rätt duktig törn med. Han gjorde ju i samband med Quick några offentliga felslut som var milt sagt anmärkningsvärda så jag är benägen att säga att han faktiskt blivit dummare. Däremot så ger jag dig rätt i att omdömet inte varit det bästa och det förmodligen varit så länge och i vart fall längre än det kognitiva varit begränsat.

Det är ju självfallet ett fullständigt skrattretande påstående, sett utifrån det mesta fanskapet sagt och gjort sedan typ 00-talet började: "briljant begåvning rent intellektuellt". Vilket djävla skämt. När då exakt? Kanske för jättejättelänge sedan. Hamilkar gör sig till åtlöje.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Tack! Då behöver man inte fundera på om det handlar om kräket Lambertz eller ej.

Flashback, alltid bäst när det gäller.

Ja, det var faktiskt imponerande hur snabbt GL utpekades.
Citera
2021-03-11, 11:48
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Hur har hans juridiska karriär varit lyckad menar du? Han har ju knappt arbetat med juridik. Han skrev knivlagen. Det är väl hans höjdpunkt.

Leif GW Persson är författare, kriminolog och professor i polisforskning tidigare verksam vid Rikspolisstyrelsen. Han är Sveriges ledande expert på brottsfrågor.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
En mediakåt åklagare som får korn på något som ger maximal uppmärksamhet kan nog lika gärna påverkas åt andra hållet.

Är hon dessutom kvinna och meetoo aktivist sänks ribban ytterligare.

Skulle vara ett praktsjälvmål av den Åklagaren, nej detta är ett exceptionellt speciellt ärende, har knappast skådats tidigare, så glöm att mediakåthet skulle räcka för att försöka att häkta GL!
Citera
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kan jag känna igen från mig själv, jag är 50+ och skulle utan vidare få för mig att en 25-åring skulle vara intresserad om hon log. Helt sjukt dålig insikt.
Jag tror att denna dåliga insikt finns hos flertalet män faktiskt. Det är lätt att inbilla sig att en yngre kvinna skulle kunna vara intresserad av en betydligt äldre man, bara hon ler och uppträder trevligt. I själva verket är hon förmodligen inte ett dugg intresserad. Män har en förmåga att överskatta sin egen attraktionskraft och underskatta betydelsen av sin egen ålder när de blir äldre.

Det är ganska troligt att GL uppfattade det just så. Huruvida det var våldtäkt eller inte återstår att se. Med det skrivet försvarar jag inte några som helst sexuella övergrepp eller våldtäkter. Tvärtom.
Senast redigerad av Rammsberg 2021-03-11 kl. 11:50.
Citera
2021-03-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Sjukt hur långt feministen har tagit oss. Bara för en gubbejävel har sex mot någons vilja så är det våldtäckt.
Sjukt.

Vad är definitionen av våldtäkt då?
Citera
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jaså, har GW varit verksam som jurist nu också? Vid sidan om piketpolis, kriminaltekniker och FBI-agent. Tänk vad den gubben har hunnit med.
Leif GW Persson är författare, kriminolog och professor i polisforskning tidigare verksam vid Rikspolisstyrelsen. Han är Sveriges ledande expert på brottsfrågor.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Ett fall för fyllbulten Borgström eller har han knallat vidare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
På vilket vis sabbar hon sin karriär genom att anmäla Lambertz?"

Självklart kommer hon bli känd internt i juristvärlden som hon som anmälde Lambertz, vilket förmodligen är det folk menar när hon skriver att hon riskerar att sabba sin karriär. Det är troligt att hon kommer bli förknippad med detta för en lång tid framöver.

Mot bakgrund av hur allmänheten ofta misstror våldtäktsoffer så är det väl rimligt att anta att hon pga detta tvekat att anmäla eftersom det sannolikt inte kommer gagna hennes karriär. Att hon ändå väljer att anmäla talar snarare för hennes trovärdighet.

Alla som uttrycker det som att hon skulle gynnas av detta - var bor ni nånstans? Har ni jobb? Har ni någonsin varit en del av en yrkeskultur? Eller just ja vänta det här är ju flashback :)
Citera
2021-03-11, 11:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Hur har hans juridiska karriär varit lyckad menar du? Han har ju knappt arbetat med juridik. Han skrev knivlagen. Det är väl hans höjdpunkt.

Att blivit professor i kriminolog (Sveriges första) är alltså inte lyckad karriär. Lambertz har bara en jur kand i grunden och sedan fått poster av sina politiska vänner. Vad har han för utbildning utöver att vara en sosse? Ingen alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in