2021-03-11, 11:28
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Gör*n L*mbertz (*=a)
«Enligt Clea Sangborn (målsägandebiträde) har juristen själv gett sig epitetet ”bonuspappa” eller ”extrapappa” till kvinnan.
Under julhelgen bjöd han hem den unga kvinnan till sin bostad.
– De åt och drack. Ganska mycket. Kvinnan beskriver det som att hon ”däckade”.

– Sedan vaknar hon av att han förgriper sig på henne. Hon försökte freda sig, men han bara fortsatte.»

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/valdtaktsmisstankte-juristen-hjalpte-kvinnan-med-juridiska-fragor/
Det låter som om man kan utesluta att det handlar om en "glömd" kondom...

Eftersom detta är målsägarens berättelse ska man kanske avvakta tills vi får höra GLs version av vad som inträffat också.

Någon förklaring bör det finnas till varför det tog över två månader mellan det misstänkta brottet och häktningsframställan. Tog det tid innan anmälan gjordes? Har utredningen tagit tid? Har bevis i form av kommunikation mellan anmälaren och misstänkt samlats in?

GL har säkert messat som en galning...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lyckats bättre? GW tjänar mer på sitt vin på ett år än vad Lambertz har gjort under hela sitt liv. Men det vore kul om GW uttalade sig om det här. Skulle han vara skadeglad att han alltid vetat vilken skit Lambertz är eller skulle han mer säga vi vet ju inte riktigt ännu.

Ekonomisk framgång är ju inte allt. Lambertz juridiska karriär har ju vida överträffat GW:s.
Citera
Medlem
Detta känns väldigt skumt. Ung student tjej, troligtvis penga törstande och sen 70 år känd jurist. Här avvaktar jag tills mer bevis kommer.
Citera
2021-03-11, 11:29
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Men vad fan, saknar "allmänintresse". Det här är ju högintressant.
Du har helt rätt ! Allt annat svammel i tråden är nonsens
Citera
2021-03-11, 11:29
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Så är det.

Däremot så ska det tilläggas att Lambertz faktiskt främst sade att missförståndet i Quick handade om att Quicks skuld inte prövades av domstol. Alltså, han förklarades inte oskyldig utan begärde frikännande dom efter att åklagaren inte villa driva ärendet i HD efter att resningsansökningarna beviljats. Det är alltså en skillnad mellan att förklaras oskyldig och att inte förklaras skyldig.

Detta är ett absurt spetsfunderi från rättshaveristen och misstänkta GM GL.
Citera
2021-03-11, 11:30
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvarodalappar
Detta känns väldigt skumt. Ung student tjej, troligtvis penga törstande och sen 70 år känd jurist. Här avvaktar jag tills mer bevis kommer.

Spelar ingen större roll. Detta är Karma med stort K och gjorde i alla fall min dag.
Citera
2021-03-11, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Gör*n L*mbertz (*=a)
«Enligt Clea Sangborn (målsägandebiträde) har juristen själv gett sig epitetet ”bonuspappa” eller ”extrapappa” till kvinnan.
Under julhelgen bjöd han hem den unga kvinnan till sin bostad.
– De åt och drack. Ganska mycket. Kvinnan beskriver det som att hon ”däckade”.

– Sedan vaknar hon av att han förgriper sig på henne. Hon försökte freda sig, men han bara fortsatte.»

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/valdtaktsmisstankte-juristen-hjalpte-kvinnan-med-juridiska-fragor/
Det låter som om man kan utesluta att det handlar om en "glömd" kondom...

Eftersom detta är målsägarens berättelse ska man kanske avvakta tills vi får höra GLs version av vad som inträffat också.

Någon förklaring bör det finnas till varför det tog över två månader mellan det misstänkta brottet och häktningsframställan. Tog det tid innan anmälan gjordes? Har utredningen tagit tid? Har bevis i form av kommunikation mellan anmälaren och misstänkt samlats in?

Tidsaspekten kan bero på vem GL är, INGEN Åklagare skulle vilja häkta honom utan att vara 100% säker på att han häktas, så därav krävs dubbla hängslen och livremmar av bevis mot GL.
Citera
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Ekonomisk framgång är ju inte allt. Lambertz juridiska karriär har ju vida överträffat GW:s.

GWs karriär är helt grym. Även juridiskt.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
oooh, njae, det skulle jag inte säga. Det började spåra tidigare än så skulle jag säga, som senast när han var JK i slutet av grejen om oskyldigt dömda blev det synligt för allmänheten men redan när (och hur) han blev JK fanns det tecken på att han var mycket speciell. Därtill finns det både en och två betraktelser om hans liv och leverne bortom jobbet som är "intressanta" men jag lämnar det därhän med anmärkningen att det kommer bli personutredning om rättegången tuffar på och jag har aningar om vad som kommer att framgå.

Kort sagt: Det är något som inte är helt 100 med honom och så har det varit länge men han har varit en otroligt bright snubbe en gång i tiden.
Jag har alltid tolkat GL som en briljant begåvning rent intellektuellt, men försedd med ett uselt intellektuellt omdöme. Jag har haft några kollegor med den kominationen, så jag vet att den finns. I GL:s fall skulle det kunna vara så att omdömet rent allmänt är dålligt, om det ligger något i anklagelserna.
Citera
2021-03-11, 11:32
Medlem
Håller på Lambertz i det här fallet. Säga vad man vill om honom men någon kapten klänning är han knappast.

Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Jag blir verkligen sjukt besviken om detta är sanning, vilket det lutar åt. En juridikstuderande vill definitivt inte sabba sin framtida karriär.

På vilket vis sabbar hon sin karriär genom att anmäla Lambertz?

Om det på något sätt påverkar karriären så är nog snarare uppmärksamheten till godo. I alla fall är det nog vad en genomsnittlig 30årig kvinna tror.

Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Att det känns som att han ligger inom autismspektrat, finns många akademiker
inom spektrat som klarar sig fint i sitt yrke.
Men som har problem med motsägelsefullheter och det sociala.
Både kvinnor och män.
En del har mindre problem, andra stora.

Känner till autistiska akademiska män inom vården som utan att tveka befriendat kvinnor som de haft vårdansvar för och som blivit anmälda för det, men som inte tyckts förstå varför.Än mindre att någon som är 30 år yngre inte vill ha dem som partner.
Tjejer som söker trygghet, men det tolkar dessa män som kärlek, trots deras yrkesroll, fattar de inte.

Gång på gång läser vi om akademiker som lever laglydigt och är skötsamma i övrigt men trasslar till det när det gäller det sexuella.

Förutom det du nämner tror jag det är så enkelt att många akademiker helt enkelt är ganska dåliga på och oerfarna av det sociala spelet framförallt mellan man och kvinna.

Många akademiker missar alla värdefulla ungdomsår när man är som mest aktiv och prövar fram dessa förmågor av det enkla skäl att dom sitter hemma på kvällarna och läser skolböcker och umgås med föräldrarna på helgerna upp till att dom är 25. Sen ingås ett resonemangs äktenskap med en annan akademiker och när den skilsmässan är ett faktum har man mycket ringa erfarenhet av det motsatta könet och hur man uppvaktar en kvinna även om man är 40, 50, 60 eller som i det här fallet 70.

Lägger man där till att kvinnan mycket väl kan ha en dold agenda blir det ytterligare komplicerat att läsa av situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Punkt 5 är ju lite intressant...

Fast även punkt 7 är intressant:

"7. Eskil Erlandsson (C) frikändes i hovrätten för sexuellt ofredande av kvinnliga politikerkolleger. Peter Lundgren (SD) frikändes i tingsrätten i ett liknande mål, det målet är nu överklagat till hovrätten. – Jag tycker reglerna borde vara sådana att Peter Lundgren inte skulle ha åtalats."
Citera
2021-03-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
När en Åklagare häktar GL på sannolika skäl har den Åklagaren garanterat så stark bevisning att en fällande dom vid kommande rättegång är 100% säker!
GL är ju inte direkt mannen på gatan, han har suttit i Högsta Domstolen, så tyvärr din idol kommer att bli en fängelsekund!

Det krävs inte stark bevisning för att häkta någon generellt. Och definitivt inte när det rör sig om brott där påföljdsminimum är minst två år. Då är det automatisk häktning. Om han inte ska häktas ska den misstänkte själv visa att det är uppenbart att häktningsskäl saknas.

Lambertz kommer häktas. Men att påvisa sannolika skäl är långt, långt från bortom rimligt tvivel. Det är inte ens i nuläget säkert att åklagaren bedömer bevisläget räcka till åtal. Och för åtal krävs egentligen bara att man kan påräkna en fällande dom. Dvs, det inte är uteslutet. Ser vi dessutom till den brottstypen som här är aktuellt så sätter man bevisribban väldigt lågt. Tyvärr även vid fällande domar. Men inte så lågt som vid häktning.
Citera
2021-03-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Spelar ingen större roll. Detta är Karma med stort K och gjorde i alla fall min dag.

Så kan det vara, och kan gott nog vara så. Allt som förgyller någons dag är positivt för samhället i stort.
Dock finns det många vaxade arbetsbänkar som gärna särat på skruvstädet och klämt till efteråt när de ångrat sig. Pengar lockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in