2021-03-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Hur menar du? Kan du ligga på mage med sulorna neråt? Mina leder ger mig framåtriktade fötter, och det är den normala biologiska utformningen på 99.999999% av alla människor.
Du har ju uppenbarligen inte kollat på bilderna ordentligt.
Kroppen har legat bort från foten i tårnas riktning, hade han legat på mage skulle tårna peka åt andra hållet, pappskalle!
Citera
2021-03-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det låter troligt. Han såg inte särskilt lycklig ut på de foton som har visats av honom. Hans familj kanske hade förväntningar om hur hans liv skulle se ut, som han själv inte ville eller kunde leva upp till. Deniz var kanske homosexuell och visste att hans föräldrar aldrig skulle acceptera det. Till slut orkade han inte med pressen från omgivningen. Att han eventuellt skulle ha dejtat någon kvinna, kan ha varit för syns skull eller i ett försök att omvända sin sexuella läggning.

han bodde i stockholm,familjen i malmö..tror verkligen inte de påverkade honom så mycket.vem bryr sig om 80 årige pappan? ja till o med muslimer är så :S
Citera
2021-03-11, 11:10
Medlem
Jag tycker att Deniz Arda gjort många konstiga grejer inför sin resa till Arvidsjaur. Han kanske hade resfeber? Jag brukar också lägga upp mina viktiga saker i rad på bordet, så att jag vet att jag får dom med vid resan. Men kuta ut 5 mil är ju jättekonstigt. Han måste ha softat i Stockholm för mycket och tänkte kanske att han snabbt skulle få upp konditionen före Arvidsjaur. Lagom löpning, lite flera dagar är anser jag är bättre. Han var ju dessutom ingen långlöpare enligt info här. Jättekonstigt.
Trilla ner i ett smalt hål och pricka rätt konstigt. Han måste ju ha brutit nacken i fallet, jag brukar fjällvandra och har halkat illa, men i alla fall kravlat mig upp med en svordom. Det måste nog till något som gjort att han inte tagit emot med händer och försökt hindra fallet. Kanske då hjärtstopp? Ja, rättsmedicin ser nog sådant.
Man har ju inte avskrivit de två inledande undersökningarna polisen gjort, men slagit ihop dem, för att möjligen lägga ner eller om något nytt kommer ta upp dem igen. Dock TROR polisen inte på mord nu.
Citera
2021-03-11, 11:11
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
var är den bilden där man ser hans skor?

Finns postad flera gånger i tråden. Det är bilderna som polacken tog när han hittade Deniz. Skorna syns väldigt tydligt, exakt samma skor som identifierats som Deniz’ skor vid försvinnandet.

/C
Citera
2021-03-11, 11:12
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu vet du ju inte om han begått självmord. Det är INTE bekräftat på något sätt.

Sannolikt så har han gjort det.
Citera
2021-03-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Ja det är klart, är kroppen inte intakt så blir det svårt. Men bilden som kom ut från skrevan visar ju Deniz skor väldigt tydligt. Redan där förstår man ju att det är han.

Många snackar om sprängning. Finns det några konkreta bevis på detta?

Konspiration: vore det inte ypperligt att att spränga ett lik i ett område man redan letat efter Deniz i om vi skulle leka med tanken om att det är ett mord?

Vi ponerar att Deniz blivit mördad / kidnappad / torterad för information eller hämndaktion.

Att sedermera gömma kroppen i ett område som man redan letat i och dessutom spränga kroppen, torde undanröja samtliga ledtrådar / bevis om vad som verkligen skett. Ypperligt sätt att iscensätta ett självmordsförsök på en elitsoldat.

För om vi ska vara helt ärliga här nu, ingen i hans närhet har uttalat sig om psykiska problem. En stundande övning väntade. Och skulle Deniz vilja ta livet av sig och inte bli hittat (varför annars spränga sig i en skreva i ett naturreservat) så hade han ju aldrig valt ett område han vistats mycket i och dessutom sagt till alla han kände att han skulle ut dit och springa en lång runda.

/C
Han kan ha varit deprimerad utan att omgivningen visste det. "Leende depression" är ett begrepp för just detta. Människor går omkring och ler och spelar glada medan insidan är sorgsen och tankarna depressiva. Obehandlad depression har inte sällan självmord i slutfasen. Depression har nämligen ett sjukdomsförlopp som vilken annan sjukdom som helst. De som verkligen till slut begår självmord, är just de som inte nämner något om sitt dåliga mående.

Jag har ett fall i min bekantskapskrets där en nygift välutbildad man med nyinköpt villa och nybliven pappa, tog sitt liv totalt oväntat för hans närmaste. Ingen hade anat hur dåligt han måste ha mått.
Citera
2021-03-11, 11:15
Medlem
Citat:
Han kan ha varit deprimerad utan att omgivningen visste det. "Leende depression" är ett begrepp för just detta. Människor går omkring och ler och spelar glada medan insidan är sorgsen och tankarna depressiva. Obehandlad depression har inte sällan självmord i slutfasen. Depression har nämligen ett sjukdomsförlopp som vilken annan sjukdom som helst. De som verkligen till slut begår självmord, är just de som inte nämner något om sitt dåliga mående.

Jag har ett fall i min bekantskapskrets där en nygift välutbildad man med nyinköpt villa och nybliven pappa, tog sitt liv totalt oväntat för hans närmaste. Ingen hade anat hur dåligt han måste ha mått.

e närmsta anar alltid,men vill inte säga..i det fallet måste hans fru anat ,o vetat nått
Citera
2021-03-11, 11:16
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:

Jag har ett fall i min bekantskapskrets där en nygift välutbildad man med nyinköpt villa och nybliven pappa, tog sitt liv totalt oväntat för hans närmaste. Ingen hade annat hur dåligt han måste ha mått.

Du behandlar en sak nu. Du behandlar inte syftet med att spränga sig i en skreva som metod.

Det stämmer inte. Många visste exakt var de skulle leta. Så att tesen att Deniz inte ville bli hittat och därav skulle sprängt sig i en skreva för att aldrig hittas är helt spårad.

Deniz skulle vilja ta livet av sig och samtligt få sin familj att lida hela livet av ovissheten? Tveksamt.

/C
Citera
2021-03-11, 11:16
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Det låter troligt. Han såg inte särskilt lycklig ut på de foton som har visats av honom. Hans familj kanske hade förväntningar om hur hans liv skulle se ut, som han själv inte ville eller kunde leva upp till. Deniz var kanske homosexuell och visste att hans föräldrar aldrig skulle acceptera det. Till slut orkade han inte med pressen från omgivningen. Att han eventuellt skulle ha dejtat någon kvinna, kan ha varit för syns skull eller i ett försök att omvända sin sexuella läggning.

Med tanke på att hela familjen var övertygade om att det var något James Bond liknande avhopp till något militärt hemligt projekt som låg bakom försvinnandet
(vilket jag tyckte lät skrattretande) tror jag att något ligger i det du skriver.
De verkar vara en familj som inte kan acceptera misslyckanden och annat som inte är "rätt" leverne.
Sättet brodern beskrev Deniz kändes som att i den familjen får man nog inte visa sig svag och bli deprimerad. För det kan han ju också ha varit.
Man kan skratta och anstränga sig ibland att verka frisk, speciellt om man har bestämt sig.
Hade inte Deniz rekat i området innan och tagit bilder? Han lämnade mobilen hemma.
Efter obduceringen får förhoppningsvis familjen klarhet.
Deniz kan ju lika gärna ha råkat ut för fysisk ohälsa eller halkat olyckligt.
Då hjälper inga militärutbildningar i världen.
Citera
2021-03-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Hade inte Deniz rekat i området innan och tagit bilder?
Jo.
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Deniz kan ju lika gärna ha råkat ut för fysisk ohälsa eller halkat olyckligt.
Nej.
Citera
2021-03-11, 11:21
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag spekulerar lite nu.

Jag undrar hur DA tog sig dit där han skulle löpträna.
Han skulle ju gå längs Sörmlandsleden.

https://www.utsidan.se/friluftsguiden/naturobjekt/vandringsled/sormlandsleden_1149

"Sörmlandsleden är c:a 900 km, uppdelad på 62 etapper, går i en cirkelformad route runt Södermanland med start i Björkhagen,södra Stockholm, och avslutning i Lida på Södertörn. Etapperna är 10 till 15 km i genomsnitt dvs. lagom för en normal dagsetapp. Dessutom tillkommer det bietapper i form av anslutningsleder från olika orter med kommunikationer. Leden passerar genom och förbi orter och områden med bl.a. intressant natur, flora, fauna, arkeologi, kultur-och industrihistoria. Det finns stugor och vindskydd för övernattning längs vägen."

Nu vet jag inte när han började löpa.

Kanske han fick skjuts till Tyresta Parkeringen:
https://www.google.com/maps/place/59%C2%B010'17.8%22N+18%C2%B017'36.3%22E/@59.1743268,18.2571623,2333m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d59.1716111!4 d18.2934167

Eller åkte han kommunalt till Tyresta By:
https://sl.se/?mode=travelPlanner&origLat=59.318504&origLon=18.0 72777&origName=Urv%C3%A4dersgr%C3%A4nd%2C+Stockhol m&destName=Tyresta+by+%28Haninge%29&destId=8215&tr ansportTypes=79

En resa på c:a 1:10.

Platsen där han hittades är c:a 3.3 km. Fågelväg.
Det är C:a 2 mil därifrån han bodde. Fågelväg.

Jag ponerar att om han började löpning från Tyresta By/Parkering så ligger just Sörmlandsleden.
Där finns även den s.k. Barnvagnsslingan som ligger ganska nära fyndplatsen.
Om nu min spekulation stämmer så "skadade" han sig ganska kort efter början av löpningen.

Jag har tidigare lagt upp väder/vind data och solens ner och uppgång den dagen DA försvann.

Hur kom han dit? Var det en olycka eller?
Citera
2021-03-11, 11:24
Medlem
En fråga bara, vad kan bilder av en plats hjälpa när man ska planera ett självmord? Det räcker väl att han gps-markerat platsen. Seriös fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in