2021-03-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Med tanke på att hela familjen var övertygade om att det var något James Bond liknande avhopp till något militärt hemligt projekt som låg bakom försvinnandet
(vilket jag tyckte lät skrattretande) tror jag att något ligger i det du skriver.
De verkar vara en familj som inte kan acceptera misslyckanden och annat som inte är "rätt" leverne.
Sättet brodern beskrev Deniz kändes som att i den familjen får man nog inte visa sig svag och bli deprimerad. För det kan han ju också ha varit.
Man kan skratta och anstränga sig ibland att verka frisk, speciellt om man har bestämt sig.
Hade inte Deniz rekat i området innan och tagit bilder? Han lämnade mobilen hemma.
Efter obduceringen får förhoppningsvis familjen klarhet.
Deniz kan ju lika gärna ha råkat ut för fysisk ohälsa eller halkat olyckligt.
Då hjälper inga militärutbildningar i världen.
Om de bilder som ligger i tråden, är resterna av hans kropp, kan vilket novist öga som helst se att kroppsdelen har blivit till en köttslamsa. Den ser inte ut att vara äten på av djur. Snarare söndertrasad.
Citera
2021-03-11, 11:36
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
hur hitta dessa bilder i en sån tråd?

I det här inlägget finns de flesta bilderna.

(FB) 31-årige Deniz Arda hittad död i skogen Tyresta-Åva Stockholm 2021-03-02
Citera
2021-03-11, 11:36
Medlem
sneervs avatar
En läsvärd artikel med hans bror och vänner för den som är intresserad: https://imgur.com/a/zGtmrvD

Tänk dock på att denna artikel kom 1 månad innan han hittades så dom vet inte allt vi vet nu.
Tänkte bara så ni vet vart viss info som skrivs här i tråden kommer ifrån och ni vill läsa själva.
Citera
2021-03-11, 11:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Det jag menar, nu är jag en teknisk 0!!! men enligt "de som vet" och beskrivit här hur smart den klockan är så behöver den inte vara "ihopkopplad" med slangar och silvertejp 😅 men att det går att koppla till mobilen, varför gjorde han inte det?
Vad som gör denna historia obegriplig är exempelvis, en som vill förflytta sig ospårbart från centrala sthlm till sörmlandsleden talar om det vitt och brett till sina vänner? plus lämnar massa spår efter sig? Alltså nu pratar vi inte om mig! utan en svensk elitsoldat, elit på många sätt!

Alltså smarta klockor kan vara ihopkopplade på två sätt. Ena är att man har ett simkort(fysiskt eller virtuellt) så att man inte behöver ha mobilen med sig och då har man möjlighet att ringa och sms, internet osv. Har man inte det så måste man ha med sig mobilen också om man vill ha internet och kunna ringa men den registrerar så klart saker som inte behöver internet och när man sen kommer i kontakt med mobilen igen så synas informationen från klockan till mobilen eller den tjänst man nu använder. Ex om han använder någon motionsapp så kommer informationen finnas enbart på klockan tills klockan synkar till mobil eller wifi
Citera
2021-03-11, 11:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Jag tycker att Deniz Arda gjort många konstiga grejer inför sin resa till Arvidsjaur. Han kanske hade resfeber? Jag brukar också lägga upp mina viktiga saker i rad på bordet, så att jag vet att jag får dom med vid resan. Men kuta ut 5 mil är ju jättekonstigt. Han måste ha softat i Stockholm för mycket och tänkte kanske att han snabbt skulle få upp konditionen före Arvidsjaur. Lagom löpning, lite flera dagar är anser jag är bättre. Han var ju dessutom ingen långlöpare enligt info här. Jättekonstigt.
Trilla ner i ett smalt hål och pricka rätt konstigt. Han måste ju ha brutit nacken i fallet, jag brukar fjällvandra och har halkat illa, men i alla fall kravlat mig upp med en svordom. Det måste nog till något som gjort att han inte tagit emot med händer och försökt hindra fallet. Kanske då hjärtstopp? Ja, rättsmedicin ser nog sådant.
Man har ju inte avskrivit de två inledande undersökningarna polisen gjort, men slagit ihop dem, för att möjligen lägga ner eller om något nytt kommer ta upp dem igen. Dock TROR polisen inte på mord nu.

Men att springa fem mil i den terrängen är ju inte rimligt. Känns snarare som att han sa 5 mil för att ingen skulle oroa sig om han inte svarade på en längre tid. Han var säkert i bra form men att springa i sån där terräng skulle säkert innebära 4-5 timmar extra mot att springa i vanliga löpspår
Citera
2021-03-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
En läsvärd artikel med hans bror och vänner för den som är intresserad: https://imgur.com/a/zGtmrvD

Tänk dock på att denna artikel kom 1 månad innan han hittades så dom vet inte allt vi vet nu.
Tänkte bara så ni vet vart viss info som skrivs här i tråden kommer ifrån och ni vill läsa själva.
Toppen - stort tack för länken.
Citera
2021-03-11, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag spekulerar lite nu.

Jag undrar hur DA tog sig dit där han skulle löpträna.
Han skulle ju gå längs Sörmlandsleden.

https://www.utsidan.se/friluftsguiden/naturobjekt/vandringsled/sormlandsleden_1149

"Sörmlandsleden är c:a 900 km, uppdelad på 62 etapper, går i en cirkelformad route runt Södermanland med start i Björkhagen,södra Stockholm, och avslutning i Lida på Södertörn. Etapperna är 10 till 15 km i genomsnitt dvs. lagom för en normal dagsetapp. Dessutom tillkommer det bietapper i form av anslutningsleder från olika orter med kommunikationer. Leden passerar genom och förbi orter och områden med bl.a. intressant natur, flora, fauna, arkeologi, kultur-och industrihistoria. Det finns stugor och vindskydd för övernattning längs vägen."

Nu vet jag inte när han började löpa.

Kanske han fick skjuts till Tyresta Parkeringen:
https://www.google.com/maps/place/59%C2%B010'17.8%22N+18%C2%B017'36.3%22E/@59.1743268,18.2571623,2333m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d59.1716111!4 d18.2934167

Eller åkte han kommunalt till Tyresta By:
https://sl.se/?mode=travelPlanner&origLat=59.318504&origLon=18.0 72777&origName=Urv%C3%A4dersgr%C3%A4nd%2C+Stockhol m&destName=Tyresta+by+%28Haninge%29&destId=8215&tr ansportTypes=79

En resa på c:a 1:10.

Platsen där han hittades är c:a 3.3 km. Fågelväg.
Det är C:a 2 mil därifrån han bodde. Fågelväg.

Jag ponerar att om han började löpning från Tyresta By/Parkering så ligger just Sörmlandsleden.
Där finns även den s.k. Barnvagnsslingan som ligger ganska nära fyndplatsen.
Om nu min spekulation stämmer så "skadade" han sig ganska kort efter början av löpningen.

Jag har tidigare lagt upp väder/vind data och solens ner och uppgång den dagen DA försvann.

Hur kom han dit? Var det en olycka eller?

Olycka i arbetet.
Citera
2021-03-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv

mycket intressant artikel

kvinnan som såg en man springa förbi hennes tomt,vet man mer om det?
Citera
2021-03-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Alltså smarta klockor kan vara ihopkopplade på två sätt. Ena är att man har ett simkort(fysiskt eller virtuellt) så att man inte behöver ha mobilen med sig och då har man möjlighet att ringa och sms, internet osv. Har man inte det så måste man ha med sig mobilen också om man vill ha internet och kunna ringa men den registrerar så klart saker som inte behöver internet och när man sen kommer i kontakt med mobilen igen så synas informationen från klockan till mobilen eller den tjänst man nu använder. Ex om han använder någon motionsapp så kommer informationen finnas enbart på klockan tills klockan synkar till mobil eller wifi

Tusen tack för svaret! Försöker smälta detta, nämligen två olika sätt ihopkoppla mob/smartklocka - DA valde att inte göra det, och inte ta mobilen med sig heller. Hemliga möten? Det görs till att han palnerade ta sitt liv iom att han nu är död?
Vet vi hur ofta han brukade gå ut utan mobil, nej, tror ingen vet.
Btw, "Gretas vän" / miljökämpe också, som inte hade egen bil?
Citera
2021-03-11, 12:39
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Jo.

Nej.

ALLA kan råka ut för en olycka, vad gör dig så säker på nej?? Deniz var ingen övermänniska, tvärtom snarare en risktagande sådan. Ett steg fel, felaktig balansfördelning, och olyckan är framme. Det är betydligt närmre att tro olycka än något annat.

Han rekade troligtvis platsen innan för att kunna springa och göra övningar där fritt, inte för att ta sitt liv.
Citera
2021-03-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
ALLA kan råka ut för en olycka, vad gör dig så säker på nej?? Deniz var ingen övermänniska, tvärtom snarare en risktagande sådan. Ett steg fel, felaktig balansfördelning, och olyckan är framme. Det är betydligt närmre att tro olycka än något annat.

Han rekade troligtvis platsen innan för att kunna springa och göra övningar där fritt, inte för att ta sitt liv.
Men orkar inte, ni som kommer in helt nya kan ni inte bara läsa lite lite bland tidigare inlägg och klura på vad som har högst sannolikhet.
Citera
2021-03-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor

Men släpp nu taget. Deniz har tagit sitt liv. Det är ytterst tragiskt och det drabbar många människor och deras anhöriga varje år i Sverige. Och Tyresta är knappast Mordor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in