2021-03-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
SD ska snart dömas i Hovrätten. Ert fokus på HD kan få honom frikänd eftersom det inte finns några bevis på att SD mördat LW och försvaret kan hävda att det finns andra möjliga gärningspersoner. Är det syftet bakom kampanjen mot HD? ÅK valde att fokusera på SD eftersom hon inte hade några bevis mot HD. Ska ni förstöra det nu?

Åklagaren säger att SD har "ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person" berövat LW livet. Lite flexibelt där. Fritt för tråden att spekulera i.
Citera
2021-03-11, 09:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inlägg från 2019-08-05 kl 13.58 (sid 4153)

Nu vet vi att LW fått guldsmycke och HD fick nöja sig med silver.

Vad tror du nu, tror du att HD fått de i guld? Har för mig att LW:s öra var skadat...

ÖRHÄNGEN

Örhängena saknades inte:
A157A/214
"Då Lena påträffades avliden bar hon följande smycken; örhängen (2 st), !åringar (2 st), ett
armbandsur samt total fyra ringar på vänster (1 st) och höger (3 st) hand.
"

A147/796
Förhör SD:

"FLI: Har du köpt nå' andra smycken till henne?
MT: Ah nå' örhängen.
FLI : Och vad är dom då för örhängen?
MT: Dom som eh ... kan kalla för G-formade.
FLl: Ah kan du beskriva?
MT: Det är en geocaching-logga.
FL 1: Och vilket material var det då?
MT: Metall? Nått ....
"

A145/232

"I ett veck på bröstet, i linnets tyg, låg en ring/del av örhänge i gul metall, löst. Se bild
13. Denna ring hade suttit på kroppens vänstra öra. Örat var sönderslitet på grund av ett
kraftigt yttre våld. Det högra örhänget satt oskadat kvar på sin plats.
"

"Bild 13. Närbild av kroppens överdel. Blå pil visar på håret som fastnat kring höger
tumme. Röd cirkel visar på örhänget (i form av en ring) som låg löst i tyget på linnet.
"

s.233

"Vidare avtogs smycken, G62-68, som den avlidne hade på kroppen. Två smycken, G95-
96, en ring på långfingret på vänstra handen samt ett örhänge på högra örsnibben fick
sitta kvar och avtogs senare vid obduktionen.
"

Bild örhänge A166/9:
https://www.bildtagg.se/bild/l8idfmktl2p9h22co597ouh

RINGAR

Däremot tror jag att SD tog silverringen (omlottringen) från hennes vänstra pekfinger:

A157A/214
"[...]I utredningsmaterialet finns ett sto1i antal bilder på Lena ofta bärandes ringar på fingrarna.
Utredare har studerat dessa och har fått följande uppfattning. Lena tycks ha haft som vana att
bära flertalet ringar på fingrarna alternativt inte bära någon ring alls. Återkommande på
bilderna bär Lena tre ringar på höger hand (placerade på pekfinger, långfinger samt
ringfinger) vilket även överensstämmer med hur ringarna var placerade då hon påträffades
avliden. På vänster hand tycks Lena haft som vana att bära två ringar (placerade på pekfinger
och långfinger) (se bilaga).
Utredare har inte påträffat någon bild där Lena endast burit en ring på vänster hand. På de
bilder som Lena själv publicerat på det sociala forumet Instagram samt den egna
användarsidan på geocaching.com finns flertalet bilder på just vänsterhanden. Vid samtliga
tillfällen då hon bär ringar på vänsterhanden har hon samma silverfärgade ring på pekfingret

(se bilaga). Då Lena påträffades avliden bar hon endast en ring på vänster hand, placerad på
långfingret.
Jämförelse har gjorts med beslag tagna av Polismyndigheten i aktuellt ärende, ringen som
hon uppfattas ha haft som vana att bära på vänster pekfinger har inte anträffats bland dessa.
"

Som man ser på bilden av den ring hon bar på sitt vänstra långfinger, är den ringen väldigt kullrig, med många stenar.
Det har i tråden antagits att den saknade ringen (omlottringen) från pekfingret kan saknas pga av att den rispat mördaren.

Jag tänker att det i mörkret och tumultet varit helt omöjligt att veta vad som kan ha rispat/kommit åt mördaren. Om han uppfattat att det varit en ring, borde samtliga ringar tagits av, och inte minst den lite större med många stenar som var mer sannolik att fastna i något/rispa.

Den har ha n tagit som minne/souvenir. Det är min övertygelse.

Bild på ring vänster långfinger:
https://www.bildtagg.se/bild/k1rf5vypfwdhyqphnc7l3hq

Bild på Lenas vänstra hand. På vänster pekfinger syns den nu saknade ringen.
https://www.bildtagg.se/bild/acvufcmsmxrn147v5zaha7k
Senast redigerad av notknapparen 2021-03-11 kl. 09:30.
Citera
2021-03-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
SD ska snart dömas i Hovrätten. Ert fokus på HD kan få honom frikänd eftersom det inte finns några bevis på att SD mördat LW och försvaret kan hävda att det finns andra möjliga gärningspersoner. Är det syftet bakom kampanjen mot HD? ÅK valde att fokusera på SD eftersom hon inte hade några bevis mot HD. Ska ni förstöra det nu?

ÅK hade alltså bevis mot SD, menar du, fast du säger motsatsen ovanför? Jag håller med dig, det finns bevis mot honom. Försvaret hävdar inte att det finns andra möjliga GM. De vet att SD är i blåsväder och inte har alibi. Tänk på att bara SD vet vem mördaren är!
Citera
2021-03-11, 09:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
ÅK hade alltså bevis mot SD, menar du, fast du säger motsatsen ovanför? Jag håller med dig, det finns bevis mot honom. Försvaret hävdar inte att det finns andra möjliga GM. De vet att SD är i blåsväder och inte har alibi. Tänk på att bara SD vet vem mördaren är!

Försvaret behövde aldrig hävda alternativa GM. En TR och i synnerhet en HR är fullt kapabla att dra sådana slutsatser själva. De ser när det finns brister i en mordutredning. Försvaret kunde i princip halvsova genom Tingsrättsförhandlingarna. Hoppas på en stor förbättring av åklagarna i HR annars kommer SD att bli en fri man för gott.
Citera
2021-03-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
ÖRHÄNGEN

Örhängena saknades inte:
A157A/214
"Då Lena påträffades avliden bar hon följande smycken; örhängen (2 st), !åringar (2 st), ett
armbandsur samt total fyra ringar på vänster (1 st) och höger (3 st) hand.
"

A147/796
Förhör SD:

"FLI: Har du köpt nå' andra smycken till henne?
MT: Ah nå' örhängen.
FLI : Och vad är dom då för örhängen?
MT: Dom som eh ... kan kalla för G-formade.
FLl: Ah kan du beskriva?
MT: Det är en geocaching-logga.
FL 1: Och vilket material var det då?
MT: Metall? Nått ....
"

A145/232

"I ett veck på bröstet, i linnets tyg, låg en ring/del av örhänge i gul metall, löst. Se bild
13. Denna ring hade suttit på kroppens vänstra öra. Örat var sönderslitet på grund av ett
kraftigt yttre våld. Det högra örhänget satt oskadat kvar på sin plats.
"

"Bild 13. Närbild av kroppens överdel. Blå pil visar på håret som fastnat kring höger
tumme. Röd cirkel visar på örhänget (i form av en ring) som låg löst i tyget på linnet.
"

s.233

"Vidare avtogs smycken, G62-68, som den avlidne hade på kroppen. Två smycken, G95-
96, en ring på långfingret på vänstra handen samt ett örhänge på högra örsnibben fick
sitta kvar och avtogs senare vid obduktionen.
"

Bild örhänge A166/9:
https://www.bildtagg.se/bild/l8idfmktl2p9h22co597ouh

RINGAR

Däremot tror jag att SD tog silverringen (omlottringen) från hennes vänstra pekfinger:

A157A/214
"[...]I utredningsmaterialet finns ett sto1i antal bilder på Lena ofta bärandes ringar på fingrarna.
Utredare har studerat dessa och har fått följande uppfattning. Lena tycks ha haft som vana att
bära flertalet ringar på fingrarna alternativt inte bära någon ring alls. Återkommande på
bilderna bär Lena tre ringar på höger hand (placerade på pekfinger, långfinger samt
ringfinger) vilket även överensstämmer med hur ringarna var placerade då hon påträffades
avliden. På vänster hand tycks Lena haft som vana att bära två ringar (placerade på pekfinger
och långfinger) (se bilaga).
Utredare har inte påträffat någon bild där Lena endast burit en ring på vänster hand. På de
bilder som Lena själv publicerat på det sociala forumet Instagram samt den egna
användarsidan på geocaching.com finns flertalet bilder på just vänsterhanden. Vid samtliga
tillfällen då hon bär ringar på vänsterhanden har hon samma silverfärgade ring på pekfingret

(se bilaga). Då Lena påträffades avliden bar hon endast en ring på vänster hand, placerad på
långfingret.
Jämförelse har gjorts med beslag tagna av Polismyndigheten i aktuellt ärende, ringen som
hon uppfattas ha haft som vana att bära på vänster pekfinger har inte anträffats bland dessa.
"

Som man ser på bilden av den ring hon bar på sitt vänstra långfinger, är den ringen väldigt kullrig, med många stenar.
Det har i tråden antagits att den saknade ringen (omlottringen) från pekfingret kan saknas pga av att den rispat mördaren.

Jag tänker att det i mörkret och tumultet varit helt omöjligt att veta vad som kan ha rispat/kommit åt mördaren. Om han uppfattat att det varit en ring, borde samtliga ringar tagits av, och inte minst den lite större med många stenar som var mer sannolik att fastna i något/rispa.

Den har ha n tagit som minne/souvenir. Det är min övertygelse.

Bild på ring vänster långfinger:
https://www.bildtagg.se/bild/k1rf5vypfwdhyqphnc7l3hq

Bild på Lenas vänstra hand. På vänster pekfinger syns den nu saknade ringen.
https://www.bildtagg.se/bild/acvufcmsmxrn147v5zaha7k

Tack för svar!

Då fick även smoky sina svar vad gällde hens funderingar ang HD:

"Visste HD om det och blev provocerad varje gång hon såg LW använda dem? Krävde hon att han skulle ta tillbaka dem och ge dem till henne som ett tecken på att han ville ha henne tillbaka? Krävde hon att så skulle ske innan USA-resan?"
Citera
2021-03-11, 09:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Inlägg från 2019-08-05 kl 13.58 (sid 4153)

Nu vet vi att LW fått guldsmycke och HD fick nöja sig med silver.

Vad tror du nu, tror du att HD fått de i guld? Har för mig att LW:s öra var skadat...

Om man läser alla chattar ser man att HD föredrog att bära silver över guld. LW guld över silver. SD köpte det som damerna själva önskade sig.
Citera
2021-03-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om man läser alla chattar ser man att HD föredrog att bära silver över guld. LW guld över silver. SD köpte det som damerna själva önskade sig.

Det var omtänksamt av SD (köpa presenter till både fru nr 1 och den han ev tänkte sig som fru nr 2).

Nu handlade det iof inte om det utan jag ställde frågan till smokey hur hen tänkte vad gällde HD och hennes ev krav på SD.
Citera
2021-03-11, 10:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det var omtänksamt av SD (köpa presenter till både fru nr 1 och den han ev tänkte sig som fru nr 2).

Nu handlade det iof inte om det utan jag ställde frågan till smokey hur hen tänkte vad gällde HD och hennes ev krav på SD.

SD verkar vara själviskt och köpte säkert smyckena för att tjäna sina egna syften. Knappast för att göra damerna glada.

Nej därför tänker jag att HD inte var arg över hon bara fick silver. Däremot var hon säkert arg över att SD överhuvudtaget köpte smycken till LW. Vilken hustru hade inte blivit det.
Citera
2021-03-11, 10:24
Medlem
Någon i tråden som vet man vad som eldades i pelletspannan så till den milda grad att den sotade igen, samt när i tid detta skedde?
Citera
2021-03-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Fel!
Tråkigt att gång på gång behöva påpeka en tankevurpa:
Om vi utgår från att SD inte är mördaren, så är det mördaren som vet att h*n är mördaren..
Citera
2021-03-11, 10:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Förstöra? Kan tråddeltagarna i ett diskussionsforum förstöra en överklagan i HR? Det var något nytt. 😅

Ja, HD släpptes, men efter HR finns inget som hindrar att man fokuserar även på HD. Önskedröm från min sida, men mord preskriberas aldrig numera, om inte förövaren är minderårig, så HD kommer alltid vara i händerna på den inte alltid så trevlige SD. Under förutsättning att han inte låses in, då är hon fri.

Det vet man aldrig. Likväl som åklagarna får en del tips från tråden kan även försvaret få. Det gynnar försvaret i allra högsta grad att det bland allmänheten finns misstankar om att en annan person kan ha utfört mordet på LW.
Citera
2021-03-11, 10:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fel!
Tråkigt att gång på gång behöva påpeka en tankevurpa:
Om vi utgår från att SD inte är mördaren, så är det mördaren som vet att h*n är mördaren..

Jag tror kanske VigosRos hänvisar till vad SD själv skrev i ett meddelande. Det finns citerat i tråden. Jag tror det var något i stil med att bara han vet om han mördade LW, istället för att förneka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in