2021-03-11, 09:39
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
IFR är inte "mer korrekt".

Det beror ju såklart på hur man ställer frågan och vem du riktar den till.

t.ex
Om jag får ett positivt test, hur stor är chansen att jag dör oavsett ålder i Sverige?
- Just nu är det 1.8% i Sverige

Om jag får Covid, även utan att veta om det, och oavsett land, hur stor är chansen då?
- Då är det IFR talet

Buleletbill.. sluta trolla.

Om IFR inte är mer korrekt tycker jag att du ska maila WHO och föreslå en ändring i definitionen då du sitter på den korrekta.

Vill du ta reda på hur allvarligt viruset är då räknar du med alla.. inkl de som har milda eller inga symptom.
Citera
2021-03-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Minns ni hur media pekade ut USA som världens värsta land i Covid? Allt var Trumps fel.

USA beräknas väl landa på en överdödlighet på ca 15% under 2020. Tycker det låter som rätt höga siffror. Har ingen direkt koll på hur övriga världen ligger till, men Sverige hamnade väl på runt 7-8% överdödlighet?

Skulle tro att Trumps hantering av det hela kan kan ha bidragit till de höga dödssiffrorna.
Citera
2021-03-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Om IFR inte är mer korrekt tycker jag att du ska maila WHO och föreslå en ändring i definitionen då du sitter på den korrekta.

Vill du ta reda på hur allvarligt viruset är då räknar du med alla.. inkl de som har milda eller inga symptom.

IFR är säkert korrekt (sen har ju jag lite svårt och ta WHO på allvar med tanke på deras Kina slickande men just nu har vi inget bättre) jag har inte sagt att dom inte är det. Men WHO bestämmer inte hur man ska ställa en fråga.
Citera
2021-03-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men vad är det du tycker britterna kunde ha gjort bättre vid förhandlingsbordet när det gäller att upphandla vaccin då? Har de misslyckats, tycker du?

Jag är varken insatt eller intresserad men de verkar väl ha skött det bra. Jag har aldrig påstått något annat.

Men om man genomför 10 saker och är bäst på 1 och sämst på 9 och det leder till att man får bland det absolut sämsta slutresultatet är det lite oärligt att framställa sig som ett föredöme och alla andra är ett skämt. Kanske hade britterna klarat pandemin bättre utan Brexit, även om de fått vänta längre på vaccin. Kanske inte.
Citera
2021-03-11, 09:52
Medlem
Citat:

En undran, kan vi idag beräkna IFR korrekt?
Citera
2021-03-11, 09:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Barn är lika mycket drivande för smittspridningen som vuxna.
Ny spansk studie visar.
Det har vi sagt länge men nu kommer flera studier som bevisar detta svart på vit.
Desinformation kommer inte från alarmister. Det kommer från annat håll.

Conclusions The data suggest that children may be drivers of SARS-CoV-2 transmission in the general population at the same level as adults.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.03.21252814v1

Det har vi vetat hela tiden. Ännu en lögn från Tegnell. Det är ju sunt förnuft, alla småbarnsföräldrar vet att ungarna är snoriga av och till från skolstart på hösten till sommarlovet. Att påstå något annat är förnekelse och ren dumhet.
Citera
2021-03-11, 09:57
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh

En motfråga:
Hur beräknas IFR generellt?
Citera
2021-03-11, 10:01
Medlem
Citat:
En motfråga:
Hur beräknas IFR generellt?
Läs papper
Rubrik: Calculating IFR
Estimating mortality from COVID-19
Scientific Brief
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19

Edit: När kommer svaret på min tidigare fråga?
Citera
2021-03-11, 10:01
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Kan du vara lite tydligare vad du menar när du skriver : korrekt? (tror du jag är dum?)

En motfråga: Hur beräknas IFR generellt?
Citera
2021-03-11, 10:03
Medlem
Citat:
Kan du vara lite tydligare vad du menar när du skriver : korrekt? (tror du jag är dum?)

En motfråga: Hur beräknas IFR generellt?
Från tidigare länkade papper:'
To measure IFR accurately, a complete picture of the number of infections of, and deaths caused by, the disease must be known.
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19
Citera
2021-03-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har vi vetat hela tiden. Ännu en lögn från Tegnell. Det är ju sunt förnuft, alla småbarnsföräldrar vet att ungarna är snoriga av och till från skolstart på hösten till sommarlovet. Att påstå något annat är förnekelse och ren dumhet.

"Barn" är en ganska trubbig grupp då det inkluderar alla från 0 år till 18 år.

I undersökningen så var medianåldern 12 år vilket tyder på att majoriteten var lite äldre barn.

Läser man texten så framgår det att i början av infektionen så har vuxna och barn 12-18 år liknande virusmängder men efter det så är virusmängderna mycket lägre för barn.

Citat:
Interestingly, a subanalysis categorizing patients by time to specimen collection since symptoms onset revealed that SARS-CoV-2 RNA loads in children and adults were comparable at early times (within 48 h), when peak levels are known to be reached [19], but were significantly lower in children at later times, suggesting a faster URT SARS-CoV-2 RNA clearance rate in children.
Citera
2021-03-11, 10:21
Medlem
Citat:
Det är en självklarhet du uttrycker.

En studie är inte något tillräckligt vetande.

Bästa hypotes är idag att det muterade viruset ÄR dödligare.

Det är rätt stor skillnad på orden KAN och ÄR.

Den bästa hypotesen är väl att tillsvidare konstatera det studien kom fram till, d v s att mutation KAN vara dödligare.

Det är en självklarhet om man kan läsa en studie objektivt.

Däremot kan det av en mängd skäl vara bra att beslutsfattare o s v kommunicerar att mutationer är farligare för att hålla folk alerta ett tag till tills dess att vaccinationer får effekt.
Media är ju en bov i dramat som lever på att sälja klick, och lever på att sprida oro, rädsla och osäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in