2021-03-11, 08:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag är inte särskilt förtjust i EU eller imponerad av deras vaccininköp. Sen visste jag att det skulle bli så här vilket jag även skrev i tråden för många månader sedan.

Jag tycker bara det är magstarkt att framhäva britterna som några proffs i frågan med tanke på hur jävla dåliga de varit på det mesta, inklusive att förhandla om olika inköp. Men visst de fick tag på vaccin snabbare.
Men vad är det du tycker britterna kunde ha gjort bättre vid förhandlingsbordet när det gäller att upphandla vaccin då? Har de misslyckats, tycker du?
Citera
2021-03-11, 08:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Sverige ligger nu på 7e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)

list-nr, land, antal smittade per miljon innevånare 2021-03-10, ökning i procent från 2021-03-03
1 Czechia 1096 -3
2 Hungary 606 38
3 Serbia 583 13
4 Jordan 577 32
5 Lebanon 459 6
6 Slovakia 399 -5
7 Sweden 376 -4
8 Palestine 366 13
9 Israel 363 -14
10 Poland 351 25
11 Italy 348 15
12 Bulgaria 337 48
13 France 333 2
14 Brazil 325 23
15 European Union 271 21
16 Netherlands 270 -1
17 United Arab Emirates 266 -11
18 Austria 263 11
19 Chile 242 17
20 Paraguay 223 40
Totalt sett över hela pandemin ligger Sverige på fjärde plats i antal smittade per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare.
Citera
2021-03-11, 08:23
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Totalt sett över hela pandemin ligger Sverige på fjärde plats i antal smittade per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare.

Du envisas med att visa statistik för endast CFR dvs bekräftade fall när du pratar om smitta

CFR kan vara hur högt som helst men irrelevant om du inte även räknar på och visar IFR som är den mer korrekta beräkningsmetoden för att få redan på dödligheten av ett virus vid smitta.

Inta mina ord utan WHO's.. Du har tidigare fått länk av mig till källan men här kommer den igen.

WHO säger följande gällande IFR ... "The true severityof a disease can be described by the Infection Fatality Ratio... medan de för CFR säger... "is therefore a measure of severity among detected cases"... en djäkla skillnad för de som förstår.

Exempel:

CFR = 100% ... alla av de bekräftade fallen dog. (1 bekräftad testad och hen dog)

IFR = 1000 personer smittade.. 999 med milda eller inga symptom och därmed ej testade... 1 av 1000 dog = IFR 0.1%
Citera
2021-03-11, 08:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du envisas med att visa statistik för endast CFR dvs bekräftade fall när du pratar om smitta

CFR kan vara hur högt som helst men irrelevant om du inte även räknar på och visar IFR som är den mer korrekta beräkningsmetoden för att få redan på dödligheten av ett virus vid smitta.

Inta mina ord utan WHO's.. Du har tidigare fått länk av mig till källan men här kommer den igen.

WHO säger följande gällande IFR ... "The true severityof a disease can be described by the Infection Fatality Ratio... medan de för CFR säger... "is therefore a measure of severity among detected cases"... en djäkla skillnad för de som förstår.

Exempel:

CFR = 100% ... alla av de bekräftade fallen dog. (1 bekräftad testad och hen dog)

IFR = 1000 personer smittade.. 999 med milda eller inga symptom och därmed ej testade... 1 av 1000 dog = IFR 0.1%
CFR är säkert ett utmärkt sätt att mäta hur ett enskilt land hanterar de som de facto BLIVIT smittade. Att mäta hur många som smittats är ett mått på hur lyckosamma ett enskilt land varit på att förhindra att de be facto BLIR smittade.

Någon gång i framtiden kan vi säkert få ett hum om IFR, men fram tills dess använder vi CFR för att få ett mer aktuellt värde för att mäta behov och effekt av beslut. Det gör alla.

Hope that helps.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-11 kl. 08:40.
Citera
2021-03-11, 08:58
Medlem
arbetets avatar
Så kan det gå för förnekare:

Covidförnekande president spårlöst försvunnen
Var är Tanzanias president John Magufuli? Spekulationerna går på högvarv i Östafrika efter att den auktoritäre ledaren inte har synts till på två veckor. Under det senaste året har han blivit ökänd för sitt envetna förnekande av coronapandemin och nu ryktas han ha fått vård för sjukdomen i grannlandet Kenyas huvudstad Nairobi.
https://www.dn.se/varlden/covidfornekande-president-sparlost-forsvunnen/

Tanzania vore väl drömlandet för vissa här antar jag.
Citera
2021-03-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Som det står i ena artikel om du har läst den? 'mer studier behöver göras för att se varför det muterade viruset KAN vara dödligare'
Det är en självklarhet du uttrycker.

En studie är inte något tillräckligt vetande.

Bästa hypotes är idag att det muterade viruset ÄR dödligare.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-03-11 kl. 09:06.
Citera
2021-03-11, 09:04
Medlem
Det verkar finnas något slags osynligt järnridå som går genom Europa: på den östra sidan fortsätter dödstalen att ligga kvar på en hög nivå, medan de sjunkit ganska kraftigt i väst: endast Grekland och Irland har en utveckling som liknar den i de f d kommuniststaterna.

Ökning i antalet Covid-19-dödsfall den sista veckan:
11,90% Estland
10,26% Slovakien
9,29% Tjeckien
8,23% Albanien
7,49% Ungern
5,85% Bulgarien
5,62% Ukraina
5,37% Lettland
5,02% Grekland
4,61% Bosnien & Hercegovina
4,52% Polen, Moldavien
3,89% Ryssland
3,83% Irland
3,24% Serbien
3,15% Rumänien
3,09% Spanien
2,95% Nordmakedonien
2,78% Finland
2,74% Tyskland
2,70% Litauen
2,69% Frankrike
2,57% Italien
2,55% Georgien
2,45% USA
1,99% Österrike
1,91% Nederländerna
1,81% Turkiet
1,60% Sverige
1,44% Norge
1,39% Portugal, Kroatien
1,37% UK
1,32% Kanada
1,16% Slovenien
1,09% Belgien
0,77% Schweiz
0,63% Danmark

Källa: Worldometers.info
Citera
2021-03-11, 09:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Exempel:

Men då passar det inte agendan förstår du väl!

Frågan är ju hur man får Sverige att framstå som så dåligt som möjligt.
Man väljer data utifrån hur man kan vinkla det.
Expempelvis pratar man överdödlighet när dessa siffror skall jämföras för Sverige med tidigare år.
Denna siffra får man dock inte använda när man jämför Sverige med andra länder. För då ser det inte lika illa ut för Sverige längre.

Nu är det CFR so gäller.
Det viktiga är hur många döda vi har av covid-19 i förhållande till positiva test.
Hur många pandemin som helhet dödat är irrelevant. Dom som inte dött av/med covid-19 räknas inte.

Nu hyllar jag absolut inte Sveriges strategi, men lite jävla balans måste det vara..
Citera
2021-03-11, 09:23
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Sverige ligger nu på 7e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)

list-nr, land, antal smittade per miljon innevånare 2021-03-10, ökning i procent från 2021-03-03

7 Sweden 376 -4

28 United States 170 -13

Minns ni hur media pekade ut USA som världens värsta land i Covid? Allt var Trumps fel.
Citera
2021-03-11, 09:28
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
CFR är säkert ett utmärkt sätt att mäta hur ett enskilt land hanterar de som de facto BLIVIT smittade. Att mäta hur många som smittats är ett mått på hur lyckosamma ett enskilt land varit på att förhindra att de be facto BLIR smittade.

Någon gång i framtiden kan vi säkert få ett hum om IFR, men fram tills dess använder vi CFR för att få ett mer aktuellt värde för att mäta behov och effekt av beslut. Det gör alla.

Hope that helps.

FEL.. sluta vilseleda folk och sprida falsk propaganda.
Då du sitter i UK.. är det inte detta som kallas för yttre påverkan från Främmande makt?

Du väljer medvetet att inte räkna med alla de med milda eller inga symptom.. vill du ha sagt att det inte finns sådana fall?
Eller är du rädd för att majoriteten av de smittade har milda eller inga symptom?.. hur skulle det påverka procentsatsen döda vs antal smittade? Den skulle bli lägre.. korrekt?

Jag föreslår att du läser vad WHO skriver... nämligen att IFR är den mer korrekta metoden.

Repetition:
WHO säger följande gällande IFR ... "The true severityof a disease can be described by the Infection Fatality Ratio... medan de för CFR säger... "is therefore a measure of severity among detected cases"...

"KLARVAKEN"
Citera
2021-03-11, 09:33
Medlem
Citat:

Exempel:

IFR är inte "mer korrekt".

Det beror ju såklart på hur man ställer frågan och vem du riktar den till.

t.ex
Om jag får ett positivt test, hur stor är chansen att jag dör oavsett ålder i Sverige?
- Just nu är det 1.8% i Sverige

Om jag får Covid, även utan att veta om det, och oavsett land, hur stor är chansen då?
- Då är det IFR talet

Du skulle också kunna ställa frågan
Hur stor är oddsen att dö i Covid i Sverige just nu? Oavsett om du är frisk eller inte.
-Då är det 0.13% (då har jag räknat på 10 miljoner invånare)
Senast redigerad av Bulletbill 2021-03-11 kl. 09:38.
Citera
2021-03-11, 09:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Minns ni hur media pekade ut USA som världens värsta land i Covid? Allt var Trumps fel.

Döda/miljon
USA 1631
Sverige 1290

Total överdödlighet 2020
USA 15 %
Sverige 7,6 %

Sverige är sämst i världen enligt många här så man undrar ju vad det gör USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in