2021-03-09, 22:19
Medlem
uddevs avatar
Ok, s nu har ven jag sett frsta programmet p kanal 5 kl 21. Sitter paff kvar och funderar p vad jag just tittat p???

Man hittar ju vassare folk p vilken random FB-sida om camping och vildmarksliv som helst. Det mste ju finnas en massa millitrare eller utefolk som helst som skt till detta programmet fr att kunna f uppleva och visa upp sina skils. Denna samling mnniskor ser ju mer ut som ngra personer som man gick ner i tunnelbanan och bara frgade om dom ville med o tlta i Norge lite.
Mat, nja jag kanske provar att fiska lite i morgon. Bygga skydd, tja det fungerar skert lngsiktigt med dom hr sm pinnarna och en pressening, inte kommer produktionen lta oss vara hr om det kommer sn...

Vem har valt ut deltagarna och frn vilket urval hittade man dessa "verlevare"?
Har inte ngon vass skogskille, eller tjej skt? Dom dr som bygger en halv timmerstuga, murar en stenugn och sedan tmmer sjn p fisk.

Jag har ju sett Alone och att jmfra med den r kanske inte rttvist, men ser i trden att det tydligen bde har funnits Danska och Norska versioner (som jag inte har sett), hur r dom deltagarna jmfrt med dessa?

Om det inte vxlas upp bde en och tv vxlar s kommer detta att bli ett makalst dligt program.
Citera
2021-03-09, 22:19
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Kasst.. I USA fick de ju 4-5 miljoner.

I "vanliga" Alone: 500 000 dollar.
I 100 dagars: 1 mille dollars.
Citera
2021-03-09, 22:30
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
I "vanliga" Alone: 500 000 dollar.
I 100 dagars: 1 mille dollars.

Ja 4-5 msek allts.
100 dagars har jag missat. Fr kolla upp, svljer sna hr program. Ray Mears, Dual Survival, I Shouldnt be Alive, Naked and Marooned, Survivorman, u name it!
Rekordet i Alone ligger vl p drygt 90 dagar tror jag. Knns grbart
Citera
2021-03-10, 06:46
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Ja 4-5 msek allts.
100 dagars har jag missat. Fr kolla upp, svljer sna hr program. Ray Mears, Dual Survival, I Shouldnt be Alive, Naked and Marooned, Survivorman, u name it!
Rekordet i Alone ligger vl p drygt 90 dagar tror jag. Knns grbart

Det r den senaste ssongen an Alone, det var lite mer hard core n denna svenska versionen. Fr att vinna s skulle man vara ute i 100 dagar, s det r vl rekordet nu antar jag. Innan var det 87 dagar som var rekordet, en kille som heter Zachary Fowler, will minnas att det var ssong 2.
Nu ska jag vil inte tokpissa p dom svenska deltagarna men jmfr man med Alone s r dom ju i niv med lekskolebarn. Mste ju finnas en massa kunniga verlevnadsmnniskor i Sverige som skt till detta program. Jag tror absolut inte att jag hade klarat det bttre, hade antagligen varit svinhungrig och urlakad efter en vecka, men s har jag ju inte heller skt till programmet. Tror tyvrr att den svenska kommer bli en ganska trkig version med en massa trar, gnll och ngra lnga tider i skogen kommer det inte att bli.
Citera
2021-03-10, 20:45
Medlem
r det ngon som vet var i nord Norge detta r inspelat?
Citera
2021-03-10, 21:14
Medlem
Ttoclaws avatar
Samma sak varje avsnitt. Dom yngre tjejerna har tur med fiskelyckan, prsten frsker gra en eld, Jonas gr inget annat n ligga och lata sig och den ldsta kvinnan grter infr kameran och lngtar hem till familjen.

Knappt att det gr att se p.
Citera
2021-03-10, 21:28
Medlem
Byafnasks avatar
Men vad har dom fr regler egentligen?
I Alone kunde deltagarna jaga djur p land.
I svenska versionen verkar dom ju endast fiska och kka vxter och br.
Fr dom inte ta djuren p land?
Citera
2021-03-10, 22:36
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Samma sak varje avsnitt. Dom yngre tjejerna har tur med fiskelyckan, prsten frsker gra en eld, Jonas gr inget annat n ligga och lata sig och den ldsta kvinnan grter infr kameran och lngtar hem till familjen.

Knappt att det gr att se p.

Vet man hur frdelningen av boplatser gr till. Lottas platserna ut? Annars har ju produktionen en stor pverkan om vem som kan vara ute lngre
Det kan ju inte vara en nyhet fr produktionteamet vart det finns bra med fisk och vart det r smre med den varan.
Citera
2021-03-10, 22:55
Citat:
Vet man hur frdelningen av boplatser gr till. Lottas platserna ut? Annars har ju produktionen en stor pverkan om vem som kan vara ute lngre
Det kan ju inte vara en nyhet fr produktionteamet vart det finns bra med fisk och vart det r smre med den varan.

Tycker denna programserie r en riktig flopp, hade nog frvntat lite mer action, som nn skrev, liknar som en vilsen skolklass.

Om ngon har sett "Naked and Afraid" s borde nog detta gras en Svensk version, d blir det nog en succe och bra tittar siffror.
Citera
2021-03-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byafnask
Men vad har dom fr regler egentligen?
I Alone kunde deltagarna jaga djur p land.
I svenska versionen verkar dom ju endast fiska och kka vxter och br.
Fr dom inte ta djuren p land?

Nej, d hade dom ju behvt jaktlicens och vapen. Man fr inte jaga med snror, stenar och pinnar enligt lag..
Citera
2021-03-11, 15:01
Medlem
Citat:

Jag vet att i amerikanska och norska serien s lottades platserna ut, borde rimligtvis varit likadant hr. Men dom som har en boplats bredvid ett vattendrag (som Nicoles bck som hon kan lgga ntet tvrs ver) har ju en stor frdel.
Frst och frmst fr att det rr sig mer fisk dr det strmmar ut vatten, och isbildning lr ju komma mycket senare dr ju nrmare vintern det kommer.
Citera
2021-03-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyPa
Nej, d hade dom ju behvt jaktlicens och vapen. Man fr inte jaga med snror, stenar och pinnar enligt lag..

Klart du fr, vissa djur behver du inte jaktlicens fr att fnga i flla. Det finns en lista p naturvrdsverket att lsa i hur man bygger dem dessutom.

Dessutom r de i nordnorge,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in