2021-03-10, 20:04
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hahaha, ett sketet källarföretag tvingas stänga av sin interna chatt pga. "internt näthat"

Det känns inte som ett troligt scenario, direkt. "Källan" verkar vara ute efter att skada tidningen, genom att hinta om att antisemitism förekommit.
Citera
2021-03-10, 20:13
Medlem
Drozds avatar
Tino bara måste ju ha någon slags diagnos i autism-spektrumet. Kan tänka mig att Rainman skulle reagerat på liknande sätt om någon började tjafsa emot om Oklahomas postnummeromläggning 1927. Tino brukar ju förvisso (liksom Rainman) ha rätt i vad han säger, men saknar förståelse för att andra kanske inte har totalkoll på sambandet mellan invandrares arbetslöshet och realräntenivåer. Hans "mod" i debatten om invandringens kostnader beror nog snarare för en absolut tondövhet för vad som får sägas i pk-finrummen.
Blir aldrig bra när en nörd totalt utan ledaregenskaper är överordnad en alfahanne som Ivar Arpi.

Kan f.ö. tänka mig att Neuding utvecklat en del drottninglater och är van att undersåtarna ska lisma och lyda. För många stora egon på den redaktionen helt enkelt.
Citera
2021-03-10, 20:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vilket har resulterat i soya mellanmjölk o plagiat ”journalistik”.

Det vore intressant att veta vad Sanandaji menar med sitt snack om mellanmjölk. Han kritiserar Bulletin men säger inte vad han vill ha i stället.
Citera
2021-03-10, 20:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru-Justitia
Texten på Facebook.
Nyligen fick vi bevittna en komisk utspel där DN:s Peter Wolodarski i journalistikens namn uppmanade SVT att inte vara opartiska, trots att det är statstelevisionens explicit uppdrag att vara opartisk.

Samtidigt har DN i veckan en artikel om mig och övriga Bulletin som bildsätts med en snara, dvs. antyder att jag är en mördare, efter att DN associerat mig med nazism, ljugit att mina läsare "dödshotar" bibliotekarier och skickat SMS till min dåvarande chef att avskeda mig då jag kritiserade Sandvikenrapporten.

Mattias Lindberg frågar varför Wolodarski anser sig vara förebild för svensk journalistik.drar ned byxorna på agendasättandet:

"Det blir nästan parodiskt när Wolodarski i torsdagens Aktuellt försöker läxa upp SVT för att inte ha bevakat president Trump tillräckligt negativt. Frågan är väl snarare om public service någonsin rapporterat så mycket och så negativt om någon utländsk politiker som Donald Trump? När Wolodarski sedan kommer in på att journalister ska vara partiska ringer däremot en klocka..

Vem minns inte ”Brandmannen från Boden”, ”Sandvikenrapporten” eller när DN fälldes för sakfel och för att ha kallat Urban Ahlin för svin på ledarplats?

År efter år har Trump nämnts fler gånger i svensk press än vår egen statsminister. 2017 nämndes Trump nästan tre gånger mer än Stefan Löfven. Nästan allt svensk press skrivit om om den amerikanske presidenten har varit negativt...

Efter stormningen har public service (rätteligen) rapporterat om att Stefan Löfvén och Joe Biden kallat densamma för en attack mot demokratin. SVT:s korrespondent Stefan Åsberg skriver att Trump inte på allvar tagit avstånd från våldet och attacken mot kongressen. SVT har inte heller gjort några jämförelser med den positiva rapporteringen kring de våldsamma protesterna ledda av Black Lives Matter-rörelsen, vilket inte hade saknat poänger eftersom dessa är exempel på att amerikansk vänster ofta själva orsakat våldsamma upplopp, som de själva numera är väldigt kritiska till. Det är sammantaget svårt att se hur public service skulle ha kunnat vara mera ensidigt kritiska mot Trump än de faktiskt varit.

Ändå kommer alltså Wolodarski till Aktuellts studio i försök att läxa upp public service för att inte ha tagit ställning tillräckligt tydligt mot Trump. Wolodarski menar att journalister inte ska vara opartiska. Han anklagar SVT för att ha försökt rapportera alltför opartiskt om Trump. Man tar sig för pannan av många olika anledningar. För att SVT varit i princip ensidigt kritiska mot Trump. För att journalistik ska vara opartisk och inte driva en agenda. För att Wolodarski själv låtsas att han är i position att läxa upp andra journalister efter alla DNs många felaktigheter och övertramp. Och allra mest kanske för att Wolodarski själv många gånger gått till angrepp mot dem som kritiserat public service och menat att detta varit farligt för demokratin. Det hindrar tydligen inte honom själv från att, utan skam i kroppen, kritisera SVT när det passar honom..

Vi såg åter ett smakprov på DNs taktik att karaktärsmörda nu i onsdags, när de publicerade DN en ledare där Ivar Arpi, Tino Sanandaji och andra företrädare för tidningen Bulletin porträtteras som del av en mobb som reser upp galgar och skriker ”avrätta”.

Varför Bulletin misstänks stödja lynchning av politiska motståndare härleds inte logiskt i DN:s artikel, som kastar ihop utländska extremister och rumsrena svenska skribenter som har andra uppfattningar än DN i en röra och leder läsaren att göra associationen själv. För att ingen ska missa budskapet bildlägger DN en artikel som av Bulletin med en hängsnara. Svenska läsare ska känna rädsla mot Bulletin, inte bara som en tidning med en liberalkonservativa ledarsida som har en avvikande filosofisk uppfattning än DN, utan som ett hot mot deras liv."

Jag ska inte ta på mig någon offerkofta, DN har så lite impact numera att deras försök att karraktärsmörda bara bemöts med gäspningar. Samtidigt hade jag kunnat spela samma spel och fråga om det är god ton av DN att bildsätta en artikel om mig och Bulletin med hängsnara när jag och andra i Bulletins redaktion har släktingar som faktiskt blivit avrättade av islamisterna, för oss är snaror inte bara en svensk lek i hysteri.

Jag utmålas som en våldsverkare då jag, som konsekvent kritiserat Donald Trump i flera år, påpekar att det inte skedde någon statskupp i USA, vilket visar att DN vare sig ha opartiskhet eller sanning, de vill bara tramsa.

Stort tack för det! Vi är många som väntat på att få läsa den texten.

Jag kan se två anledningar till att Neuding inte ville publicera krönikan:

1. Den är som redan påpekats undermåligt och spretigt skriven. Passar bättre som Facebookinlägg.

2. Neuding ville inte att Bulletin skulle bli inmålad i Trumphörnet tillsammans med alt-högern. Lindberg säger iofs på slutet att han inte gillar Trump, men artikeln handlar ju om hur hårt (eller inte) svenska media kritiserat Trump. Den kan lätt tolkas som stöd för Trump.
Citera
2021-03-10, 20:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tino bara måste ju ha någon slags diagnos i autism-spektrumet. Kan tänka mig att Rainman skulle reagerat på liknande sätt om någon började tjafsa emot om Oklahomas postnummeromläggning 1927. Tino brukar ju förvisso (liksom Rainman) ha rätt i vad han säger, men saknar förståelse för att andra kanske inte har totalkoll på sambandet mellan invandrares arbetslöshet och realräntenivåer. Hans "mod" i debatten om invandringens kostnader beror nog snarare för en absolut tondövhet för vad som får sägas i pk-finrummen. Blir aldrig bra när en nörd totalt utan ledaregenskaper är överordnad en alfahanne som Ivar Arpi.

Fast kritiken mot Arpi går ju också ut på att han saknar ledaregenskaper.
Citera
2021-03-10, 20:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kan man inte ”manuellt” skriva in en källhänvisning..? Typ foga den till själva texten med en blankrad emellan?

Rimligen ja, men alla fält kanske måste vara "korrekt" ifyllda. Så är det ju ofta med enfaldigt utformade webbformulär.
Citera
2021-03-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader-Horan

Sen har vi Teodorescu. LOL. Alltså om ni bara visste... jag lämnar det där... men om ni visste det jag vet så skulle ni inte ta ett ord hon säger/skriver på allvar.
Intressant, är det för att du riskerar outa dig? Gäller det hennes åsikter, ngn skandal/händelse eller allmän karaktär?
Citera
2021-03-10, 20:34
Medlem
Merdives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Expressen ger en ledtråd:

Tack. En sak förvirrar mig lite: Arpi understryker vikten av att ha en "rågång mellan ägare och redaktionen" men hade alltjämt inga problem med att Neuding tidigare var båda ägare och chefredaktör..? Eller har jag missförstått någon aspekt av denna soppa?

Som tidigare noterats ingår samtliga grundare (Sanandaji, Gür, Tholin, Neuding) tillsammans med redaktionsmedlemmarna i "Bulletin-teamet" så som det förtecknas på sajten. Inga titlar, befogenheter eller uppgifter anges, utan alla står listade i bokstavsordning. Känns lagom flummigt och knappast vad man skulle kalla rågång...

Hur som helst är det en trist och generande affär. Om det hela går åt helvete - vilket känns extremt sannolikt - så hoppas jag att någon annan snart anställer Arpi. Saknar hans podcasts på SvD.
Senast redigerad av Merdive 2021-03-10 kl. 20:38.
Citera
2021-03-10, 20:44
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det vore intressant att veta vad Sanandaji menar med sitt snack om mellanmjölk. Han kritiserar Bulletin men säger inte vad han vill ha i stället.

Min gissning: Han ville göra något som tar upp samma typ av nyheter som förekommer i alternativmedia. Liknande ämnen och liknande vinklar, men med ett neutralt och stramt tonläge. Det skulle bli en rumsren sajt som tar upp relevanta nyheter som mainstreammedia vägrar skriva om.

Det var orealistiskt, förstås. En sajt som belyser det etablissemanget vill mörklägga kommer aldrig att undgå att smädas och frysas ut. Och det går definitivt inte att driva en sådan sajt med skribenter som Arpi, Gür, Gudmundsson och Teodorescu, vilka alla är en del av etablissemanget och vill fortsätta att vara det.

Det hela var alltså feltänkt från början. Första gången som någon på Bulletin dristade sig till att publicera en text som hade udden riktad mot det mediala etablissemanget uppstod det en konflikt som nu hotar sänka tidningen för gott. Lika bra att den försvinner.

Det finns det ingen anledning att beklaga. Bulletin har från dag 1 varit en tandlös, tråkig sajt där både opinions- och nyhetsmaterial hållit låg nivå.
Senast redigerad av Stabskapten 2021-03-10 kl. 21:15.
Citera
2021-03-10, 20:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Vi kan gissa att det inte är agendasättande journalestik ala DN o Svt.

Utan en hård faktabaserad o verklighetsbaserad rapportering om tillståndet runt om i Sverige o världen. Utan förskönande filter baserat på vad som är ”rätt”.
Citera
2021-03-10, 21:04
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Min gissning: Han ville göra något som tar upp samma typ av nyheter som förekommer i alternativmedia. Liknande ämnen och liknande vinklar, men med ett neutralt och stramt tonläge. Det skulle bli en rumsren sajt som tar upp relevanta nyheter som mainstreammedia vägrar skriva om.

Det var orealistiskt, förstås. En sajt som belyser det etablissemanget vill mörklägga kommer aldrig att undgå att smädas och frysas ut. Och det går definitivt inte att driva en sådan sajt med skribenter som Arpi, Gür, Gudmundsson och Teodorescu, vilka alla är en del av etablissemanget och vill fortsätta att vara det.

Att det fortfarande refereras till Bulletin (och andra högersajter) som brunblå sörja gör mig beklämd. Förstår de inte att liknelsen går åt andra hållet också? Det man då säger är att nazismen inte var värre än en krönika av exempelvis Arpi.
Citera
2021-03-10, 21:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten

Jag förstår vad du menar. Ett slags Fria Tider, fast utan rasistiska artiklar om afrikaners IQ och hets mot muslimer.

Ett nobelt syfte i så fall, eftersom det skulle behövas en trovärdig svensk tidning som vågar skriva om samhällsproblem och dess orsaker utan att hela tiden ängsligt snegla över axeln för att kolla att man inte lämnat åsiktskorridoren.

Men svårt att genomföra i praktiken, och definitivt fel folk man rekryterat i så fall. Inte därför att de skulle vara fega, det är inte någon av dem, men därför att de inte är nyhetsjournalister utan opinionsbildare.

Ägarna till Bulletin tycks inte ha tänkt igenom det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in