2021-03-10, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nu frågade du inte mig men jag hade pratat med socialen och bett om hjälp. Att din dotter ska isoleras och gå miste om ett år i sin utveckling kan inte bara bra för henne. Dessutom ska hon leva i rädsla för att göra något som får mamma att dö och det kan följa henne genom livet. Det är ingen bra situation ni lever i.

Jag är kille. Vad ska socialen göra?
Citera
2021-03-10, 19:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag kan inte komma ihåg att Tegnell uttalat sig om detta heller och hittar inget när jag söker.

Ytterligare ett försök att lägga ord i munnen på Tegnell?

Några av Tegnells uttalande. Han är i grunden tveksam till allt tills han är totalt överbevisad.

Statsepidemiologen ställer sig dock mer tveksam till om den är mycket dödligare, vilket en brittisk studie visat på.

https://www.svt.se/nyheter/95-fall-av-den-brittiska-mutationen-i-sverige-kan-bli-dominerande

Han är inte inte orolig över spridningen av den brittiska varianten i Sverige just nu. Det är fortfarande få fall som hittas i Sverige. Det är inte någon stor spridning här, säger han.

– Vi har inga tecken på att de här håller på att ta över i Sverige, som man har sett i Storbritannien. Det är fortfarande väldigt få fall det rör sig om, på alla vi testar, säger Anders Tegnell.

https://sverigesradio.se/artikel/7651187

Anders Tegnell säger att vi inte behöver oroa oss för att smittas av corona-viruset i Sverige. Han tror inte att det kommer att spridas stort här. Han säger att de som har dött i Kina redan hade andra sjukdomar. Eller var gamla personer. Så det verkar vara mindre farligt för friska och unga människor.

https://sverigesradio.se/artikel/7392269
Citera
2021-03-10, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Jag är kille. Vad ska socialen göra?
Bryta din dotters skadliga isolering med en sjuklig förälder. Hur det ska göras får ni diskutera.
Citera
2021-03-10, 19:48
Bannlyst
Citat:
Bryta din dotters skadliga isolering med en sjuklig förälder. Hur det ska göras får ni diskutera.

Ger hellre henne till piraterna i Somalia, än att ge bort henne till en kriminell organisation som socialen
Citera
2021-03-10, 19:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Nej.

Orkar inte leta men socialstyrelsen hade den 17 april 2020 info om högt BMI som en riskfaktor.

https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/april/ny-information-om-riskgrupper

Det käbblades mycket om var man skulle lägga gränsen, där man landade på BMI 40 för att inte kränka för många, bara i Sverige.
Citera
2021-03-10, 19:50
Avslutad
Citat:
Ger hellre henne till piraterna i Somalia, än att ge bort henne till en kriminell organisation som socialen
Ger du henne hellre till piraterna i Somalia än att se till så att hon slipper leva isolerad med sin sjukliga pappa också?
Citera
2021-03-10, 19:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Övervikt nämndes aldrig som en formell riskkategori.

Överviktiga lever längre.. Feta och normalviktiga lever ungefär lika länge.
Kraftig fetma ger en rad elände och följdsjukdomar.

C-19 och fetma är en olycklig kombination.
Citera
2021-03-10, 19:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Kriminell organisation? På riktigt?

Då tycker jag att vi lägger ner skiten! Det kommer gå bra för de som är utsatta i samhället tror jag..
eller inte kanske..
Citera
2021-03-10, 19:54
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Hur tjock var du egentligen innan du gick ner? Var du sån som drack 3 liter cola-cola, åt en 300 grams chipspåse och två 200-grams chokladkakor per dag?

Många äldre hade väl ändå inte sluppit dö om alla under 50 varit smala?!

Jag? Jag har aldrig varit tjock. Har idrottat sedan barnsben.

Jag stoppar inte i mig skräp som coca cola, chips och choklad.

Och jo, överviktiga under 50 tar upp vårdplatser. Du kanske har missat det men massor av behandlingar, operationer och undersökningar har ställts in det senaste året, allt pga MUH COVID
Citera
2021-03-10, 20:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tar du upp Stockholm som exempel? Stockholm som också har haft en ökning senaste månaden motsvarande halv den minskning de hade sedan december. Men vis de står på en platå de senaste veckan (eller är det 5 dagar) och då är allt bra? De har hög smittspridning, det finns inget lågt med deras tal.

Självklart ska man vara hoppfull och inte måla fan på väggen om det inte är nödvändigt men att sticka huvudet i sanden är det även helt meningslöst.

Sverige är mer en bara storstäderna. Du skriver att det är mindre problematiskt om smittan är hög i glesbygden. Får man gissa att du inte bor där själv. Immuniteten är lägre där också och som alltid fattas regionala beslut efter storstädernas behov. Detta är inte bra med hög smitta i glesbygden. Det bor också mycket ensamma äldre män där ute, glesbygden är sårbar.

A förbjuda att man äter mer en en person i restauranger utan egen ingång hjälper föga glesbygden. Ett beslut baserat på kanske en handfull lunch restauranger i Stockholm. Du tänker att de bor isär och kan hålla avstånd men deras barn trängs även där i skolor ofta gamla slitna med dålig ventilering.

I en region med 2 300 000 människor så insjuknar det ungefär 1000 personer per dag. Det är knappast mycket och inte heller alarmerande. Det är 49 personer på IVA, toppen förra året var över 200 personer.
Antalet inlagda är ungefär 350 stycken, förra året var toppen på 1100 personer.

Att trängseln och därmed smittorisken är mindre i de glesbefolkade områdena är väl inget konstigt? Det är ju just därför de regionerna har klarat sig så bra hittills.

Jag förespråkar inte att man ska öppna upp och släppa på restriktioner nu. Jag menar bara att om vi bara håller ut i 6-8 veckor till så kommer vi få en trevlig Covid-fri sommar.

Hur hösten sen blir är en annan fråga.
Citera
2021-03-10, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ger du henne hellre till piraterna i Somalia än att se till så att hon slipper leva isolerad med sin sjukliga pappa också?

Nope men socialen skulle aldrig hända.

Nu ska jag börja på ny hjärtmedicin imorgon. Så förhoppningsvis blir hjärtat bättre och hon kan börja igen.
Citera
2021-03-10, 20:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jo. När det passar dig tycker du det. Till exempel i frågan om vaccinavtal.
Fats det är lite skillnad på saker man faktiskt kan mäta. Som t.ex. när UK beställde och betalade för vaccin kontra när EU gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in