2021-03-09, 23:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur många svenskar korsar en väg eller gata årligen och hur många dör?
Det är inte orimligt att anta att 9 000 000 människor åtminstone någon gång varje dag under ett år korsar en väg eller gata. Vissa korsar många, andra kanske bara några per vecka.
Ungefär 30 gående dödas årligen i trafiken, vi kan antar att det sker när de korsar en väg eller gata.
Risken att dö när man korsar en väg eller gata är 0,01 på miljonen.

Hur många svenskar har fått covid-19 det senaste året och hur många har dött?
Cirka 2 000 000 människor har smittats av covid-19.
Cirka 13 000 människor dött.
Risken att dö i covid-19 är cirka 6 500 på miljonen.

Det finns ingen relevans att jämföra risken med att dö när man korsar en väg eller gata med risken att dö om man smittas av corona.
Åååh, dig kan man minsann inte lura. Du är så duktig med siffror. Corona är ju långt värre än något världskrig helt enkelt!
Citera
2021-03-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Då har du inte sett alla.
Såg t ex nyss en intervju på italienska nyheter med en elitsimmare som fortfarande var i dåligt skick.
I början av pandemin var det en typ elitidrottare därnere som blev väldigt dålig, nämndes här i tråden vad jag minns.

Och nog har väl övervikt nämnts som en riskfaktor vad jag har hört och läst. I början var det dock mycket fokus på ålder och underliggande sjukdomar.

Övervikt nämndes aldrig som en formell riskkategori.
Citera
2021-03-09, 23:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
231 dödsfall i relation till vad? Hur många dör dagligen i U.K av andra sjukdomar? I Sverige känns det som att rapporteringen nu mer handlar om smittspridningen snarare än antalet avlidna eller kapaciteten på IVA. Det får man väl anses vara en ganska god utveckling. Förhoppningsvis är vi väl på upploppet nu kring viruset. Baksmällan lär dock bli gigantisk.
Men nu gällde det dödsfall relaterat till covid. 231 döda i covid är 231 för många - oavsett om det dör 500 av nåt annat eller inte.
Citera
2021-03-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag vill verkligen ha publik men förstår att det inte är möjligt. Även om det skulle gå att släppa på ett visst antal utan risk så är det rent praktiskt svårt att sätta regler som passar alla.

Men varför tror du att det klubbarna klarar sig lättare utan intäkter bara för att de redan blivit utfattiga? Det är ju tvärtom fattar du väl?

Jag förstår men jag syftade mer på smittspridningen dom har begränsat så mycket, då kan dom lika gärna häva allt så kan vi leva på som vanligt!
Citera
2021-03-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Dessa vaccin är ju totalt värdelösa. Jag har folk i min närhet som har fått en eller två sprutor och ändå råkat ut för svår Covid (hög feber och andningssvårigheter).

Det är nog bara en tidsfråga nu innan de rapporterar om hur dåliga vaccinen är.

Många verkar ju bara få en massa problem helt i onödan när de har vaccinerat sig.
Sluta skriva dynga. I Israel har bara 0,6 procent av alla vaccinerade fått milda symptom. Sitter du någonstans och hoppas i hemlighet att vaccinering ska bli ett misslyckande? Jag tycker att du ska börja läsa på fakta innan du skriver...
Citera
2021-03-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är nästan komiskt hur en del besatta inläggare sitter och tittar på varenda intervju med Tegnell och försöker hitta eventuella ord man kan irritera sig på. Det verkar som man medvetet spelar dum, för så j-a dåliga på att lyssna på hela budskap/andemeningar kan man inte vara som normalt vuxen människa

Och nu får Tegnell även skit för att barnen mår dåligt. Han som har slagits för att skolorna ska hålla öppna då han och FHM verkligen försökt tänka på den totala folkhälsa och framförallt på barn och ungdomar.

Hade "experterna" i tråden fått bestämma hade skolorna från högstadiet och uppåt varit på distans i 1 år vid det här laget. Tala om vilken tragedi/kostnad det hade varit för ungdomar och för samhället som helhet på många sätt och vis, och för lång tid framöver.
Jag tror inte att han bryr sig särskilt mycket vad en genomsnittlig FB medlem skriver...
Citera
2021-03-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur många svenskar korsar en väg eller gata årligen och hur många dör?
Det är inte orimligt att anta att 9 000 000 människor åtminstone någon gång varje dag under ett år korsar en väg eller gata. Vissa korsar många, andra kanske bara några per vecka.
Ungefär 30 gående dödas årligen i trafiken, vi kan antar att det sker när de korsar en väg eller gata.
Risken att dö när man korsar en väg eller gata är 0,01 på miljonen.

Hur många svenskar har fått covid-19 det senaste året och hur många har dött?
Cirka 2 000 000 människor har smittats av covid-19.
Cirka 13 000 människor dött.
Risken att dö i covid-19 är cirka 6 500 på miljonen.

Det finns ingen relevans att jämföra risken med att dö när man korsar en väg eller gata med risken att dö om man smittas av corona.

Nä du måste ta med i ekvation hur stor risken är att bli smittad om man följer dom rekommendationer som finns på att exemplariskt sätt också.

precis som om man är duktig på titta sig för när man går över ett övergångställ.
Citera
2021-03-10, 00:53
Medlem
Senaste dygnet registrerades 714 tillfällen med Covid i Norge.
Läser vidare i Expressen att svenskar "Covid-mobbas" på vissa arbetsplatser i Oslo.
Vore intressant att veta vilka typer av arbetsplatser det gäller. Samtidigt kan nog kärringen dem intervjuar i Expressen vara överkänslig. Jargong mellan svenskar och norrmän är konstant. Pandemi eller ej. Påståendet att vissa svenskar tvingades ha väst på sig i matsalen var bland det sjukaste jag läst på länge dock.
Citera
2021-03-10, 01:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är värre än världskrigen för att här går INGEN säker. Visst, krigen hade kunnat blir värre, men de som drabbades var de som var indragna i krigen. I Sverige klarade vi krigen utan problem, faktum är att större delen av världen klarade dem väl.

Corona drabbar bokstavligen HELA världen, INGEN går säker, ALLA kan dö, därför är det värre.

Nej det är inte värre. I alla fall inte för Svenskar.
Citera
2021-03-10, 01:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Asien har 10 gånger färre antal smittade och nästan samma förhållande vad gäller antal döda trots att vi i väst har lägre befolkningstäthet. Vi borde i stället fråga oss varför så många fler smittas i västvärlden? Jag lutar åt att viruset har en preferens för västerlänningar.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=Europe~Asia~NorthAmerica&region =World&casesMetric=true&interval=total&perCapita=t rue&smoothing=0&pickerMetric=new_cases_per_million &pickerSort=desc

Det är för att vi inte lyder, det drabbar inte mig mentalitet. Det gäller inte mig är en vanlig föreställning.
Citera
2021-03-10, 01:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Man har tydligen gjort UV-A terapi med gott resultat!
https://www.news-medical.net/news/20210309/Ultraviolet-light-therapy-reduces-viral-load-in-critically-ill-COVID-19-patients.aspx

Det låter otrevligt att vara intuberad och få den här "behandlingen", fast det är ju bättre än inget!
Citera
2021-03-10, 01:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Storbritannien rapporterar 231 nya dödsfall och 5 766 nya smittofall det senaste dygnet, rapporterar Sky News.

Totalt har 124 797 personer dött med covid-19 i Storbritannien. Sedan pandemins start har över 4 miljoner konstaterats smittade

Ganska höga siffror?

Det är låga tal för UK, tack vare deras lockdown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in