2021-03-09, 14:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
1. Courtage är gratis för köp över 1000 SEK på Avanza för alla köp på 'Avanza Markets'. Man får se upp med höga spreads dock.
2. TradingView eller IG.com för vissa svenska aktier om/när dessa blir relevanta
3. Tack.

Ah, okej. Jag kör med Nordnet och kommer man upp i ett antal trades under en dag så kan det lätt bli en tusenlapp. Trist.
Citera
2021-03-09, 17:50
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, saker med hög volla tenderar också att ha ... hög volla.
Nasdaq 100 har gått brutalt bra under väldigt lång tid.

Med det sagt innebär givetvis nuvarande nedgång i NAS100 att köplägen kan uppstå. Detta särskilt när NAS100 lyckas med bedriften att göra ca -2.5% igår samtidigt som övriga US-index som t ex DJI gjorde ca +1%. Något av en extrem diskrepans för NAS100 kontra övriga US-index (samt kontra hela EU också för den delen där tyska DAX sticker ut, avslutade dagen på brutala +3.31%).
Man bör dock ha koll på makro här. Räntan är avgörande för vilken riktning Nasdaq tar.
Du handlar iofs på kort sikt, men surt att bli fast i nåt major ras.

Men du verkar ha hållt på ett tag och yoloar sannolikt inte allt varje gång.
Citera
2021-03-09, 18:06
Medlem
Dagen slutade på +6,69% vilket man väl får vara nöjd med Håller hårt i mina momentum- och tillväxtaktier, oavsett hur havet stormar under alla sektorrotationer och rekyler. Ingen rädder för vollan här!
Citera
2021-03-09, 19:16
Medlem
+ dryga 2% idag.

Nasdaq upp 4 % och Dow Jones upp nära 1 % borgar för ett bra morgondag, om uppgången står sig.
Citera
2021-03-09, 20:09
Medlem
sinewaves avatar
Bäst idag: Jag tog de lägen jag såg och som var enkla och skötte positionen i Tesla väldigt bra och metodiskt, något som också gav utdelning.
Sämst idag: Att sitta och titta på Tesla-aktien och Nasdaq 100 under hela dagen, oerhört långdraget.

Bra dag överlag, portföljen gick kraftigt upp då den gamla positionen i OMXS30, som utgör den största positionen i portföljen, gick runt +10%. Noterar också ny ATH för portföljen, något har gjorts av någon som inte är uppåt väggarna idiotiskt vilket är trevligt.

Det blir dock få trades idag. Jag skulle kunna ha puttat in mer men jag är inte särskilt förtjust i att ha fokus på för många saker åt gången, blir lätt rörigt och enklare att ta korkade beslut då.

---

9 mars,

MINI L Guld
Köp: 12:1x (1x position)
Sälj: 12:3x
Vinst: +1.63%

-

MINI L Guld
Köp: 14:2x (1x position)
Sälj: 15:1x
Vinst: +8.61%

RSI på 30 min och 1h har gått ned efter pullback och är inte längre i blodrött territorium uppåt. Noterar en 'doom candle' kring 14:00 på -0.14% på 1 minut efter att en grön brutit nivåer uppåt. Väntar på att en grön ska ta ut en röd i samma kluster och kliver in när det inträffar.

Sätter TP-target på ca +2% och höjer sedan SL uppåt när positionen kliver över 2% och tar till slut vinst när RSI på 5 min återigen kliver över 75 samtidigt som tidigare högsta har en RSI på 79 varpå risken för bearish div blir något hög.

-

MINI L Tesla
Köp: Igår (1x position)
Sälj: 19:5x
Vinst: +46.49%

Säljrally vid inledning (igår), tar spekulativ position. Rör sig fint upp till +16% varpå jag tar beslutet att sitta kvar något längre. Får sedan sitta i björnrally i 4 timmar. Håller kvar över natten då det finns tydliga indikationer i Nasdaq 100 (osv..) att det kan komma att vända pga högre lägsta som skapats där samtidigt som hela det indexet är brutalt nedtryckt (osv..).

Dagen efter tar permatjurarna över, sätter TP-target på 10% och utvärderar.
Noterar att trenderna är starkt upp och att pris hela tiden köps upp, höjer SL.
Fortsätter höja SL långt över TP-target under kvällen men nivån nås aldrig utan priset fortsätter istället upp och börjar ta ut viktiga nivåer uppåt.

Får till slut sälja av, vinst är över 40% högre än TP-target. RSI är blodröd på 5 min och vill inte sitta kvar över natten i något som gjort runt +20% på en enda dag. Det vore idiotiskt girigt.

-

MINI L Nasdaq
Köp: Igår (4x positioner)
Sälj: 15:5x
Vinst: +7.76%

Starkt ned, tar första position vid reversal candle + låg rsi, nästa när det skapas högre lägsta och pris drar över EMA10 igen samtidigt som pris är över SMA50 med tydlig positiv lutning på 5 min.

Hoppar av när RSI på 15 och 30 min börjar nå blodröda nivåer och pris ligger runt 5% över TP-target.

-

MINI L Guld
Köp: 17:0x (1x position)
Sälj: 17:3x
Vinst: +0.46%

Retrace på 5 min och röd candle på 30 min och 1h. RSI har också gått ned från att ligga över 70.
EMA10+21 pekar ned på 5 min samtidigt som SMA50 fortfarande pekar upp och respekteras. Grön bryter sedan röd uppåt på 1 min, kliver in igen med snål SL.

Position når SL med en liten vinst, går ur och söker nya lägen. Inga nya uppenbara lägen kommer tyvärr.
Senast redigerad av sinewave 2021-03-09 kl. 20:28.
Citera
2021-03-09, 21:30
Medlem
Glossuss avatar
Gick bra idag. Dock inte så bra som det hade gjort om jag följt min gutfeeling för Tesla, Gevo och MSTR.
Det är mycket lättare när man har facit..
Citera
2021-03-09, 22:08
Medlem
Swingexpertens avatar
Portföljen gick bra idag igen +6,3%. I går +5,9%. Signalen om att ta hem vinster kom idag. RSI över 70 i veckografen för OMXS30 (2124,85). Sålt hälften och ligger nu 50% likvid. Om det kommer en rekyl har jag nu möjlighet att hedga portföljen med BEAR.
Citera
2021-03-09, 22:17
Medlem
LeifD2s avatar
Helt bizarr dag på börsen. Lyckades shcabla bort 2500 NOK på morgonen men gick nog 10 lakan i + på hela dagen i alla fall.
Helt sjuka kursrörelser på eftermiddagen, även i aktier som jag har (+ en del annat). Det var galet i går och i slutete på förra veckan också. Inte direkt ett sundhetstecken när aktier går upp och ned 20-30% på några dager het utan yttre faktorer.

Jag har idag också ändrat lite i portföljen och renodlat lite. Nu när jag dessutom jobbar heltid så tycker jag det inte finns tid till aktiv trading, så fokus ligger nu på långtids aktier samt stabila industribolag med utdelning. Plus någon extra grej men det är så lite pengar i dom sakerna så det får vara kvar som "humor" och "krydda" till portföljen.
Citera
2021-03-09, 22:18
Medlem
Gjorde en liten investering i Eolus vind idag. Aktien har kommit ner lite och bolaget går bra så jag tänkte att jag passar på och tar hand om alla goda pengar som kommer att regna över aktien.

Var på vippen att sälja Embracer också. Rapporten var bra på omsättning men de har lite låga marginaler. Aktien gick sedan fint på eftermiddagen så är glad att jag behöll.

Sen sitter Byggmax löst, men den är så jävla billig att jag behåller och hoppas på lite våryra.

För första gången i mitt liv har jag tjänat mer på börsen senaste året än vad jag tjänat på att jobba. Är fortfarande långt ifrån oberoende, men det är kul att snöbollen börjar rulla på nu.
Citera
2021-03-10, 17:56
Medlem
Swingexpertens avatar
Portföljen +2,5% idag och nytt ATH! Fear & Greed Index är bara på 52 (Neutral), så vi siktar på att OMXS30 (2134) når 2400 innan en ev nedgång kommer.
Citera
2021-03-10, 18:08
Medlem
Zneekahs avatar
Har haft lite aktier i norska NEXT Biometrics i ett par veckor. Bara gått minus sen jag klev in och övervägde imorse om jag skulle take my loss och peta in pengarna i lite annat jag tror på framåt. Lät det vara i alla fall och mitt på dan kom ett PM om en deal som sköt kursen iväg till en stängning på +59%. Tack livet !
Citera
2021-03-10, 18:08
Medlem
bajssprutans avatar
GME to the moon baby!
Och CLF fortsätter sin tredagars killing spree med en uppgång på 2.2%. Bra stålverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in