2021-03-08, 18:23
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Som Koshar säger. Nasdaq är bara tech och trams, OMX är tung industri, DAX upp 3.31% Industri.

Går skitbra för mig som gillar just stål och tung industri.

SSAB och flera anda går som tåget. Så det tar sig inom industrin..Världen vaknar väl upp efter corona och så drar många igång med nya tag även om de kört på som vanligt ett tag. Vaccineerna ger nog ett slags nytändning även för bolag som klarat sig ganska bra.
Citera
2021-03-08, 19:09
Medlem
Segt att sitta med promilleuppgång, när alla tråkiga jävla gubbaktier rusar
Citera
2021-03-08, 19:13
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
SSAB och flera anda går som tåget. Så det tar sig inom industrin..Världen vaknar väl upp efter corona och så drar många igång med nya tag även om de kört på som vanligt ett tag. Vaccineerna ger nog ett slags nytändning även för bolag som klarat sig ganska bra.
Jag hade tur igen/anade vart det barkade och sektorroterade för ett par veckor sedan.

Man får passa sig med hotell och sådana plays. Vissa har samlat på sig skulder.
Citera
2021-03-08, 19:30
Medlem
En av de största sektorrotationer jag har sett i alla fall. Det är ju inte så att hela börsen faller, gubbaktierna går ju riktigt bra, och omx sätter nya ath.

Undra om verkligen räntan är hela orsaken, för borde inte den få folk att gå ur marknaden eller gå till räntor inte genomföra en sektorrotation.
Citera
2021-03-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Ganska självklart, när folk har både tid och högre disponibel inkomst så köps det investor.
Citera
2021-03-08, 21:39
Medlem
LeifD2s avatar
I huvudsak uselt. Det beror delvis på att vissa innehav redan ligger högt och stabilt. Solida industriföretag som det inte händer så mycket med.
Annars går det i väntans tider. Jag sitter tungt i aktier i solida industribolag med mycket goda framtdsutsiker, men som "straffas" av marknaden eftersom det är "grön aktie" eller att folk helt enkelt inte orkar sätta sig in bolagets ekonomiska historia eller läsa en Q4-rapport.

Så, så är det med aktier. Aktier med mycket goda framtidsutsiker går rakt ned... Bara att vänta. Och kanske köpa mer. Aktier i solida industriföretag med P/E 7,5 är inte så dumt.
Citera
2021-03-08, 22:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Yeah men snart är det nog slut på uppgången för gubbaktierna också. Atlas Copco har nu högre forward PE än FAANG-bolagen Apple, Facebook, och Alphabet. Visst kan skiten säkert pumpas upp en bit till av dumbmoney via indexfonder men inga träd växer till himlen.
Citera
2021-03-09, 11:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Bäst idag: Ett par av positionerna i Guld och att snabbt kunna se den möjliga trendvändningen i TSLA (Tesla)
Sämst idag: Den sista positionen i DAX, lite för aggressivt tagen.

Bra dag överlag. Noterar att den gamla positionen i Olja börjar nå +800% (!) vilket är något exotiskt men också innebär att den positionen börjar utgöra en något blodigt för stor del av portföljen trots att den initialt hade ganska snålt med kapital.

---

Avslut, 5 mars

TURBO L DAX
Köp: 09:3x (1x position)
Sälj: 09:3x
Vinst: +2.48%

Sitter och väntar på att trenderna ska vända, noterar bullish div på 1 min och plötsligt dyker en 'reversal candle' upp på 1 min. Kastar mig på köpknapp, följer med en bit upp och säljer av.

-

TURBO L DAX
Köp: 10:0x (1x position)
Sälj: 10:0x
Vinst: -1.09%

Brott uppåt på 1 och 5 min, vänder sedan ned och pivot low som satts som SL nås. Tur det för sedan är det björnrally rakt ned som gäller.

-

TURBO L DAX
Köp: 10:2x (1x position)
Sälj: 10:2x
Vinst: +1.67%

Svag reversal candle på 1 min, sedan brott upp. Target 'micro gap fill', går upp starkt men börjar sedan bli svagt. Höjer SL till wick low på senaste gröna, SL träffas.

-

TURBO L DAX
Köp: 10:3x (1x position)
Sälj: 10:4x
Vinst: +0.37%

Drar upp SL, SL nås men MM sänker priset så fort att jag inte hinner ta vinst på +1.47%. Tråkigt för mig, roligt för banken.

-

TURBO L DAX
Köp: 10:4x (1x position)
Sälj: 10:4x
Vinst: +1.67%

Bryter återigen upp och den här gången börjar target som är 'micro gap' fyllas. Går ur så fort det är noterbart att det går trögt och kort efteråt bär det också rakt ned.

-

TURBO L DAX
Köp: 10:4x (1x position)
Sälj: 19:5x
Vinst: +1.80%

Reversal candle som också kommer skapa högre lägsta om det blir en grön, sätter SL 0.01% under.
Kliver av så fort det börjar komma mindre gröna på 1 min och på uppenbart motstånd som tidigare inneburit snabbt säljande nedåt.

-

TURBO L DAX
Köp: 11:5x (1x position)
Sälj: 12:1x
Vinst: +2.10%

Någon har försökt trycka ned DAX i omgångar, priset har gap:at rakt ned på 1 minut 6 gånger i rad. Trots det köps priset hela tiden upp. Noterar att tjurarna till slut ledsnar, låter priset sjunka ned. Väntar på att pris tar ut 30% av röd candle och kliver in, SL precis under. TP-target runt 2%, TP nås.

-

MINI L Guld
Köp: 11:2x (1x position)
Sälj: 12:3x
Vinst: +1.17%

-

MINI L Guld
Köp: 12:3x (1x position)
Sälj: 12:4x
Vinst: +2.23%

Trenderna har vänt upp, noterar överdriven retrace och grön tar sedan ut röd. Kliver in och avvaktar. TP-target över 2% nås samtidigt som RSI på 1 min är blodrött. Tar vinst och lägger benen på ryggen.

-

MINI L Guld
Köp: 13:0x (1x position)
Sälj: 13:2x
Vinst: +1.17%

Låg RSI på 1 min + brott upp, går upp fint men röd börjar sedan plocka ut gröna. Höjer SL och tar SL (och vinst).

-

MINI L Guld
Köp: 13:4x (1x position)
Sälj: 13:5x
Vinst: +0.67%

Guldet har börjat bete sig märkligt med feta candles till höger och vänster, kl. närmar sig 14:00 också. Kliver av på liten vinst och avvaktar.

-

TURBO L DAX
Köp: 14:2x (1x position)
Sälj: 14:2x
Vinst: +0.89%

Kliver av när jag ser en reversal candle efter kraftigt brott upp.

-

MINI L Guld
Köp: 14:3x (1x position)
Sälj: 14:3x
Vinst: +1.23%

Efter Super Doom Candle på -0.34% på 1 minut har lite struktur skapats och tydlig rejection för daily low på 1h. Kliver ur när grön tar ut första röda på 1h och tar vinst snabbt.

-

MINI L Guld
Köp: 14:5x (1x position)
Sälj: 15:0x
Vinst: +2.37%

Grön tar ut röd efter retrace, TP-target på +2%. Når TP.

-

MINI L Guld
Köp: 15:2x-16:0x (2x positioner)
Sälj: 16:0x
Vinst: +1.69%

Rör sig ok uppåt och rasar sedan ned, drar på en pos till när det återigen bryter upp och sätter SL på -1%. Tar sig och når TP runt +1%. Går inte sitta kvar längre då marknaden efter runt 14:00 börjar bete sig väldigt märkligt.

-

MINI L SP500
Köp: 16:4x (1x position)
Sälj: 18:3x
Vinst: +3.14%

Kommer in något tidigt. Låg häv gör dock att det inte drar iväg för mycket (runt -3%) så det går fint att sitta kvar ett tag. Trend vänder sedan och går upp, når target på runt 3% och tar vinst.

-

MINI L TSLA (Tesla)
Köp: 17:3x (1x position)
Sälj: 18:2x
Vinst: +10.77%

Väldigt låg RSI på 4h, lika låg som under mars 2020 mitt i börskraschen. Söker entry.
Blir sittandes för lång tid, sätter TP-target på 10% för skojs skull. TP nås, vinst tas.

-

TURBO L DAX
Köp: 15:1x-16:2x (2x positioner)
Sälj: 19:4x
Vinst: +0.31%

Permabjörns-rally. Snittar in en till position men när väl vändningen sedan kommer är tyska DAX det enda index i hela världen som har väldigt svårt att gå upp. T om franska CAC hänger på bättre upp. Noterar att S&P börjar få hög RSI på 5 min och vid retrace ned kommer tysken garanterat följa med ned så kliver av med liten vinst.

-

TURBO L TSLA (Tesla)
Köp: 18:5x (2x positioner)
Sälj: 19:1x
Vinst: +5.47%

Retrace efter att RSI på 1 min gått väldigt högt och kursen stött på motstånd upp. Tar två olika positioner varje gång grön bryter röd. TP-target om 5%, TP nås. Vinst tas.

Hur funkar det med courtage? vilket tradingprogram använder du?
bra jobbat 👍
Citera
2021-03-09, 12:09
Medlem
Sådär, nu lyser det blått på varenda rad! Bayn, Evolution, Cellink, Kambi och Sinch är på gång igen och Atlas Copco och andra reliker från 1880-talet kan gå och dö!
Citera
2021-03-09, 12:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hur funkar det med courtage? vilket tradingprogram använder du?
bra jobbat 👍

1. Courtage är gratis för köp över 1000 SEK på Avanza för alla köp på 'Avanza Markets'. Man får se upp med höga spreads dock.
2. TradingView eller IG.com för vissa svenska aktier om/när dessa blir relevanta
3. Tack. :)
Senast redigerad av sinewave 2021-03-09 kl. 12:43.
Citera
2021-03-09, 12:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Som Koshar säger. Nasdaq är bara tech och trams, OMX är tung industri, DAX upp 3.31% Industri.

Går skitbra för mig som gillar just stål och tung industri.

Ja, saker med hög volla tenderar också att ha ... hög volla.
Nasdaq 100 har gått brutalt bra under väldigt lång tid.

Med det sagt innebär givetvis nuvarande nedgång i NAS100 att köplägen kan uppstå. Detta särskilt när NAS100 lyckas med bedriften att göra ca -2.5% igår samtidigt som övriga US-index som t ex DJI gjorde ca +1%. Något av en extrem diskrepans för NAS100 kontra övriga US-index (samt kontra hela EU också för den delen där tyska DAX sticker ut, avslutade dagen på brutala +3.31%).
Citera
2021-03-09, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Så illa går väl inte börsen? Det har varit rött i någon vecka. Idag ligger alla de stora amerikanska indexen på plus (i skrivande stund, i alla fall). Stockholmsbörsen har gått knackigt i två dagar, men gick inte ens ner en procent idag. Vad är det som får dig att tro att något ens i närheten av coronakraschen är igång?

Folk är för tungt investerade i hypeade bolag som Tesla och andra förhoppningsbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in