Citat:
Ursprungligen postat av
Irenikus
Hej, kanske fel forum men ska försöka här ändå eftersom andra skriver om brev etc här. Jag bodde i Sverige i 5 år mellan 2015-2020 och flyttade tillbaka till hemlandet för typ 6 månader sedan och gjorde en anmälan om adressändring hos skatteverket snart därefter. Jag vet att detta har gått igenom för att jag har fått brev från vissa myndigheter så som försäkringskassan på min nya adress utomlands, men det kommer fortfarande brev i mitt namn till min gamla adress och förra veckan kom det ett känsligt brev från Tingsrätten eftersom jag är målsägande i ett rättligt mål. Som tur så har killen som bor på min gamla adress inte öppnat den utan informerat mig. Det kom också ett brev från migrationsverket för ett par månader sedan och det kunde ej hämtas, vet inte var brevet är nu. Varför kommer det fortfarande brev i mitt namn till min gamla dress trots att de vet att jag inte bor där längre? Är det något jag har glömt? Behöver man beställa eftersändning trots att man har gjort en adressändring hos skatteverket? Har läst överallt att man inte behöver göra det.
Adressändring hjälper dig bara med viss post. De allra flesta företagen och myndigheterna får inte reda på din nya adress bara för att du gör en adressändring. Du kan göra en definitiv eftersändning av din post. Då skickas breven som kommer adresserade till din gamla adress till din nya under ett års tid. Efter det kommer eventuella brev att returneras.
Om du vill att breven ska komma direkt till din nya adress måste du meddela alla företag och myndigheter individuellt om att du flyttat.