2021-03-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tack!!! Äntligen någon mer än jag som reagerar för talan.
Visst är bättre rätt ett väldigt konstigt val.

Jag har flera gånger påtalat att det är fel sorts talan som Ebba Busch driver när det är en talan om bättre rätt. Lagstiftningen är oklar där också. De fall om bättre rätt jag sett handlar det om dold äganderätt. Någon har betalat räkningar, underhåll och förbättringar på en fastighet där man bott eller vistats mycket och har bevisligen haft ekonomisk del i underhåll och värdeökning. I fall där en part har lagfart, men annan person har gjort det möjligt att äga fastigheten och därför har en dold äganderätt.

När Esbjörn säger att han bryter avtalet, tolkar jag det som en hävning. Ett kontraktsbrott. Alltså bryter han ett ingånget avtal. Det borde då bli en skadeståndstalan Ebbas advokat ska inge till domstol om kontraktsbrott och skadestånd. Inte en talan om bättre rätt.
2021-03-10, 15:03
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vi har exakt samma uppfattning. Jag bara noterade att du skrev som om det var tveksamt. Ditt svar nu var solklart och tydligt.
Då slutar jag läsa i Offentlighetsprincipen av Alf Bohlin
Senast redigerad av Grotius 2021-03-10 kl. 15:17.
2021-03-10, 15:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Binninge fick fyra veckor på sig med att inkomma varför avtalet skulle vara ogiltigt, förlikningen löper ju parallellt, de kan komma överens och förlikas dagen innan rättegång.

Ja det där tyckte jag var hysteriskt roligt Binninge fick fyra veckor på sig att lämna in varför avtalet skall vara ogiltigt.

I hans ögon har han ju slitit i flera månader för att få fram just det, och redan skickat in det. Men, se, i domstolens ögon har han inte inkommit med någonting som säger det. De väntar fortfarande ...
Så, ja, vad ska han hitta på under dessa fyra veckor, tro. Hävda att Esbjörn hade en tillfällig psykisk störning och begära RPU på gubben?
2021-03-10, 15:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja det där tyckte jag var hysteriskt roligt Binninge fick fyra veckor på sig att lämna in varför avtalet skall vara ogiltigt.

I hans ögon har han ju slitit i flera månader för att få fram just det, och redan skickat in det. Men, se, i domstolens ögon har han inte inkommit med någonting som säger det. De väntar fortfarande ...
Så, ja, vad ska han hitta på under dessa fyra veckor, tro. Hävda att Esbjörn hade en tillfällig psykisk störning och begära RPU på gubben?

Eller hur?

Binninge har skickat in en massa nonsens till Uppsala Tingsrätt i tron att det talade för hans sak, Uppsala Tingsrätt ber honom att komma in med något relevant, ridå!
2021-03-10, 15:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har flera gånger påtalat att det är fel sorts talan som Ebba Busch driver när det är en talan om bättre rätt. Lagstiftningen är oklar där också. De fall om bättre rätt jag sett handlar det om dold äganderätt. Någon har betalat räkningar, underhåll och förbättringar på en fastighet där man bott eller vistats mycket och har bevisligen haft ekonomisk del i underhåll och värdeökning. I fall där en part har lagfart, men annan person har gjort det möjligt att äga fastigheten och därför har en dold äganderätt.

När Esbjörn säger att han bryter avtalet, tolkar jag det som en hävning. Ett kontraktsbrott. Alltså bryter han ett ingånget avtal. Det borde då bli en skadeståndstalan Ebbas advokat ska inge till domstol om kontraktsbrott och skadestånd. Inte en talan om bättre rätt.

Ebba och hennes ombud har gjort helt rätt, och skadeståndsanspråket är det som sedan följer på en fällande dom. Först anmodas Esbjörn vid vite att fullfölja avtalet, något brott eller hävning accepteras inte. Avtalet skall fullföljas. Därefter, när det är klarlagt, kan frågan om skadestånd regleras, i det fall att något skadestånd yrkas.

Detta vet och förstår alla som har minsta kunskap om processrätt.
2021-03-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Trot eller ej tappat bort ad. i Västerås söker efter besiktningsprotokollet där den står!

Jag, och förmodligen flera med mig, väntar med spänning.
Medlem
Condylomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det verkar gått dig förbi men Esb är en man med egen vilja som att han ej ville ha hjälp med att försvara sig ang olyckan som han åskade när han nästan körde ihjäl en tjej på övergångstället och kunde ordagrant beskriva händelsen mer än ett år senare, en vecka innan han skrev på avtalet.
Denna kvinna MPL som har försökt få generalfulmakt och iom det kunna styra över Esb ekonomi även efter hans bortgång. denna kvinna som Esb tror är hans revisor.
som även sitter i knät på Binninge iom (RO), jag tror alla som inte är blinda, fattar vad som är på gång.
Det har väl gått dig förbi att den verkliga olyckan var att Ebba B med stålviljan bestämt sig för Esb hus? Det är bra hon inte kunde muta sig förbi (200 000 sek) den negativa uppmärksamhet hennes sjukliga begär efter den gamla mannens hus blottlägger.

Detta handar inte ett smack om juridik utan om en politiker som är så styrd av begär att hon kör både sig själv och det parti hon kapat i botten.

Det är patetiskt att förövarens patologiska mani efter Esb,s hus urskuldas med ytterligare förtalsgrundande, smutskastning av offret. Ute i ljuset (till allmän beskådan)med hennes elitistiska, perversa lystenhet efter just Esb,s hus.

Det stundar två stycken huvudförhandlingar vilka kommer fylla partiledarns agenda fram till valet. Hur många gånger kommer svenska folket få se Ebt snäsa av journalister som hon gjorde med Anders Holmberg i 30-minuter. Ebba kommer bli varse att journalister är inte lika lätta att köra över som Esbjörn och dom makthungriga syltryggarna i KD.
Senast redigerad av Condyloma 2021-03-10 kl. 15:20.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ser där ja, ett pucko som till sist inser att det är en lögn att påstå att Ebba har sagt att hon anlitat tre mäklare, för det var vad som påstods inledningsvis. Åsså försöker du förklara bort det med att det inte spelar någon roll. Nej, så varför tjata om det då? Varför hela tiden tillskriva Ebba en massa lögner?

Nu är det upp till dig att förklara ditt påstående om att den andra värderingen är värdelös och varför!?

Uppenbarligen anser du att en värdering gjord av annan än mäklare är värdelös. Så då anser du alltså att den värdering Esbjörn låtit göra är värdelös eftersom den inte gjorts av en mäklare!? Inte ens så långt klarade du av att tänka...

Oj oj... det måste verkligen vara snömos i skallen på dig.
Jag har inte varit med om tre mäklare-snack. Två värderingar.

"påstående om att den andra värderingen är värdelös"
Jaså det gör jag? Men nu när du säger det - varför har inte Ebba tagit med den då? Saknar den värde i relation till hennes case kanske....

"Uppenbarligen anser du att en värdering gjord av annan än mäklare är värdelös"
Du är rolig. Humor. Jag hoppas det är den poängen du försöker nå med dina inlägg.
Tack isf. Skrattar högt åt dina inlägg.

Ingen reflektion alls om mina synpunkter, men men.. väntade inte mig det heller.
2021-03-10, 15:18
Medlem
Citat:
Hur som haver, DDR-media gör som de alltid gjort lyder husses röst blint och spelar med i fulspelet, skamlöst är bara förnamnet.
Ack ja. Deras bias syns ända från rymden. Det är sååå viktigt att han alltid omnämns som "Esbjörn, 81" (de hade egentligen velat skriva "Stackars gamle hjälplöse demente Esbjörn som ung rik konservativ blond nippertippa försöker krossa", men det får inte plats i pushnotiser). En ny sanslös rubrik som florerat senaste dygnet är Binninge-citatet "Vill ha sitt älskade hus", apropå att Esbjörn påstås ha tackat nej till ytterligare 200k pga handlar inte om pengar. Jaså, är huset "älskat" nu? En snabb okulärbesiktning (även denna från rymden) ger vid handen att gubben måste hata huset passionerat med tanke på hur hejdlöst eftersatt egendomen är på alla plan som finns. Det ser ut som att det använts som skrotupplag och soptipp i minst 25-30 år. Borde ha exproprierats långt innan Busch la ett bud.

En äcklig jävla Machiavelli, den där peddvokaten.
2021-03-10, 15:18
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Oj oj... det måste verkligen vara snömos i skallen på dig.
Jag har inte varit med om tre mäklare-snack. Två värderingar.

"påstående om att den andra värderingen är värdelös"
Jaså det gör jag? Men nu när du säger det - varför har inte Ebba tagit med den då? Saknar den värde i relation till hennes case kanske....

"Uppenbarligen anser du att en värdering gjord av annan än mäklare är värdelös"
Du är rolig. Humor. Jag hoppas det är den poängen du försöker nå med dina inlägg.
Tack isf. Skrattar högt åt dina inlägg.

Ingen reflektion alls om mina synpunkter, men men.. väntade inte mig det heller.

Snacka om snömos. Du missade helt att det nämnts tre mäklare, tja, att du har noll koll och snömos
till hjärna gör inte mina inlägg till snömos.

Ebba har inte tagit med någon värdering alls ännu. Då tror väl din snömoshjärna att ingen av dem har något värde. Men återigen, att din hjärna är snömos har inget med saken att göra.

Och att du anser att värderingar gjorda av andra än mäklare är värdelösa insåg du visst själv är så snömosigt att din snömoshjärna inte ens kunde komma på något smömos att bajsa ur din mun.

Dina "synpunkter"? Nej, "åsikter" baserade på rena fantasier finns ingen anledning att kommentera. Det insåg visst till och med din snömoshjärna.
2021-03-10, 15:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Binninge har skickat in en massa nonsens till Uppsala Tingsrätt i tron att det talade för hans sak, Uppsala Tingsrätt ber honom att komma in med något relevant, ridå!

Ja, jag undrar vad de ska göra denna gång när tidsfristen går ut och han inte inkommit med något.

Någon j-vla gång måste väl till och med de kvarnstenströga byråkraterna på tingsrätten inse att det inte håller längre.
2021-03-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Medellivslängden för män i Sverige är drygt 81 år. Så Esbjörn lever på "övertid"
ca 20% av alla som är 80 år har kognitiva funktionsnedsättningar i form a demens i olika skeden.

På vilket sett har Ebba gjort vad hon kan för att vara schyst? När mäklaren inte ens vill ta i detta med tång, och avskriver sig allt ansvar? Ingen har haft någon omsorg om Esbjörn och hans intressen i detta. Han har varit helt själv. Och Ebba har kört på och haft noll intresse att Esbjörn skulle ha någon som hjälpte honom se efter hans intressen.

Dessutom har han dokumenterade kognitiva funktionsnedsättningar sedan 2010.

Det är där Binninge kommer in. Oavsett titel eller examen har han koll på hur det kan gå. Han sköter tvisten efter alla regler, och har gjort bra ifrån sig hittills.

Motparten, Ebba Busch blir skogstokig och begår ett brott med sitt förtal. Tredje statsmakten som också är intresserade av att granska makthavare gör sitt jobb. Journalisterna följer hur man inom svenskt rättsväsende kommer hantera, att en partiledare stämmer en åldrig med kognitiva svårigheter. I ett fal där avgrunden mellan parterna aldrig kan bli större.

Det handlar om trovärdighet, och bevisvärdering. Där har Binninge visat att han har full koll på vad han ska styrka. Han vet precis hur det går när den fria bevisföringen kan bli för fri.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in