2021-03-10, 13:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja britterna är riktig sluga vid förhandlingsbordet. Här kan du läsa om hur de köpte smittspårning för blott 22 miljarder pund som inte hade någon effekt: https://www.theguardian.com/world/2021/mar/10/no-evidence-22bn-test-and-trace-scheme-cut-covid-rates-in-england-say-mps
Jaha. Fast UK har mer vaccin än Sverige har. I själva verket har de mer vaccin är de flesta andra länder. Just på grund av att de är sluga vid förhandlingsbordet.
Citera
2021-03-10, 13:01
Medlem
arbetets avatar
COVID19-sjuka med den brittiska mutationen har 32% till 104% större risk att dö. Ny rapport i British Medical Journal:

Risk of mortality in patients infected with SARS-CoV-2 variant of concern 202012/1: matched cohort study
Abstract

Objective To establish whether there is any change in mortality from infection with a new variant of SARS-CoV-2, designated a variant of concern (VOC-202012/1) in December 2020, compared with circulating SARS-CoV-2 variants.

Design Matched cohort study.

Setting Community based (pillar 2) covid-19 testing centres in the UK using the TaqPath assay (a proxy measure of VOC-202012/1 infection).

Participants 54 906 matched pairs of participants who tested positive for SARS-CoV-2 in pillar 2 between 1 October 2020 and 29 January 2021, followed-up until 12 February 2021. Participants were matched on age, sex, ethnicity, index of multiple deprivation, lower tier local authority region, and sample date of positive specimens, and differed only by detectability of the spike protein gene using the TaqPath assay.

Main outcome measure Death within 28 days of the first positive SARS-CoV-2 test result.

Results The mortality hazard ratio associated with infection with VOC-202012/1 compared with infection with previously circulating variants was 1.64 (95% confidence interval 1.32 to 2.04) in patients who tested positive for covid-19 in the community. In this comparatively low risk group, this represents an increase in deaths from 2.5 to 4.1 per 1000 detected cases.

Conclusions The probability that the risk of mortality is increased by infection with VOC-202012/01 is high. If this finding is generalisable to other populations, infection with VOC-202012/1 has the potential to cause substantial additional mortality compared with previously circulating variants. Healthcare capacity planning and national and international control policies are all impacted by this finding, with increased mortality lending weight to the argument that further coordinated and stringent measures are justified to reduce deaths from SARS-CoV-2.
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n579
Citera
2021-03-10, 13:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag skrev faktiskt ”profetiorna från de värsta domedagsprofeterna”

Är det att överdriva?

Ja, det skrev du. Men du skrev också:
Citat:
Skulle det inte ”explodera” på iva denna veckan enligt trådens experter?
246 under söndagen, 211 just nu..

Min poäng var, att jag aldrig lyckas läsa dessa "profetior av trådens experter" men jag snubblar ofta över inlägg som återberättar dem med en icke sinande iver.

Det är tröttsamt, enligt mig och också onödigt. Ger inte speciellt mycket heller. Herregud, tröttnar du själv inte på att läsa inlägg om förnekarna säger detta eller domedagsprofeterna säger det?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-10 kl. 13:10.
Citera
2021-03-10, 13:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Allt detta kommer att komma fram och diskuteras var så säker.
Det är lite intressant att det pratas om att 150st barn har blivit allvarligt sjuka pga corona, hur många extra tror ni har blivit utsatt för fysisk misshandel, psykisk misshandel, sexuellt utnyttjande, våldtäkt, hedersvåld och till och med dödsfall. Detta på grund av nedstängningar, ökad droganvändning, arbetslöshet, psykisk ohälsa och hundra anledningar till, allt orsakat av våra restriktioner.

Vänd och vrid på det hur ni vill men jag är övertygad att för alla under 40-50 år så är restriktionerna farligare än viruset.

Jag förstår och tycker att vi måste ha restriktioner men MER och MER som vissa skriker efter är egoistiskt och huvudlöst.

Att vuxna inte får gå på krogen efter 20:30 lär inte barnen beröras av, snarare på ett positivt sätt då.
Citera
2021-03-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID19-sjuka med den brittiska mutationen har 32% till 104% större risk att dö. Ny rapport i British Medical Journal:

Risk of mortality in patients infected with SARS-CoV-2 variant of concern 202012/1: matched cohort study
Abstract

Objective To establish whether there is any change in mortality from infection with a new variant of SARS-CoV-2, designated a variant of concern (VOC-202012/1) in December 2020, compared with circulating SARS-CoV-2 variants.

Design Matched cohort study.

Setting Community based (pillar 2) covid-19 testing centres in the UK using the TaqPath assay (a proxy measure of VOC-202012/1 infection).

Participants 54 906 matched pairs of participants who tested positive for SARS-CoV-2 in pillar 2 between 1 October 2020 and 29 January 2021, followed-up until 12 February 2021. Participants were matched on age, sex, ethnicity, index of multiple deprivation, lower tier local authority region, and sample date of positive specimens, and differed only by detectability of the spike protein gene using the TaqPath assay.

Main outcome measure Death within 28 days of the first positive SARS-CoV-2 test result.

Results The mortality hazard ratio associated with infection with VOC-202012/1 compared with infection with previously circulating variants was 1.64 (95% confidence interval 1.32 to 2.04) in patients who tested positive for covid-19 in the community. In this comparatively low risk group, this represents an increase in deaths from 2.5 to 4.1 per 1000 detected cases.

Conclusions The probability that the risk of mortality is increased by infection with VOC-202012/01 is high. If this finding is generalisable to other populations, infection with VOC-202012/1 has the potential to cause substantial additional mortality compared with previously circulating variants. Healthcare capacity planning and national and international control policies are all impacted by this finding, with increased mortality lending weight to the argument that further coordinated and stringent measures are justified to reduce deaths from SARS-CoV-2.
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n579

Ändå går väl dödsantalen ner? Märkligt.
Citera
2021-03-10, 13:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Ändå går väl dödsantalen ner? Märkligt.
Vi vaccinerar för fullt i den gruppen där dödstalen var i särklass högst. Det har effekt. Vad vi tyvärr kommer att se är ökade dödstal i grupper som inte är prioriterade nämligen < 65 år. Det betyder inte att dödstalen i sin helhet går upp dock då en betydande majoritet av dem som dött ingår i gruppen äldre-äldre som förhoppningsvis alla snart är vaccinerade.
Citera
2021-03-10, 13:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, det gjorde du. Men du skrev också:

Min poäng var, att jag aldrig lyckas läsa dessa "profetior av trådens experter" men jag snubblar ofta över inlägg som återberättar dem med en icke sinande iver.

Det är tröttsamt, enligt mig och också onödigt. Ger inte speciellt mycket heller. Herregud, tröttnar du själv inte på att läsa inlägg om förnekarna säger detta eller domedagsprofeterna säger det?

Inte ett dugg tröttsamt!

Extremister/idiotier skall hånas och motarbetas, oavsett vilken ”sida” de står på enligt mig.

Inlägg likt ”nu är alla säbo vaccinerade, dags att öppna upp” eller ”bara gamla som dör av covid, öppna upp” eller ”alla måste bära hazmat och låsa in sig, annars går jorden under” eller ”vänta bara två veckor”
Är inlägg som är rena fantasierna. Dessa kommer jag säga emot, oavsett vad folk tycker.
Enligt mig måste det finnas balans både i diskussionen och åtgärderna kring pandemin.
Citera
2021-03-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Problem med produktionen gällande vaccin, förvånande? nej.

Det är dags för Europa att börja sätta ordentliga krav, det här händer allt för ofta.
Är ju inte bara vaccin det gäller.
Kommer ihåg Mars förra året när flygplanen flög skytteltrafik Kina - Europa med medicinsk utrustning och myndigheterna hoppades, hoppades och återigen hoppades att de skulle få välbehövlig medicinsk utrustning ifrån Kina.

Paradoxalt är det att Europa var så beroende av Kinas välvilja. Landet där virusets ursprung kommer ifrån.

Kineserna har förstått att medicinsk utrustning är samhällsviktig. Återstår att se om svenskarna - européerna kommer till den insikten att medicinsk utrustning är så pass samhällsviktig och börjar ställa krav på företagen av den medicinska utrustningen att tillverkningen skall ske i Sverige - Europa.
Citera
2021-03-10, 13:21
Medlem
Citat:
Inte ett dugg tröttsamt!

Extremister/idiotier skall hånas och motarbetas, oavsett vilken ”sida” de står på enligt mig.

Inlägg likt ”nu är alla säbo vaccinerade, dags att öppna upp” eller ”bara gamla som dör av covid, öppna upp” eller ”alla måste bära hazmat och låsa in sig, annars går jorden under” eller ”vänta bara två veckor”
Är inlägg som är rena fantasierna. Dessa kommer jag säga emot, oavsett vad folk tycker.
Enligt mig måste det finnas balans både i diskussionen och åtgärderna kring pandemin.

Genom att raljera över lösa återgivningar istället för att citera något, eller hänvisa till någon, blir det enbart tröttsamt.
Citerar du någon så kommer du åtminstone träffa, istället för att skrika mot molnen likt ett fån.

Dessutom kan du ju återge rätt statistik, 221, inte 211...
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-03-10 kl. 13:24.
Citera
2021-03-10, 13:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Genom att raljera över lösa återgivningar istället för att citera någon, eller hänvisa till någon, blir det enbart tröttsamt.
Citerar du någon så kommer du åtminstone träffa, istället för att skrika mot molnen likt ett fån.

Dessutom kan du ju återge rätt statistik, 221, 211...

Det var siffran just då..

Men jag hör vad du säger kring det andra. Skall fundera på saken
Citera
2021-03-10, 13:26
Medlem
Citat:
Det var siffran just då..

Men jag hör vad du säger kring det andra. Skall fundera på saken

Aja, det viktiga är att det går ner eller åtminstone ligger stabilt.

70-79 år är ju den största åldersgruppen på IVA, och alla 65+ håller ju på att vaccineras i nuläget. Eftersom smittspridningen inte stuckit iväg kan vi nog förvänta oss en tydlig nedgång på IVA de närmsta veckorna.

Statistiken för B117 vecka 8 visar förresten fortsatt långsam ökningstakt i Skåne och Stockholm. Ser lovande ut.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-03-10 kl. 13:41.
Citera
2021-03-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Allt detta kommer att komma fram och diskuteras var så säker.
Det är lite intressant att det pratas om att 150st barn har blivit allvarligt sjuka pga corona, hur många extra tror ni har blivit utsatt för fysisk misshandel, psykisk misshandel, sexuellt utnyttjande, våldtäkt, hedersvåld och till och med dödsfall. Detta på grund av nedstängningar, ökad droganvändning, arbetslöshet, psykisk ohälsa och hundra anledningar till, allt orsakat av våra restriktioner.

Vänd och vrid på det hur ni vill men jag är övertygad att för alla under 40-50 år så är restriktionerna farligare än viruset.

Jag förstår och tycker att vi måste ha restriktioner men MER och MER som vissa skriker efter är egoistiskt och huvudlöst.
De som är under 40-50 år berörs ju inte om pappa, mamma eller någon av deras föräldrar avlider eller blir gravt skadad av covid-19.

I den karkatärsskades värld är det nog så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in