2021-03-10, 11:11
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så är det så klart. Sedan har det nog lett till en ond cirkel. Opinionsskribenterna har varit lätta att rekrytera och de skapade tidigt en bild av bulletin som sannolikt gjorde det svårare att rekrytera nyhetsjournalister.
Ja, alltså, en vända på Bulletin under Neuding hade ju knappast betytt döden för en opinionsjournalist. Man kan säkert få något gig på GP, Expressen eller möjligen (om de inte ska fortsätta gå full nyliberal) på SVD. Men vilken nyhetsjournalist kan få en anställning på DN, SVT, GP, AB, Expressen, SVD eller ens någon lokaltidning efter en vända på Bulletin? Då får man fan ha levererat jävligt bra, men inte allt för obekväma, gräv.
Citera
2021-03-10, 11:13
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror mer på den här analysen. De som betalade trodde de billigt skulle få en reklam-megafon med kända namn för att föra ut sina egna ideer. Det var en dålig ide.
https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/dags-for-bulletins--stjarnor-att-sjappa/

En hemsida, ledd av unga kvinnor, befolkad med stora egon som gillar att bli bekräftade. Ivar Arpi som snabbinkallad chef. Vad kan någonsin gå fel.

Man glömmer lätt att en väl fungerande megafon för t.ex anti-PK som Arpi var i svd, kunde tacka sin position på svd för detta. När han lämnade sin för oss läsare kända kanal så började han om från noll. Varumärket försvann och han blev mest en sur gubbe omgiven av andra sura gubbar och gummor. Hans starka sida var att han stod ut som skribent på svd, och svd har trovärdighet från 100 års publicering men det har inte bulletin som verkar ihopraffsad och är ganska trist. Jag har sett flera liknande fall t.ex Cervanka när han lämnade för di.se och jag behövde aldrig läsa honom igen. Ändå gillade jag honom mycket på svd.
"De vill ha en åsiktsmaskin, frontad av kändisar. Det är ju valår strax." Men det var ju det ägarna fick. Då var det väl bara att sitta still i båten?

Tino skriver på sin Facebooksida:
Citat:
Jag är såklart heller ingen nyhetsjournalist, och ville rekrytera en erfaren nyhetschef från danska kvalitetstidningar, vilket också stoppades, liksom nästa alla initiativ. Många populära skribenter har behandlats föraktfullt eller stängts ute helt.

Huvuddelen av den texten handlar om nyhetsdelen.
Citera
2021-03-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Det är väl ifs ledningen som inte anställt nyhetsjournalister utan istället en massa toppnamn inom opinionsjournalistik?
Sanandaji hävdade att hans försök att plocka in kompetenta journalister (från Danmark) blivit blockerade. Antar att det var av chefredaktören och delägaren Neuding men blir ju bara spekulation. Tvivlar på att Tholin och Tarki skulle ligga bakom sett till deras agerande. På samma vis tvivlar jag på att det var dessa som plockade in en kulturredaktion med syfte att driva hbtq-frågor.
Citera
2021-03-10, 11:23
Medlem
Bulletin, Ebba B, Bali, Sabuni, Tino osv osv - Högern mobiliserar och självmålen haglar
Citera
2021-03-10, 11:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja, alltså, en vända på Bulletin under Neuding hade ju knappast betytt döden för en opinionsjournalist. Man kan säkert få något gig på GP, Expressen eller möjligen (om de inte ska fortsätta gå full nyliberal) på SVD. Men vilken nyhetsjournalist kan få en anställning på DN, SVT, GP, AB, Expressen, SVD eller ens någon lokaltidning efter en vända på Bulletin? Då får man fan ha levererat jävligt bra, men inte allt för obekväma, gräv.
En korrekt men rätt så deprimerande analys.

Jag tror det är svårt att bygga upp en ny nyhetsredaktion egentligen oavsett vem som står bakom av just den anledningen. Du kan som journalist inte riskerar att sätta en tå utanför etablerade gränser utan att riskera att det påverkar dina chanser att bli anställd någon annanstans i framtiden.

Om det var Bulletins mål så tog de sig an en svår utmaning och (om man får tro Tino Sanandaiji) så var nog inte tanken att leta journalister i Danmark helt fel. Men då riskerar man också att ta in en kultur som krockar rejält med den svenska.
Citera
2021-03-10, 11:29
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
Sanandaji hävdade att hans försök att plocka in kompetenta journalister (från Danmark) blivit blockerade. Antar att det var av chefredaktören och delägaren Neuding men blir ju bara spekulation. Tvivlar på att Tholin och Tarki skulle ligga bakom sett till deras agerande. På samma vis tvivlar jag på att det var dessa som plockade in en kulturredaktion med syfte att driva hbtq-frågor.
Thomas Gür har skrivit mycket gott om kulturchefen och verkar ha stått bakom rekryteringen. Jag tolkade för övrigt alltid "driva HBTQ-frågor" som att man skulle göra det, men från ett annat perspektiv än vänstern. Ser inget fel med det.
Citera
2021-03-10, 11:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Nja, det verkar snarare som att ägarna är sura för att journalisterna inte vill gå all-in eftersom det skulle innebära att de klipper banden med etablerad media. De vill ha en fot i vardera lägret vilket inte rimmar med ägarnas vision.

Vad gäller Sanandaji är det säkert delvis en personlighetsfråga men han är också utbildad i USA, där tonläget är högre. Ännu en kulturkrock.

Det verkar som att grundarna ville starta en sajt för konservativ opinionsbildning, men när det gått någon månad kom medarbetarna och sa att de ville driva en tidning.
Citera
2021-03-10, 11:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
"De vill ha en åsiktsmaskin, frontad av kändisar. Det är ju valår strax." Men det var ju det ägarna fick. Då var det väl bara att sitta still i båten?

Tino skriver på sin Facebooksida:

Huvuddelen av den texten handlar om nyhetsdelen.

Tino Sanandaji beskriver konflikten i termer av en maktkamp kring tidningens profil och hur tidningens organisation ska byggas.

Det verkar enl. honom inte finnas ngn strid kring tidningens politiska profil - utan konflikten gäller (som jag tolkar det) hur pass rapp (och kanske sensationsinriktad?), som nyhetsdelen bör vara.

Han skriver om "3-4" i redaktionen som han anser bör hålla sig till att skriva och inte eftersträva att forma projektet i stort - annars vill han att de lämnar. Han har namngivit två av dessa - Arpi och Teodorescu.

Jag kan köpa hans beskrivning, det verkar inte otrolig.

-----

En operascen med flera primadonnor med omfattande synpunkter på vilken föreställning som skall ges är nu anfallna av en hätsk buffel (Tino) kanske kan sammanfatta vad vi utanför det hela ser.
Senast redigerad av Meiji 2021-03-10 kl. 11:36.
Citera
2021-03-10, 11:34
Medlem
Citat:
Thomas Gür har skrivit mycket gott om kulturchefen och verkar ha stått bakom rekryteringen.
Mm. Gür var väl roten till mycket av konflikten om man ska tro Lindberg.
Citera
2021-03-10, 11:40
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Åh, det har jag missat. Vad får du det ifrån? Betvivlar det inte, men det går ju för fan inte att ha koll på allt som skrivs på twitter.
Citera
2021-03-10, 11:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Var skriver han det?

Gürs kommentar som jag inte kan se nämns i tråden (från hans Facebooksida igår 10.50):
Citat:
Jag anser mig ha god insikt i skeendet och slitningarna, samt också en uppfattning om lösningar och möjliga vägar framåt. Men jag kommer av ett antal väsentliga och samverkande skäl, som handlar om allt från kommersiell sekretess till starka personliga hänsyn, inte kommentera vare sig uppgifter eller skeende och inte heller svara på några frågor.
Citera
2021-03-10, 11:44
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Var skriver han det?

Gürs kommentar som jag inte kan se nämns i tråden (från hans Facebooksida igår 10.50):
Gür är ju klok och förstår att det är taktiskt efterblivet att ge sig på redaktionsledningen öppet. Han har ju erfarenhet av krishantering. Jag misstänker att han inte är helt nöjd med Sanandajis krishantering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in