2021-03-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Så det är ett solklart självmord. Exakt hur vet vi inte, men sprängningsteorin styrks av att bombgruppen var på plats (och att DA var både kunnig, och hade tillgång till sprängämnen). Bombgruppen har bråda dagar, och är inte någon form av skogstaxi för polisen. Och nej, vi i Stockholm hör smällar dygnet runt. Vi reagerar inte.

EXAKT så! Nationella bombskyddet är så kraftigt belastat med jobb inom egna specialområdet att detta inte är att tänka på. NBS gör saker där deras spetskompetens krävs. Precis som att polisrytteriet inte sysslar med sjöövervakning.
Citera
2021-03-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCryptKeeper
Jag tror inte på någon självmordsteori utan detta är nog resultatet av en olycka.
Ni som tror på suicid underskattar hur illa det kan gå vid ett olyckligt fall på en hal klippa. Antagligen har han halkat och brutit nacken.
Det är svårt att förlika sig med tanken på hur bräcklig livet kan vara. Psykologiskt är det nog enklare för många att tänka att detta är ett medvetet självmord och inte en olycka eftersom självmord är något som det iallafall finns någon kontroll över, dvs någon har tagit ett beslut att avsluta sitt liv, medans en olycka är det ingen som kontrollerar.

Det handlar inte om att vi underskattar hur illa det kan gå vid ett olyckligt fall på en hal klippa, det förstår åtminstone jag att det kan gå riktigt illa då, elitsoldat eller ej.

Det handlar om att det är märkligt att han lämnade sin mobil hemma för att bege sig långt hemifrån mitt in i skogen. Han om någon borde ha vetat att säkerhet är a och o. Sedan ska han tydligen aldrig ha sprungit 5 mil tidigare, men plötsligt skulle han nu göra det - eller talade han inte sanning? Att han googlade på hur man köper SL-biljett trots att han hade ett fulltankat SL-kort är också konstigt. Ville han inte bli spårad? Ville han inte bli hittad?

Det här med att han var på platsen tidigare och fotograferade för att sedan radera bilderna kan tyda på att han ville fota sin dödsplats och noggrant planera, för att sedan bege sig dit och ta livet av sig.

Vi vet inte men jag hoppas att vi kommer att få reda på dödsorsaken, om de nu ens kan ta reda på den. Det kan förstås vara något annat än självmord men för mig finns det mycket som tyder på att det är självmord.
Citera
2021-03-10, 10:38
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suntoucher76
Låg han verkligen långt inkrupen under klippblocket?

Det där med SL-kort och mobil som han lämnat han hemma.
Vi säger att tex brodern ville ta kål på Deniz, då hade brodern kunnat gömma telefon + plånboken med SL-kort så att när Deniz ska bege sig ut så hittar han inte dessa. Han googlar därför på SL biljett och nöjer sig med att ta med sig klockan.
Sen när Deniz har dragit iväg så kommer brodern tillbaka till Deniz lägenhet och radar upp plånboken med SL-kort + mobilen på bordet. Och det var exakt det brodern meddelade polisen, att han varit hemma hos Deniz och att det låg uppradat på bordet och att väskan var packad då DA skulle till Arvidsjaur.

Eller är det långsökt??

Ja, det är långsökt. Tyst, snälla.
Citera
2021-03-10, 10:41
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Jag tror inte på någon självmordsteori utan detta är nog resultatet av en olycka.
Ni som tror på suicid underskattar hur illa det kan gå vid ett olyckligt fall på en hal klippa. Antagligen har han halkat och brutit nacken.
Det är svårt att förlika sig med tanken på hur bräcklig livet kan vara. Psykologiskt är det nog enklare för många att tänka att detta är ett medvetet självmord och inte en olycka eftersom självmord är något som det iallafall finns någon kontroll över, dvs någon har tagit ett beslut att avsluta sitt liv, medans en olycka är det ingen som kontrollerar.

Tror inte folk som tror på självmord underskattar risken för olycka. Jag är 50/50. Ditt resonemang är väldigt tunt varför de inte kan va självmord. Sen är bruten nacke bara en av många sätt att dö på. Behöver verkligen inte mycket för att bli såpass skadad att han inte kan röra sig tillräcklig långt/fort.
Han kan ha brutit nacken, slått i huvudet och dött direkt sure. Inre blödning med. Att skada benen så de blir blödning kan man dö av.
Även kombination av skador eller faktiskt att hypotermi va dödsorsaken och en skada gjort han immobiliserad.
Om han väl faller så är alla dessa scenarion något så lika sannolika. Kanske större att han faktiskt inte dör direkt utan skadar sig. Då de är större chans att skada sig än att dö direkt. De flesta som halkar/trillar illa skadar sig, men dör inte, gäller de flesta sporter/aktiviteter. T.om trafikskador.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2021-03-10 kl. 10:44.
Citera
2021-03-10, 10:42
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:

Ja det låter som en tragisk olyckshändelse för grabben.
Jag sprang själv i över 40 år helst i ren skogsterräng när jag var yngre , asfalt och löparslingor var bara transportsträckor till skogen och jisses vilken tur jag haft med tanke på hur många gånger man fallit under åren speciellt när det var regnigt,höst , blött med slippriga löv.
Citera
2021-03-10, 10:46
Medlem
Citat:

Följande tyder på självmord:
• Mobiltelefon/SL-kort hemma
• Ingen kritik från familjen att polisen inte påbörjade sök tidigare. (Kritiken består i att polisen inte ryckte ut tidigare efter upphittarens mail)
• Inga uppföljande artiklar om hur farlig platsen är.
• Tidpunkten för när DA bedöms lämnat hemmet
Citera
2021-03-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Följande tyder på självmord:
• Mobiltelefon/SL-kort hemma
• Ingen kritik från familjen att polisen inte påbörjade sök tidigare. (Kritiken består i att polisen inte ryckte ut tidigare efter upphittarens mail)
• Inga uppföljande artiklar om hur farlig platsen är.
• Tidpunkten för när DA bedöms lämnat hemmet
Samt att bombgruppen var på plats och att han raderat sina foton från platsen. Känns som alldeles för mycket tillfälligheter för att vara något annat än självmord.
Citera
2021-03-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suntoucher76
Lutar åt olycka

Om du syftar på vad GW sa så såg jag ett 59 sek klipp på tv4:as hemsida från i morse. Där säger han ingenting om att han tror att det var en olycka, han har ju som ingen teori alls. Han går ju bara igenom dom mest troliga scenariona enligt statistik (som han ofta gör).
Citera
2021-03-10, 10:52
Medlem
Det finns en viss misstanke om suicid då personen i fråga varit på diverse utlandsmissioner och kan ha PTSD symtom som inte kommit fram tidigare. Det är väldigt svårt att avgöra vad och när symtomen kommer. Endel får problem direkt och endel får efter flera år.
Citera
2021-03-10, 10:56
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Angående det här med det kvarlämnade SL kortet och googlandet på hur man kan betala sin resa i kollektivtrafiken.
Kan det inte vara så att han hade möjlighet att betala med sin aktivitets klocka, därav det kvarlämnade SL kortet och sökhistoriken?
Citera
2021-03-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrStan
Om du syftar på vad GW sa så såg jag ett 59 sek klipp på tv4:as hemsida från i morse. Där säger han ingenting om att han tror att det var en olycka, han har ju som ingen teori alls. Han går ju bara igenom dom mest troliga scenariona enligt statistik (som han ofta gör).

Det finns ett annat klipp (eller två) på TV4 play från nyhetsmorgon där GW pratar om att han tror att det är en olycka/plötslig sjukdom, inte brott eller självmord. Jag tror att dessa klipp kom ut idag. De ska gå att hitta, jag tittade själv på detta nyss.

Han understryker dock att han inte haft tillgång till utredningen så detta är bara vad han tror, baserat på hans magkänsla och tidigare erfarenhet. Han vet alltså inte.
Citera
2021-03-10, 10:59
Avslutad
Men varför skulle han ha sprängt sig själv?

Har han tillgång till sprängämnen har han väl troligtvis tillgång till vapen han kan skjuta sig själv med, vilket borde vara betydligt enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in